Artigo

O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA

This article aims to reflect on the schooling process of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). A bibliographical research was used based on Gil (2002). In the theoretical framework, we used studies by Cunha (2013), Kanner (1943), Camargo and Bosa (2009), Belisário (2010), among others. The r...

ver descrição completa

Autor principal: NERIS, Ana Cristina da Conceição
Grau: Artigo
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6955
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6955
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69552024-04-05T03:06:32Z O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA NERIS, Ana Cristina da Conceição LOBATO, Vivian da Silva http://lattes.cnpq.br/8153247121237657 Escolarização Estudantes Transtorno do Espectro Autista Students Schooling Autistic Spectrum Disorder CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article aims to reflect on the schooling process of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). A bibliographical research was used based on Gil (2002). In the theoretical framework, we used studies by Cunha (2013), Kanner (1943), Camargo and Bosa (2009), Belisário (2010), among others. The results indicate that the lack of specific training on the part of teachers, in addition to structural needs, is one of the major barriers faced in the schooling process of students with ASD. Through the partnership between the family and the school, it contributes to the significant development of the child with ASD. Through this partnership, the teacher can base their practice considering the student's needs, based on the information collected from their guardians, which therefore contributes to the adaptation of pedagogical resources that will add to the learning process. We conclude that to obtain good results in the schooling of students with ASD, it is necessary that schools are adapted to the needs of students and, above all, the continued training of educators to enable the construction of effective pedagogical practices for students with autism,to help effectively, seeking to better understand your student and thus promote learning. Este artigo tem como objetivo refletir sobre o processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Utilizou-se uma pesquisa bibliográfica com base em Gil (2002). No referencial teórico recorreu-se aos estudos de Cunha (2013), Kanner (1943), Camargo e Bosa (2009), Belisário(2010), dentre outros. Os resultados apontam que a falta de formação específica por parte dos docentes, além das necessidades estruturais é uma das grandes barreiras enfrentadas no processo de escolarização dos estudantes com TEA. Mediante a parceria entre a família e a escola, contribui no desenvolvimento significativo da criança com TEA. Por meio dessa parceria o professor pode fundamentar a sua prática considerando as necessidades do estudante, a partir das informações coletadas com os seus responsáveis, logo isso contribuem para a adaptação de recursos pedagogicos que venham somar no processo de aprendizado. Concluímos que para se obter bons resultados na escolarização dos estudantes com TEA, é necessário que as escolas estejam adaptadas as necessidades dos alunos e sobretudo a formação continuada dos educadores para possibilitar a construção de práticas pedagógicas eficazes para alunos com autismo, para auxiliar de maneira efetiva, procurando entender melhor o seu aluno e assim promover a aprendizagem. 2024-04-04T18:21:32Z 2024-04-04T18:21:32Z 2023-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo NERIS, Ana Cristina da Conceição. O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA. Orientadora: Vivian da Silva Lobato. 2023. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Soure, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6955. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6955 Acesso Aberto Via SAGITTA
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Escolarização
Estudantes
Transtorno do Espectro Autista
Students
Schooling
Autistic Spectrum Disorder
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Escolarização
Estudantes
Transtorno do Espectro Autista
Students
Schooling
Autistic Spectrum Disorder
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
NERIS, Ana Cristina da Conceição
O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA
topic_facet Escolarização
Estudantes
Transtorno do Espectro Autista
Students
Schooling
Autistic Spectrum Disorder
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article aims to reflect on the schooling process of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). A bibliographical research was used based on Gil (2002). In the theoretical framework, we used studies by Cunha (2013), Kanner (1943), Camargo and Bosa (2009), Belisário (2010), among others. The results indicate that the lack of specific training on the part of teachers, in addition to structural needs, is one of the major barriers faced in the schooling process of students with ASD. Through the partnership between the family and the school, it contributes to the significant development of the child with ASD. Through this partnership, the teacher can base their practice considering the student's needs, based on the information collected from their guardians, which therefore contributes to the adaptation of pedagogical resources that will add to the learning process. We conclude that to obtain good results in the schooling of students with ASD, it is necessary that schools are adapted to the needs of students and, above all, the continued training of educators to enable the construction of effective pedagogical practices for students with autism,to help effectively, seeking to better understand your student and thus promote learning.
author_additional LOBATO, Vivian da Silva
author_additionalStr LOBATO, Vivian da Silva
format Artigo
author NERIS, Ana Cristina da Conceição
title O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA
title_short O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA
title_full O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA
title_fullStr O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA
title_full_unstemmed O processo de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista – TEA
title_sort o processo de escolarização de estudantes com transtorno do espectro autista – tea
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6955
_version_ 1796836768240107520
score 11.653393