/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
História e memória da minha vida e a formação profissional
The present work aims to present and analyze my life trajectory, considering the educational practices experienced in my childhood, family experiences, academic formation and teaching, observing the influences of these phases in my pedagogical practices. At last of the events that were remarkable an...
Autor principal: | CARDOSO, Maria Lúcia Pinheiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6976 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6976 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69762024-05-16T03:06:03Z História e memória da minha vida e a formação profissional CARDOSO, Maria Lúcia Pinheiro PEIXOTO, Rosiane Morais http://lattes.cnpq.br/3731083746358462 Memoria Formação PARFOR Memory Formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work aims to present and analyze my life trajectory, considering the educational practices experienced in my childhood, family experiences, academic formation and teaching, observing the influences of these phases in my pedagogical practices. At last of the events that were remarkable and deserve to be remembered, because they were good or bad. And this work has the purpose of present in a discursive, circumstantial and historical perspective, all this my life trajectory also making an analysis of the academic activities that I developed during the period of formation and in the professional performance. For the development of this memorial was used a research of qualitative approach that has as method the history of life or (auto) biographical method. The results I have achieved here are how the formation process reverted to an awareness of my role as an educator and the changes that this practice causes in my day-to-day with children and at school. Also establishing relations between the theories studied in the pedagogy course and the pedagogical practice in the classroom. O presente trabalho objetiva apresentar e analisar a minha trajetória de vida, considerando as práticas educacionais vivenciadas na minha infância, experiências em família, a formação acadêmica e à docência, observando as influências destas fases em minhas práticas pedagógicas. Enfim, dos acontecimentos que foram marcantes e merecem ser lembrados, porque foram bons ou ruins. Este trabalho tem por finalidade apresentar de forma discursiva, circunstanciada numa perspectiva histórica, toda essa minha trajetória de vida fazendo também uma análise das atividades acadêmicas que desenvolvi ao longo do período de formação e na atuação profissional. Para desenvolvimento desse memorial utilizou-se uma pesquisa de abordagem qualitativa que tem como método a história de vida ou método (auto) biográfico. Os resultados alcançados que relato aqui foi como o processo de formação reverteu-se numa tomada de consciência, acerca de meu papel como educadora e as mudanças que essa prática provoca em meu dia- a- dia com as crianças e na escola. Estabelecendo também relações entre as teorias estudadas no curso de pedagogia e a prática pedagógica em sala de aula. 2024-05-15T13:16:52Z 2024-05-15T13:16:52Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CARDOSO, Maria Lúcia Pinheiro. História e memória da minha vida e a formação profissional. Orientadora: Rosiane Morais Peixoto. 2018. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6976. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6976 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Memoria Formação PARFOR Memory Formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Memoria Formação PARFOR Memory Formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CARDOSO, Maria Lúcia Pinheiro História e memória da minha vida e a formação profissional |
topic_facet |
Memoria Formação PARFOR Memory Formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work aims to present and analyze my life trajectory, considering the educational practices experienced in my childhood, family experiences, academic formation and teaching, observing the influences of these phases in my pedagogical practices. At last of the events that were remarkable and deserve to be remembered, because they were good or bad. And this work has the purpose of present in a discursive, circumstantial and historical perspective, all this my life trajectory also making an analysis of the academic activities that I developed during the period of formation and in the professional performance. For the development of this memorial was used a research of qualitative approach that has as method the history of life or (auto) biographical method. The results I have achieved here are how the formation process reverted to an awareness of my role as an educator and the changes that this practice causes in my day-to-day with children and at school. Also establishing relations between the theories studied in the pedagogy course and the pedagogical practice in the classroom. |
author_additional |
PEIXOTO, Rosiane Morais |
author_additionalStr |
PEIXOTO, Rosiane Morais |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
CARDOSO, Maria Lúcia Pinheiro |
title |
História e memória da minha vida e a formação profissional |
title_short |
História e memória da minha vida e a formação profissional |
title_full |
História e memória da minha vida e a formação profissional |
title_fullStr |
História e memória da minha vida e a formação profissional |
title_full_unstemmed |
História e memória da minha vida e a formação profissional |
title_sort |
história e memória da minha vida e a formação profissional |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6976 |
_version_ |
1829093025357234176 |
score |
11.753735 |