/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola
This article presents an analysis of the difficulties and strategies, in the school environment, to assist children with physical disabilities in sports activities; this work is justified from a personal concern about the subject, since I have already encountered this difficulty in the family env...
Autor principal: | PINHEIRO, Danielle dos Prazeres |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7556 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7556 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-75562025-01-09T03:04:04Z Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola PINHEIRO, Danielle dos Prazeres MENDES, Sandra Karina Barbosa http://lattes.cnpq.br/7531027549313471 Deficiência física Práticas esportivas Estratégias pedagógicas Inclusão Physical disability Sports practices Strategies Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article presents an analysis of the difficulties and strategies, in the school environment, to assist children with physical disabilities in sports activities; this work is justified from a personal concern about the subject, since I have already encountered this difficulty in the family environment. In this way, I used documentary research, where five texts were selected from an event called the Brazilian Congress of Special Education (CBEE), with the general objective of analyzing the process of school inclusion and curricular strategies with children with physical disabilities in sports practices in schools, and the specific ones: to evaluate the pedagogical strategies that are contemplated in the scope of school planning (PPP) for the inclusion of physically disabled students in sports practices, to verify what strategies are used to include the physically disabled in actions aimed at sports practices and to reflect what methods are used by the physical education teacher in their classes to include the physically disabled student in the activities. This research is qualitative in nature, so we relied on some theoretical contributions from Glat and Blanco (2007), Sassaki (1998) and others. As a result, we observed that many strategies are being taken, such as adapting materials, but this is still insufficient, as the discussion on inclusion is still only discussed in educational environments, making it difficult for the community to have access to this knowledge. Este artigo apresenta análises sobre as dificuldades e estratégias, no âmbito escolar, para atender crianças com deficiência física em atividades esportivas; esse trabalho se justifica a partir de uma inquietação pessoal sobre a temática, visto que já me deparei com essa dificuldade no ambiente familiar. Desse modo, utilizei a pesquisa documental, onde foram selecionados cinco textos de um evento chamado Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE), com o objetivo geral de analisar o processo de inclusão escolar e as estratégias curriculares com crianças com deficiência física nas práticas esportivas nas escolas, e os específicos: avaliar as estratégias pedagógicas que contemplam no âmbito do planejamento escolar (PPP) para a inclusão de alunos Pcd físico nas práticas esportivas, verificar que estratégias são utilizadas para incluir os Pcd físicos nas ações voltadas às práticas esportivas e refletir que métodos são utilizadas pelo professor de educação física em suas aulas para incluir o aluno com deficiência física nas atividades. Essa pesquisa é de caráter qualitativo então nos apoiamos em algumas contribuições teóricas de Glat e Blanco (2007), Sassaki (1998) entre outros; como resultado observamos que muitas estratégias estão sendo tomadas, como por exemplo a adaptação dos materiais, no entanto, ainda insuficiente, pois a discussão sobre a inclusão dessa temática ainda é discutida apenas em ambientes educacionais, dificultando que a comunidade tenha acesso a esse conhecimento possibilitando o atraso do aluno PCD físico. 2025-01-06T18:02:32Z 2025-01-06T18:02:32Z 2024-06-27 Trabalho de Curso - Graduação - Artigo PINHEIRO, Danielle dos Prazeres. Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola. Orientadora: Sandra Karina Barbosa Mendes. 2024. 19 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7555. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7556 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Deficiência física Práticas esportivas Estratégias pedagógicas Inclusão Physical disability Sports practices Strategies Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Deficiência física Práticas esportivas Estratégias pedagógicas Inclusão Physical disability Sports practices Strategies Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO PINHEIRO, Danielle dos Prazeres Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
topic_facet |
Deficiência física Práticas esportivas Estratégias pedagógicas Inclusão Physical disability Sports practices Strategies Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This article presents an analysis of the difficulties and strategies, in the school environment, to assist children with physical disabilities in sports activities; this work is justified from a personal concern about the subject, since I have already encountered this difficulty in the family environment. In this way, I used documentary research, where five texts were selected from an event called the Brazilian Congress of Special Education (CBEE), with the general objective of analyzing the process of school inclusion and curricular strategies with children with physical disabilities in sports practices in schools, and the specific ones: to evaluate the pedagogical strategies that are contemplated in the scope of school planning (PPP) for the inclusion of physically disabled students in sports practices, to verify what strategies are used to include the physically disabled in actions aimed at sports practices and to reflect what methods are used by the physical education teacher in their classes to include the physically disabled student in the activities. This research is qualitative in nature, so we relied on some theoretical contributions from Glat and Blanco (2007), Sassaki (1998) and others. As a result, we observed that many strategies are being taken, such as adapting materials, but this is still insufficient, as the discussion on inclusion is still only discussed in educational environments, making it difficult for the community to have access to this knowledge. |
author_additional |
MENDES, Sandra Karina Barbosa |
author_additionalStr |
MENDES, Sandra Karina Barbosa |
format |
Artigo |
author |
PINHEIRO, Danielle dos Prazeres |
title |
Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
title_short |
Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
title_full |
Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
title_fullStr |
Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
title_full_unstemmed |
Alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
title_sort |
alunos com deficiência física em práticas esportivas na escola |
publishDate |
2025 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7556 |
_version_ |
1829093121661599744 |
score |
11.755432 |