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Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Medidas de engenharia de tráfego para melhorar o acesso ao portão 1 do Campus Universitários do Guamá
Traffic engineering is essential for any city that wants to maintain good traffic flow on its access roads, as its focus is on planning, organizing and managing the flow of vehicles and pedestrians in a safe and efficient manner. However, there are many problems to be solved in the city of Belém,...
Autor principal: | AMORAS JUNIOR, Antonio Carlos Monteiro |
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Outros Autores: | MATOS, Matheus Pamplona de |
Grau: | Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
Publicado em: |
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-76132025-01-17T17:28:47Z Medidas de engenharia de tráfego para melhorar o acesso ao portão 1 do Campus Universitários do Guamá Traffic engineering measures to improve access to gate 1 of the Guamá University Campus AMORAS JUNIOR, Antonio Carlos Monteiro MATOS, Matheus Pamplona de AGUIAR, Marcelo Figueiredo Massulo http://lattes.cnpq.br/2898030959868513 Engenharia de tráfego Pontos de conflito viário Separação física de fluxo Traffic engineering; ; Physical flow separation Traffic conflict points CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::INFRA-ESTRUTURA DE TRANSPORTES Traffic engineering is essential for any city that wants to maintain good traffic flow on its access roads, as its focus is on planning, organizing and managing the flow of vehicles and pedestrians in a safe and efficient manner. However, there are many problems to be solved in the city of Belém, such as access to Gate 1 of the Guamá University Campus. Therefore, the general objective of the study is to propose traffic engineering measures to improve flow and safety at the intersection of Avenida Bernardo Sayão and Rua Augusto Corrêa, through physical separation of traffic directions and the installation of a return device, such as a roundabout, on Rua Augusto Corrêa. This proposal seeks to reduce the points of traffic conflict, ensure the implementation of appropriate signage and, in addition, the study considers the impact of Traffic Generating Hubs (PGTs) on the site, since these areas increase the volume of vehicles and influence the safety and quality of traffic in the surrounding area. To do this, the following methods were used: traffic counting; vehicle classification through image recording; and evaluation of the intervention geometry. This stage took place during the three main peak hours of a regular academic day at UFPA, lasting one hour in each period. The data indicated that the proposed physical separation and roundabout would reduce conflict points, with the road geometry accommodating critical vehicles.. The analysis showed that these interventions would meet safety demands and improve mobility, benefiting the safety of both pedestrians and drivers. It is concluded that the suggested interventions are effective and potentially advantageous for traffic organization and safety in the studied area, demonstrating that the proposals contribute to more efficient and safer traffic management. Engenharia de Tráfego é essencial para qualquer cidade que almeja manter uma boa fluidez de tráfego em suas vias de acesso, pois seu foco está em planejar, organizar e gerenciar o fluxo de veículos e pedestres de forma segura e eficiente. No entanto, existem muitos problemas a serem resolvidos na cidade de Belém, a exemplo o acesso ao Portão 1 do Campus Universitário do Guamá. Portanto, o objetivo geral do estudo é propor medidas de Engenharia de Tráfego para melhorar a fluidez e a segurança na confluência da Avenida Bernardo Sayão com a Rua Augusto Corrêa, por meio da separação física entre os sentidos de tráfego e da instalação de um dispositivo de retorno, como uma rotatória, na Rua Augusto Corrêa. Essa proposta busca reduzir os pontos de conflito viário, garantir a implementação de sinalizações adequadas e além disso, o estudo considera o impacto dos Polos Geradores de Tráfego (PGTs) no local, visto que essas áreas aumentam o volume de veículos e influenciam a segurança e a qualidade do tráfego no entorno. Para isso foram utilizados os métodos de contagem de tráfego; classificação dos veículos através de registro de imagens e avaliação da geometria de intervenção. Essa etapa aconteceu nos três principais horários de pico de um dia normal de atividades acadêmicas na UFPA, durante uma hora em cada período. Os dados indicaram que a separação física e a rotatória proposta reduziriam os pontos de conflito, além da geometria viária acomodando os veículos críticos. A análise evidenciou que essas intervenções atenderiam às demandas de segurança e melhorariam a mobilidade, beneficiando a segurança de pedestres e motoristas. Conclui-se que as intervenções sugeridas são eficazes e potencialmente vantajosas para a organização e segurança do tráfego na área estudada, demonstrando que as propostas contribuem para uma gestão viária mais eficiente e segura. 2025-01-14T16:10:08Z 2025-01-14T16:10:08Z 2024-11-04 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia AMORAS JUNIOR, Antonio Carlos Monteiro; MATOS, Matheus Pamplona de. Medidas de engenharia de tráfego para melhorar o acesso ao portão 1 do Campus Universitários do Guamá. . Orientador: Marcelo Figueiredo Massulo Aguiar. 2025. 70 f. Trabalho de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil) – Faculdade de Engenharia Civil, Instituto de Tecnologia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7613. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7613 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico:bibliotecaitec@ufpa.br |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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University Campus. Therefore, the general objective of the study is to propose traffic
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Bernardo Sayão and Rua Augusto Corrêa, through physical separation of traffic
directions and the installation of a return device, such as a roundabout, on Rua
Augusto Corrêa. This proposal seeks to reduce the points of traffic conflict, ensure
the implementation of appropriate signage and, in addition, the study considers the
impact of Traffic Generating Hubs (PGTs) on the site, since these areas increase the
volume of vehicles and influence the safety and quality of traffic in the surrounding
area. To do this, the following methods were used: traffic counting; vehicle
classification through image recording; and evaluation of the intervention geometry.
This stage took place during the three main peak hours of a regular academic day at
UFPA, lasting one hour in each period. The data indicated that the proposed physical
separation and roundabout would reduce conflict points, with the road geometry
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