/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Outro
Atendimento educacional especializado: função e operacionalização
The purpose of this guide is to subsidize the work of teachers in the Specialized Educational Assistance (AEE) with Special Education students. This can be used in planning or training for teacher training and presents in this, the main legal provisions that ensure these students access to regular e...
Autor principal: | Queiroz, Julia Graziela Bernardino de Araújo |
---|---|
Grau: | Outro |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Instituto Federal do Amazonas
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/273 |
id |
oai:localhost:4321-273 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-2732023-10-31T19:19:03Z Atendimento educacional especializado: função e operacionalização Queiroz, Julia Graziela Bernardino de Araújo Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello http://lattes.cnpq.br/7534553739735381 Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello http://lattes.cnpq.br/7534553739735381 Azevedo, Rosa Oliveira Marins http://lattes.cnpq.br/3056605003492861 Matos, Maria Almerinda de Souza http://lattes.cnpq.br/5590755531194676 Atendimento educacional especializado Educação especial Sala de recursos multifuncionais Formação continuada CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL The purpose of this guide is to subsidize the work of teachers in the Specialized Educational Assistance (AEE) with Special Education students. This can be used in planning or training for teacher training and presents in this, the main legal provisions that ensure these students access to regular education, as well as the right to AEE. In this sense, we identified the spaces for the accomplishment of this service, which include the Multifunctional Resource Rooms (SRMs), Resource Room, Hospital class attendance and home care. The guide also contains information about the main theoretical conceptions of learning such as Piaget, Vygotsky and Wallon, indications for further reading in the themes, and templates for the follow-up of the ESA student, which are part of the Special Education Management Project of Manaus on SRM, models of activities and proposals of support to the ESA, like the Coensino (Collaborative Teaching) and the Plan of Individualized Education (PEI). Este guia tem como objetivo subsidiar o trabalho dos professores que atuam no Atendimento Educacional Especializado (AEE) junto ao público alvo da Educação Especial (pessoas com deficiência, Transtornos Globais do Desenvolvimento e Altas habilidades/superdotação). Pode ser utilizado em planejamento ou capacitações para formação continuada do docente. Apresenta-se neste, os principais dispositivos legais que asseguram a estes estudantes o acesso ao ensino regular, bem como o direito ao AEE. Neste sentido, idenficou-se os espaços de realização deste atendimento, que compreendem as Salas de Recursos Multifuncionais (SRMs), Sala de Recursos, atendimento em classe hospitalar e atendimento domiciliar. O guia também contém informações a respeito da importância de concepções pedagógicas de aprendizagem e planejamento de ensino, bem como indicações de leituras para aprofundamento nas temáticas, modelos de fichas para o acompanhamento do aluno no AEE, sendo que estas fichas fazem parte do Projeto da Gerência de Educação Especial da SEMED para as Salas de Recursos e Salas de Recursos Multifuncionais. Também estão inclusos modelos de atividades e propostas de apoio ao AEE, como o Coensino (Ensino Colaborativo) e o Plano de Ensino Individualizado (PEI). 2018-10-09T22:54:40Z 2018-10-09T22:54:40Z 2017-12-14 Outro http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/273 por Acesso Aberto Instituto Federal do Amazonas Brasil IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Atendimento educacional especializado Educação especial Sala de recursos multifuncionais Formação continuada CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Atendimento educacional especializado Educação especial Sala de recursos multifuncionais Formação continuada CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Queiroz, Julia Graziela Bernardino de Araújo Atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
topic_facet |
Atendimento educacional especializado Educação especial Sala de recursos multifuncionais Formação continuada CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The purpose of this guide is to subsidize the work of teachers in the Specialized Educational Assistance (AEE) with Special Education students. This can be used in planning or training for teacher training and presents in this, the main legal provisions that ensure these students access to regular education, as well as the right to AEE. In this sense, we identified the spaces for the accomplishment of this service, which include the Multifunctional Resource Rooms (SRMs), Resource Room, Hospital class attendance and home care. The guide also contains information about the main theoretical conceptions of learning such as Piaget, Vygotsky and Wallon, indications for further reading in the themes, and templates for the follow-up of the ESA student, which are part of the Special Education Management Project of Manaus on SRM, models of activities and proposals of support to the ESA, like the Coensino (Collaborative Teaching) and the Plan of Individualized Education (PEI). |
author_additional |
Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello |
author_additionalStr |
Guerreiro, Elaine Maria Bessa Rebello |
format |
Outro |
author |
Queiroz, Julia Graziela Bernardino de Araújo |
title |
Atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
title_short |
Atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
title_full |
Atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
title_fullStr |
Atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
title_full_unstemmed |
Atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
title_sort |
atendimento educacional especializado: função e operacionalização |
publisher |
Instituto Federal do Amazonas |
publishDate |
2018 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/273 |
_version_ |
1787149848238096384 |
score |
11.753735 |