/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Outro
Música como estratégia de ensino das questões ambientais
With the aim of contributing to the citizenship formation from the school experience, changes of attitudes are necessary that allow the involvement of all, school and society, based on the scientific and technological context that make the process of transmission and assimilation of knowledge differ...
Autor principal: | Teixeira, Janio Carlos Ramos |
---|---|
Outros Autores: | Paes, Lucilene da Silva |
Grau: | Outro |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/351 |
id |
oai:localhost:4321-351 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-3512023-10-31T19:45:28Z Música como estratégia de ensino das questões ambientais Music as a teaching strategy for environmental questions Teixeira, Janio Carlos Ramos Paes, Lucilene da Silva Paes, Lucilene da Silva http://lattes.cnpq.br/0653747630550456 Marques, Jean Dalmo de Oliveira http://lattes.cnpq.br/4558873160462915 Paes, Lucilene da Silva http://lattes.cnpq.br/0653747630550456 Azevedo, Rosa Oliveira Marins http://lattes.cnpq.br/3056605003492861 Bührnheim, Cristina Motta http://lattes.cnpq.br/6552256507605884 Música - Recurso didático Ensino de botânica Educação ambiental Formação cidadã CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO With the aim of contributing to the citizenship formation from the school experience, changes of attitudes are necessary that allow the involvement of all, school and society, based on the scientific and technological context that make the process of transmission and assimilation of knowledge differentiated, supported in procedural explorations to come to a new formative look. The teaching of Botany is of the branches of biology that enables the understanding of biodiversity and the preservation of the planet. The study of vegetables constitutes one of the oldest sciences applied by humanity, walks with a paradigm in relation to its applicability and, in its theoretical/methodological approaches in the classroom, causing disinterest on the part of the students, due to the lack of contextualization and of the practical activities necessary to understand the importance of vegetables to the environment. Based on this context, this work presents didactic alternatives in the form of a musical repertoire to be elaborated from the activities involving theoretical classes on themes such as: botanical notions necessary to the compression of the environment, as well as an approach on the involvement of students with music through the orientations of elements of music (harmony, melody and rhythm), appreciation and manipulation of musical instruments. The material presented here is directed to the use of Biology and Music teachers, which in turn, can also be worked with students who play some musical instrument or sing so that, finally, everyone can be inserted in the activities based on the processes described here. Com o objetivo de contribuir para a formação cidadã a partir da vivência escolar, são necessárias mudanças de atitudes que possibilitem o envolvimento de todos, escola e sociedade, alicerçados no contexto científico e tecnológico que tornem o processo de transmissão e assimilação do conhecimento diferenciado, apoiado em explorações procedimentais vindouras a um novo olhar formativo. O ensino de Botânica é um dos ramos da Biologia que possibilita a compreensão da biodiversidade e da preservação do planeta. O estudo dos vegetais constitui uma das mais antigas ciências aplicadas pela humanidade, caminha com um paradigma em relação a sua aplicabilidade e, em suas abordagens teórico/metodológico em sala de aula, ocasionando desinteresse por parte dos discentes, em virtude da falta de contextualização e das atividades práticas necessárias para a compreensão da importância dos vegetais para o meio ambiente. Diante deste contexto, este trabalho apresenta alternativas didáticas em forma de repertório musical a ser elaborada a partir das atividades envolvendo aulas teóricas sobre: noções de botânica necessárias à compressão do meio ambiente, além de abordagem sobre o envolvimento dos alunos com música através de orientações dos elementos da música (harmonia, melodia e ritmo), apreciação e manuseio de instrumentos musicais. O material aqui apresentado é direcionado ao uso de professores de Biologia e Música, o que por sua vez, também pode ser trabalhado com alunos que tocam algum instrumento musical ou cantam para que enfim, todos possam ser inseridos nas atividades com base nos processos aqui descritos. 2019-11-29T21:45:33Z 2019-11-30 2019-11-29T21:45:33Z 2018-03-28 Outro TEIXEIRA, Janio Carlos Ramos; PAES, Lucilene da Silva. Música como estratégia de ensino das questões ambientais. 2018. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2018. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/351 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Música - Recurso didático Ensino de botânica Educação ambiental Formação cidadã CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Música - Recurso didático Ensino de botânica Educação ambiental Formação cidadã CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Teixeira, Janio Carlos Ramos Música como estratégia de ensino das questões ambientais |
topic_facet |
Música - Recurso didático Ensino de botânica Educação ambiental Formação cidadã CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
With the aim of contributing to the citizenship formation from the school experience, changes of attitudes are necessary that allow the involvement of all, school and society, based on the scientific and technological context that make the process of transmission and assimilation of knowledge differentiated, supported in procedural explorations to come to a new formative look. The teaching of Botany is of the branches of biology that enables the understanding of biodiversity and the preservation of the planet. The study of vegetables constitutes one of the oldest sciences applied by humanity, walks with a paradigm in relation to its applicability and, in its theoretical/methodological approaches in the classroom, causing disinterest on the part of the students, due to the lack of contextualization and of the practical activities necessary to understand the importance of vegetables to the environment. Based on this context, this work presents didactic alternatives in the form of a musical repertoire to be elaborated from the activities involving theoretical classes on themes such as: botanical notions necessary to the compression of the environment, as well as an approach on the involvement of students with music through the orientations of elements of music (harmony, melody and rhythm), appreciation and manipulation of musical instruments. The material presented here is directed to the use of Biology and Music teachers, which in turn, can also be worked with students who play some musical instrument or sing so that, finally, everyone can be inserted in the activities based on the processes described here. |
author_additional |
Paes, Lucilene da Silva |
author_additionalStr |
Paes, Lucilene da Silva |
format |
Outro |
author |
Teixeira, Janio Carlos Ramos |
author2 |
Paes, Lucilene da Silva |
author2Str |
Paes, Lucilene da Silva |
title |
Música como estratégia de ensino das questões ambientais |
title_short |
Música como estratégia de ensino das questões ambientais |
title_full |
Música como estratégia de ensino das questões ambientais |
title_fullStr |
Música como estratégia de ensino das questões ambientais |
title_full_unstemmed |
Música como estratégia de ensino das questões ambientais |
title_sort |
música como estratégia de ensino das questões ambientais |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/351 |
_version_ |
1787149864603222016 |
score |
11.755432 |