Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?

This study conducts a comprehensive analysis of the current state of zoology teaching in Brazil, based on 65 Master's dissertations and Doctoral theses spanning the period from 1995 to 2022. The survey of these theses aims to understand potential temporal and geographical trends and their main...

ver descrição completa

Autor principal: AVIZ, Jesiel Oliveira de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7251
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-72512024-09-28T03:02:42Z PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? AVIZ, Jesiel Oliveira de FREITAS, Tiago Magalhaes da Silva http://lattes.cnpq.br/5148299236654901 https://orcid.org/0000-0003-3203-3408 estado do conhecimento dissertação e tese pesquisa acadêmica educação state of the art dissertation and thesis academic research education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO This study conducts a comprehensive analysis of the current state of zoology teaching in Brazil, based on 65 Master's dissertations and Doctoral theses spanning the period from 1995 to 2022. The survey of these theses aims to understand potential temporal and geographical trends and their main focuses. The study highlights a notable increase in academic production in the last five years, especially in 2019 and 2020, indicating a growing interest in the field. The Southeast region leads in the number of productions, followed by the Northeast, revealing geographical disparities in research within this domain. The analysis indicates that the majority of research was conducted in public institutions, emphasizing the crucial role of the state in promoting scientific production. Research from these theses on zoology teaching predominantly focuses on high school, with over half of the studies investigating students' conceptions and perceptions, providing valuable insights into the educational needs of this group. The significant growth of Professional Master's programs since 2016 suggests a more equitable distribution of research across the country. However, there is a notable absence of doctoral research in the area, pointing to possible structural or interest-related challenges at this academic level. The qualitative analysis of abstracts reveals that research also explores different educational environments, with almost half taking place in 'non-formal' settings. This diversified approach demonstrates the importance given to the use of spaces such as museums and science centers to enhance zoology teaching. In summary, this study not only provides an overview of the current landscape of zoology teaching in Brazil but also highlights areas of emphasis and gaps in research, contributing to future educational strategies and more informed and effective public policies. Este trabalho realiza uma abrangente análise do estado atual do Ensino de Zoologia no Brasil, utilizando como base 65 Dissertações de Mestrado e Teses de Doutorado (DTs), abarcando o período de 1995 a 2022. Essas levantamento das DTs visam compreender as possíveis tendências temporais e geográficas e seus principais focos. O estudo destaca um aumento notável na produção acadêmica nos últimos cinco anos, especialmente nos anos de 2019 e 2020, indicando um crescente interesse na área. A região Sudeste lidera em número de produções, seguida pelo Nordeste, evidenciando disparidades geográficas na realização de pesquisas nesse domínio. A análise aponta que a maioria das pesquisas foi conduzida em instituições públicas, ressaltando o papel crucial do Estado na promoção da produção científica. As pesquisas das (DTs) sobre o Ensino de Zoologia concentra-se predominantemente no ensino médio, sendo que mais de metade das pesquisas investiga as concepções e percepções dos discentes, oferecendo uma visão valiosa sobre as necessidades educacionais desse grupo. Destaca-se o crescimento significativo do Mestrado Profissional a partir de 2016, sugerindo uma distribuição mais equitativa das pesquisas pelo país. No entanto, observa-se uma ausência notável de pesquisas de doutorado na área, apontando para possíveis desafios estruturais ou de interesse nesse nível acadêmico. A análise qualitativa dos resumos revela que as pesquisas também exploram diferentes ambientes educacionais, com quase metade ocorrendo em locais 'não formais'. Esse enfoque diversificado demonstra a importância dada ao uso de espaços como museus e centros de ciência para aprimorar o ensino de Zoologia. Em síntese, este estudo não apenas oferece uma visão panorâmica do panorama atual do Ensino de Zoologia no Brasil, mas também destaca áreas de destaque e lacunas na pesquisa, contribuindo para futuras estratégias educacionais e políticas públicas mais informadas e eficazes. 2024-09-27T17:30:59Z 2024-09-27T17:30:59Z 2023-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação AVIZ, Jesiel Oliveira de. Pesquisa em ensino de zoologia: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? Orientador: Tiago Magalhaes da Silva Freitas. 2023. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Naturais) – Campus Universitário de Breves, Universidade Federal do Pará, Breves, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic estado do conhecimento
dissertação e tese
pesquisa acadêmica
educação
state of the art
dissertation and thesis
academic research
education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
spellingShingle estado do conhecimento
dissertação e tese
pesquisa acadêmica
educação
state of the art
dissertation and thesis
academic research
education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
AVIZ, Jesiel Oliveira de
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
topic_facet estado do conhecimento
dissertação e tese
pesquisa acadêmica
educação
state of the art
dissertation and thesis
academic research
education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This study conducts a comprehensive analysis of the current state of zoology teaching in Brazil, based on 65 Master's dissertations and Doctoral theses spanning the period from 1995 to 2022. The survey of these theses aims to understand potential temporal and geographical trends and their main focuses. The study highlights a notable increase in academic production in the last five years, especially in 2019 and 2020, indicating a growing interest in the field. The Southeast region leads in the number of productions, followed by the Northeast, revealing geographical disparities in research within this domain. The analysis indicates that the majority of research was conducted in public institutions, emphasizing the crucial role of the state in promoting scientific production. Research from these theses on zoology teaching predominantly focuses on high school, with over half of the studies investigating students' conceptions and perceptions, providing valuable insights into the educational needs of this group. The significant growth of Professional Master's programs since 2016 suggests a more equitable distribution of research across the country. However, there is a notable absence of doctoral research in the area, pointing to possible structural or interest-related challenges at this academic level. The qualitative analysis of abstracts reveals that research also explores different educational environments, with almost half taking place in 'non-formal' settings. This diversified approach demonstrates the importance given to the use of spaces such as museums and science centers to enhance zoology teaching. In summary, this study not only provides an overview of the current landscape of zoology teaching in Brazil but also highlights areas of emphasis and gaps in research, contributing to future educational strategies and more informed and effective public policies.
author_additional FREITAS, Tiago Magalhaes da Silva
author_additionalStr FREITAS, Tiago Magalhaes da Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author AVIZ, Jesiel Oliveira de
title PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
title_short PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
title_full PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
title_fullStr PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
title_full_unstemmed PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
title_sort pesquisa em ensino de zoologia: o que produzem as pós-graduações brasileiras?
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251
_version_ 1829093087502139392
score 11.753735