/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica
The analysis of error as a didactic learning tool found echo in the teaching practices based on theories of experimental psychology and constructivist assumptions. To apprehend the mathematical concepts necessary to solve daily problems without the possibility of systematic errors seems to us...
Autor principal: | Silva, Severino Francisco da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1071 |
id |
oai:localhost:4321-1071 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-10712022-11-25T19:27:05Z A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica Silva, Severino Francisco da Oliveira, Sévulo Moares de Souza, Heliamara Paixão de http://lattes.cnpq.br/0367991915005308 Oliveira, Andréia Pinto de http://lattes.cnpq.br/4751206740233356 Souza, Heliamara Paixão de http://lattes.cnpq.br/0367991915005308 Oliveira, José Ribamar Silva de http://lattes.cnpq.br/5940747651740209 Matemática - ensino Avaliação diagnóstica Probabilidade Proporções CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The analysis of error as a didactic learning tool found echo in the teaching practices based on theories of experimental psychology and constructivist assumptions. To apprehend the mathematical concepts necessary to solve daily problems without the possibility of systematic errors seems to us to have been a great challenge for the majority of the students, being often a precursor of school dropout. However, analyzing the quality of these errors in order to avoid systematizing them seems to have not been an easy task for educators with a degree in mathematics, since they have presented different approaches, depending on the objectives with which teachers and researchers focus on this theme. Without intending to finalize the debate on the subject, we set out to investigate the possibility of using error analysis as a learning tool and, to achieve our goal, our work was divided into four chapters: In chapter I we try to understand until What point the future mathematics teacher can use the error as a didactic learning tool, making a reflection on the error in the current evaluation model by means of proof; In Chapter II, we sought to identify in bibliographical research what theorists say about the presence of error as an integral part of the dialectical process and whether it can be understood as a fundamental element for the change of strategies and facilitating methodologies in stimulating students to persist In their findings and verify in the conclusions conceived by researchers on the same subject the possibility of ratifying the conclusions obtained; In Chapter III, we propose to present the theoretical bases on Proportions, Probabilities, Combinations and fractional Reasons as a way of subsidizing the calculation procedures; In the fourth and last chapter, we present the methodological procedures of the actions to be developed to conclude this work - analysis of the procedures applied by the student in the resolution of mathematical questions in assessments of the type test, regardless of the result obtained - retaking concepts with the use of classes Expositions and the use of collective works. Finishing with our final considerations. A análise do erro como ferramenta didática de aprendizagem encontrou eco nas práticas docentes fundamentadas nas teorias da psicologia experimental e nos pressupostos construtivistas. Apreender os conceitos matemáticos necessários à resolução dos problemas do cotidiano sem que houvesse a possibilidade de cometer erros sistemáticos nos parece ter sido ao longo dos tempos um grande desafio para a maioria dos estudantes, sendo muitas vezes elemento precursor da evasão escolar. Porém, analisar a qualidade desses erros com o objetivo de evitar a sua sistematização, parece-nos não ter sido uma tarefa fácil para os educadores licenciados em matemática, pois têm apresentado enfoques variados, dependendo dos objetivos com que professores e pesquisadores se debruçam sobre esse tema. Sem a pretensão de finalizarmos o debate sobre o tema, nos propusemos a investigar a possibilidade de se utilizar a análise do erro como ferramenta de aprendizagem e, para atingirmos nosso objetivo, o nosso trabalho foi dividido em quatro capítulos: No capítulo I procuramos compreender até que ponto o futuro professor de matemática pode utilizar o erro como ferramenta didática de aprendizagem, fazendo uma reflexão sobre o erro no atual modelo de avaliação mediante prova; No capítulo II, buscamos identificar nas pesquisas bibliográficas, o que dizem os teóricos sobre a presença do erro como parte integrante do processo dialético e se pode ser entendido como peça fundamental para que haja mudanças de estratégias e de metodologias facilitadoras no estimulo dos alunos a persistirem em suas descobertas e verificar nas conclusões concebidas por pesquisadores sobre a mesma temática a possibilidade de se ratificar as conclusões obtidas; No capítulo III, nos propusemos a apresentar os embasamentos teóricos sobre Proporções, Probabilidades, Combinações e Razões fracionárias como forma de subsidiar os procedimentos do cálculo; No quarto e último capítulo, apresentamos os procedimentos metodológicos das ações a serem desenvolvidas para conclusão deste trabalho – análise dos procedimentos aplicados pelo aluno na resolução das questões matemáticas em avaliações do tipo prova, independentemente do resultado obtido – retomada de conceitos com a utilização de aulas expositivas e com a utilização de trabalhos coletivos. Finalizando com as nossas considerações finais. 2022-11-21T22:12:14Z 2022-11-21 2022-11-21T22:12:14Z 2016-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso SILVA, Severino Francisco da. A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica. 2016. 101 p. Monografia (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2016. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1071 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Matemática Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Matemática Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Matemática |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Matemática - ensino Avaliação diagnóstica Probabilidade Proporções CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Matemática - ensino Avaliação diagnóstica Probabilidade Proporções CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Silva, Severino Francisco da A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
topic_facet |
Matemática - ensino Avaliação diagnóstica Probabilidade Proporções CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The analysis of error as a didactic learning tool found echo in the teaching practices based
on theories of experimental psychology and constructivist assumptions. To apprehend the
mathematical concepts necessary to solve daily problems without the possibility of
systematic errors seems to us to have been a great challenge for the majority of the students,
being often a precursor of school dropout. However, analyzing the quality of these errors in
order to avoid systematizing them seems to have not been an easy task for educators with a
degree in mathematics, since they have presented different approaches, depending on the
objectives with which teachers and researchers focus on this theme. Without intending to
finalize the debate on the subject, we set out to investigate the possibility of using error
analysis as a learning tool and, to achieve our goal, our work was divided into four chapters:
In chapter I we try to understand until What point the future mathematics teacher can use the
error as a didactic learning tool, making a reflection on the error in the current evaluation
model by means of proof; In Chapter II, we sought to identify in bibliographical research
what theorists say about the presence of error as an integral part of the dialectical process
and whether it can be understood as a fundamental element for the change of strategies and
facilitating methodologies in stimulating students to persist In their findings and verify in
the conclusions conceived by researchers on the same subject the possibility of ratifying the
conclusions obtained; In Chapter III, we propose to present the theoretical bases on
Proportions, Probabilities, Combinations and fractional Reasons as a way of subsidizing the
calculation procedures; In the fourth and last chapter, we present the methodological
procedures of the actions to be developed to conclude this work - analysis of the procedures
applied by the student in the resolution of mathematical questions in assessments of the type
test, regardless of the result obtained - retaking concepts with the use of classes Expositions
and the use of collective works. Finishing with our final considerations. |
author_additional |
Oliveira, Sévulo Moares de |
author_additionalStr |
Oliveira, Sévulo Moares de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Silva, Severino Francisco da |
title |
A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
title_short |
A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
title_full |
A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
title_fullStr |
A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
title_full_unstemmed |
A análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
title_sort |
análise do erro como ferramenta de aprendizagem no ensino da matemática básica |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1071 |
_version_ |
1787149973777809408 |
score |
11.755432 |