Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA

This paper aims to address bullying in the school environment, and present the results of research conducted at the José Maria Rodrigues Viegas Junior Elementary School in Melgaço / PA, aiming to diagnose the incidence or not of bullying cases in school. . The initial motivation to approach the them...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Yan Luis Lima de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7422
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7422
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-74222024-11-13T03:02:37Z O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA SOUZA, Yan Luis Lima de FERREIRA, Gicele Brito http://lattes.cnpq.br/6661841357160170 https://orcid.org/0000-0002-8815-3145 Criança Bullying Escola Child School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL This paper aims to address bullying in the school environment, and present the results of research conducted at the José Maria Rodrigues Viegas Junior Elementary School in Melgaço / PA, aiming to diagnose the incidence or not of bullying cases in school. . The initial motivation to approach the theme was due to the lack of academic productions about bullying in the Marajoara region, and the concern about reports about violence among students within the school environment in Melgaço / PA. To theoretically substantiate this work, Ariès (1981); Rizinni and Pilotti (2011) were used to guide the child's story, to characterize bullying from a multifocal view and striving for national authors, Silva (2015); Gomes and Sanzovo (2013); Lopes Neto (2005); Maldonado (2011); Fante (2015), still some international researchers, such as Olweus (1997); Rigby (2019) and Koo (2007). The research applied to that school had descriptive purposes, and two data collection instruments were used: the questionnaire, with the faculty and the technical-administrative staff; and the semi- structured interview with the students. The results of the research indicate the existence of cases of bullying among students in the years 2018 and 2019, especially in verbal form and in derogatory graffiti in the bathrooms. In addition, there was the absence of projects and actions aimed at combating and preventing bullying in the school, which can be very harmful to those who are victimized by bullying. O presente trabalho tem como objetivo principal abordar o bullying no ambiente escolar, e apresentar os resultados da pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA, visando diagnosticar a incidência ou não de casos de bullying na escola. A motivação inicial em abordar o tema se deu pela carência de produções acadêmicas acerca do bullying na região marajoara, e pela preocupação em relação aos relatos sobre violência entre alunos dentro do ambiente escolar no município de Melgaço/PA. Para fundamentar teoricamente este trabalho, Ariès (1981); Rizinni e Pilotti (2011), foram utilizados para balizar a história da criança; para caracterizar o bullying a partir de uma visão multifocal e primando por autores nacionais, foram utilizados, Silva (2015); Gomes e Sanzovo (2013); Lopes Neto (2005); Maldonado (2011); Fante (2015), ainda alguns pesquisadores internacionais, como Olweus (1997); Rigby (2019) e Koo (2007). A pesquisa aplicada à referida escola, teve fins descritivos, e foram utilizados dois instrumentos de coleta de dados: o questionário, com o corpo docente e técnico- administrativo; e a entrevista semiestruturada com os alunos. Os resultados da pesquisa apontam a incidência de casos de bullying entre alunos nos anos de 2018 e 2019, principalmente na forma verbal e em grafites depreciativos nos banheiros, além disso, constatasse ainda a ausência de projetos e ações voltadas ao combate e prevenção ao bullying na escola, o que pode ser muito prejudicial para aqueles que são vitimizado pelo bullying. 2024-11-12T20:11:43Z 2024-11-12T20:11:43Z 2019-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Yan Luís Lima. O bullying no ambiente escolar: pesquisa realizada. Orientadora: Gicele Brito Ferreira. 2019. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Humanas, Campus Universitário de Breves, Universidade Federal do Pará, Breves, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7422 . Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7422 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Criança
Bullying
Escola
Child
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL
spellingShingle Criança
Bullying
Escola
Child
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL
SOUZA, Yan Luis Lima de
O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA
topic_facet Criança
Bullying
Escola
Child
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL
description This paper aims to address bullying in the school environment, and present the results of research conducted at the José Maria Rodrigues Viegas Junior Elementary School in Melgaço / PA, aiming to diagnose the incidence or not of bullying cases in school. . The initial motivation to approach the theme was due to the lack of academic productions about bullying in the Marajoara region, and the concern about reports about violence among students within the school environment in Melgaço / PA. To theoretically substantiate this work, Ariès (1981); Rizinni and Pilotti (2011) were used to guide the child's story, to characterize bullying from a multifocal view and striving for national authors, Silva (2015); Gomes and Sanzovo (2013); Lopes Neto (2005); Maldonado (2011); Fante (2015), still some international researchers, such as Olweus (1997); Rigby (2019) and Koo (2007). The research applied to that school had descriptive purposes, and two data collection instruments were used: the questionnaire, with the faculty and the technical-administrative staff; and the semi- structured interview with the students. The results of the research indicate the existence of cases of bullying among students in the years 2018 and 2019, especially in verbal form and in derogatory graffiti in the bathrooms. In addition, there was the absence of projects and actions aimed at combating and preventing bullying in the school, which can be very harmful to those who are victimized by bullying.
author_additional FERREIRA, Gicele Brito
author_additionalStr FERREIRA, Gicele Brito
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SOUZA, Yan Luis Lima de
title O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA
title_short O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA
title_full O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA
title_fullStr O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA
title_full_unstemmed O BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: pesquisa realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental José Maria Rodrigues Viegas Junior, em Melgaço/PA
title_sort o bullying no ambiente escolar: pesquisa realizada na escola municipal de ensino fundamental josé maria rodrigues viegas junior, em melgaço/pa
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7422
_version_ 1829093107163987968
score 11.753896