/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras?
This study conducts a comprehensive analysis of the current state of zoology teaching in Brazil, based on 65 Master's dissertations and Doctoral theses spanning the period from 1995 to 2022. The survey of these theses aims to understand potential temporal and geographical trends and their main...
Autor principal: | AVIZ, Jesiel Oliveira de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7251 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-72512024-09-28T03:02:42Z PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? AVIZ, Jesiel Oliveira de FREITAS, Tiago Magalhaes da Silva http://lattes.cnpq.br/5148299236654901 https://orcid.org/0000-0003-3203-3408 estado do conhecimento dissertação e tese pesquisa acadêmica educação state of the art dissertation and thesis academic research education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO This study conducts a comprehensive analysis of the current state of zoology teaching in Brazil, based on 65 Master's dissertations and Doctoral theses spanning the period from 1995 to 2022. The survey of these theses aims to understand potential temporal and geographical trends and their main focuses. The study highlights a notable increase in academic production in the last five years, especially in 2019 and 2020, indicating a growing interest in the field. The Southeast region leads in the number of productions, followed by the Northeast, revealing geographical disparities in research within this domain. The analysis indicates that the majority of research was conducted in public institutions, emphasizing the crucial role of the state in promoting scientific production. Research from these theses on zoology teaching predominantly focuses on high school, with over half of the studies investigating students' conceptions and perceptions, providing valuable insights into the educational needs of this group. The significant growth of Professional Master's programs since 2016 suggests a more equitable distribution of research across the country. However, there is a notable absence of doctoral research in the area, pointing to possible structural or interest-related challenges at this academic level. The qualitative analysis of abstracts reveals that research also explores different educational environments, with almost half taking place in 'non-formal' settings. This diversified approach demonstrates the importance given to the use of spaces such as museums and science centers to enhance zoology teaching. In summary, this study not only provides an overview of the current landscape of zoology teaching in Brazil but also highlights areas of emphasis and gaps in research, contributing to future educational strategies and more informed and effective public policies. Este trabalho realiza uma abrangente análise do estado atual do Ensino de Zoologia no Brasil, utilizando como base 65 Dissertações de Mestrado e Teses de Doutorado (DTs), abarcando o período de 1995 a 2022. Essas levantamento das DTs visam compreender as possíveis tendências temporais e geográficas e seus principais focos. O estudo destaca um aumento notável na produção acadêmica nos últimos cinco anos, especialmente nos anos de 2019 e 2020, indicando um crescente interesse na área. A região Sudeste lidera em número de produções, seguida pelo Nordeste, evidenciando disparidades geográficas na realização de pesquisas nesse domínio. A análise aponta que a maioria das pesquisas foi conduzida em instituições públicas, ressaltando o papel crucial do Estado na promoção da produção científica. As pesquisas das (DTs) sobre o Ensino de Zoologia concentra-se predominantemente no ensino médio, sendo que mais de metade das pesquisas investiga as concepções e percepções dos discentes, oferecendo uma visão valiosa sobre as necessidades educacionais desse grupo. Destaca-se o crescimento significativo do Mestrado Profissional a partir de 2016, sugerindo uma distribuição mais equitativa das pesquisas pelo país. No entanto, observa-se uma ausência notável de pesquisas de doutorado na área, apontando para possíveis desafios estruturais ou de interesse nesse nível acadêmico. A análise qualitativa dos resumos revela que as pesquisas também exploram diferentes ambientes educacionais, com quase metade ocorrendo em locais 'não formais'. Esse enfoque diversificado demonstra a importância dada ao uso de espaços como museus e centros de ciência para aprimorar o ensino de Zoologia. Em síntese, este estudo não apenas oferece uma visão panorâmica do panorama atual do Ensino de Zoologia no Brasil, mas também destaca áreas de destaque e lacunas na pesquisa, contribuindo para futuras estratégias educacionais e políticas públicas mais informadas e eficazes. 2024-09-27T17:30:59Z 2024-09-27T17:30:59Z 2023-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação AVIZ, Jesiel Oliveira de. Pesquisa em ensino de zoologia: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? Orientador: Tiago Magalhaes da Silva Freitas. 2023. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Naturais) – Campus Universitário de Breves, Universidade Federal do Pará, Breves, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
estado do conhecimento dissertação e tese pesquisa acadêmica educação state of the art dissertation and thesis academic research education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
spellingShingle |
estado do conhecimento dissertação e tese pesquisa acadêmica educação state of the art dissertation and thesis academic research education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO AVIZ, Jesiel Oliveira de PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? |
topic_facet |
estado do conhecimento dissertação e tese pesquisa acadêmica educação state of the art dissertation and thesis academic research education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This study conducts a comprehensive analysis of the current state of zoology teaching in Brazil,
based on 65 Master's dissertations and Doctoral theses spanning the period from 1995 to 2022.
The survey of these theses aims to understand potential temporal and geographical trends and
their main focuses. The study highlights a notable increase in academic production in the last
five years, especially in 2019 and 2020, indicating a growing interest in the field. The Southeast
region leads in the number of productions, followed by the Northeast, revealing geographical
disparities in research within this domain. The analysis indicates that the majority of research
was conducted in public institutions, emphasizing the crucial role of the state in promoting
scientific production. Research from these theses on zoology teaching predominantly focuses
on high school, with over half of the studies investigating students' conceptions and perceptions,
providing valuable insights into the educational needs of this group. The significant growth of
Professional Master's programs since 2016 suggests a more equitable distribution of research
across the country. However, there is a notable absence of doctoral research in the area, pointing
to possible structural or interest-related challenges at this academic level. The qualitative
analysis of abstracts reveals that research also explores different educational environments,
with almost half taking place in 'non-formal' settings. This diversified approach demonstrates
the importance given to the use of spaces such as museums and science centers to enhance
zoology teaching. In summary, this study not only provides an overview of the current
landscape of zoology teaching in Brazil but also highlights areas of emphasis and gaps in
research, contributing to future educational strategies and more informed and effective public
policies. |
author_additional |
FREITAS, Tiago Magalhaes da Silva |
author_additionalStr |
FREITAS, Tiago Magalhaes da Silva |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
AVIZ, Jesiel Oliveira de |
title |
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? |
title_short |
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? |
title_full |
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? |
title_fullStr |
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? |
title_full_unstemmed |
PESQUISA EM ENSINO DE ZOOLOGIA: o que produzem as Pós-Graduações brasileiras? |
title_sort |
pesquisa em ensino de zoologia: o que produzem as pós-graduações brasileiras? |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7251 |
_version_ |
1829093087502139392 |
score |
11.753735 |