/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu
This study presents the theme of curricular policy as a power relation within the context of Rural Education in the municipality of Tomé-Açu. The objective is to reflect on the curricular policy of the state of Pará as an instrument of hegemony and its impacts on rural education and the formation of...
Autor principal: | RIBEIRO, João Vitor de Jesus |
---|---|
Grau: | Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
Publicado em: |
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7557 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7557 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-75572025-01-09T03:04:00Z A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu RIBEIRO, João Vitor de Jesus RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas http://lattes.cnpq.br/0569883383932063 Currículo Educação do campo Identidade Poder Curriculum Rural education Identity Power CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study presents the theme of curricular policy as a power relation within the context of Rural Education in the municipality of Tomé-Açu. The objective is to reflect on the curricular policy of the state of Pará as an instrument of hegemony and its impacts on rural education and the formation of rural subjects. Using theoretical references such as Michael Apple, Tomaz Tadeu da Silva, and Miguel Arroyo, the study adopts a qualitative approach and documentary analysis (Cellard, 2008; Phillip, 1974), as I selected the Curricular Document of the State of Pará (DCEPará) as the research field. The results revealed that the curricular policy of the state of Pará is standardized and serves hegemonic interests. Its impact on rural education is felt in the dismantling of Rural Education, as the official curriculum begins to dictate standardized knowledge, stripping away freedom and critical thinking. This disregards local cultural identities, forming subjects displaced by globalization and adapted to the demands of capital. I conclude that this study contributes to a deeper understanding of the political and economic forces influencing curricular policies, providing support to strengthen resistance movements that fight for rural education with social quality, recognizing local identities and the real needs of rural subjects. Este estudo apresenta o tema sobre a política curricular enquanto relação de poder no contexto da Educação do Campo no município de Tomé-Açu. O objetivo é refletir a política curricular do estado do Pará como instrumento de hegemonia, e seus impactos na educação do campo e na formação dos sujeitos e sujeitas campesinos\as. Utilizando como referencial teórico autores como Michael Apple, Tomaz Tadeu da Silva e Miguel Arroyo, o estudo adota uma abordagem qualitativa, e a análise documental (Cellard, 2008; Phillip, 1974), na medida em que selecionei o Documento Curricular do Estado do Pará (DCEPará) como campo de pesquisa. Os resultados revelaram que a política curricular do estado do Pará é padronizada e atende aos interesses hegemônicos. Seu impacto na educação do campo é sentido no desmonte da Educação do campo, pois enquanto currículo oficial passa a ditar os conhecimentos padronizados, esvaziando a liberdade e a criticidade. Com isso, desconsidera as identidades culturais locais, formando sujeitos\as deslocado\as pela globalização e adaptados\as às demandas do capital. Concluo que este estudo contribui para uma compreensão mais profunda das forças políticas e econômicas que influenciam nas políticas curriculares, fornecendo subsídios para fortalecer os movimentos de resistência que lutam por uma educação do campo com qualidade social, que reconheça as identidades locais e as necessidades reais dos sujeitos campesinos. 2025-01-06T18:04:56Z 2025-01-06T18:04:56Z 2024-07-02 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia RIBEIRO, João Vitor de Jesus. A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu. Orientadora: Joyce Otânia Seixas Ribeiro. 2024. 39 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7557. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7557 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Currículo Educação do campo Identidade Poder Curriculum Rural education Identity Power CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Currículo Educação do campo Identidade Poder Curriculum Rural education Identity Power CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO RIBEIRO, João Vitor de Jesus A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu |
topic_facet |
Currículo Educação do campo Identidade Poder Curriculum Rural education Identity Power CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study presents the theme of curricular policy as a power relation within the context of Rural Education in the municipality of Tomé-Açu. The objective is to reflect on the curricular policy of the state of Pará as an instrument of hegemony and its impacts on rural education and the formation of rural subjects. Using theoretical references such as Michael Apple, Tomaz Tadeu da Silva, and Miguel Arroyo, the study adopts a qualitative approach and documentary analysis (Cellard, 2008; Phillip, 1974), as I selected the Curricular Document of the State of Pará (DCEPará) as the research field. The results revealed that the curricular policy of the state of Pará is standardized and serves hegemonic interests. Its impact on rural education is felt in the dismantling of Rural Education, as the official curriculum begins to dictate standardized knowledge, stripping away freedom and critical thinking. This disregards local cultural identities, forming subjects displaced by globalization and adapted to the demands of capital. I conclude that this study contributes to a deeper understanding of the political and economic forces influencing curricular policies, providing support to strengthen resistance movements that fight for rural education with social quality, recognizing local identities and the real needs of rural subjects. |
author_additional |
RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas |
author_additionalStr |
RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas |
format |
Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
author |
RIBEIRO, João Vitor de Jesus |
title |
A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu |
title_short |
A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu |
title_full |
A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu |
title_fullStr |
A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu |
title_full_unstemmed |
A política curricular do estado do Pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de Tomé-Açu |
title_sort |
política curricular do estado do pará: impactos na formação dos sujeitos, das sujeitas na educação do campo no município de tomé-açu |
publishDate |
2025 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7557 |
_version_ |
1829093121815740416 |
score |
11.753735 |