/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM
In the last few years there has been a significant increase in the enrollment of indigenous students in Brazilian public universities, this increase has been enhanced by the policy of affirmative actions, which have enabled the access of indigenous students to higher education. This work aims to ana...
Autor principal: | Bernardo, Alberlândia de Lima |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5845 |
id |
oai:localhost:prefix-5845 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-58452025-03-10T20:30:11Z A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM Bernardo, Alberlândia de Lima Medeiros, Adriana Francisca de http://lattes.cnpq.br/5650581779742116 Nogueira, Eulina Maria Leite http://lattes.cnpq.br/7518673342621764 Gonçalves, Angela Maria Indígenas Universidade Ações afirmativas Educação CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Estudantes indígenas Indígenas - Educação In the last few years there has been a significant increase in the enrollment of indigenous students in Brazilian public universities, this increase has been enhanced by the policy of affirmative actions, which have enabled the access of indigenous students to higher education. This work aims to analyze the academic trajectory and the challenges that indigenous students face when they leave their villages to attend an undergraduate course at a university. We start from the assumption that after centuries of contact and domination, these peoples decided to appropriate the scientific knowledge to solve the daily problems arising after contact. Our research seeks to understand these issues from the life stories of indigenous students enrolled in undergraduate courses at UFAM and UEA in the municipality of Humaitá - AM. The data showed, among other things, that the financial aspect is one of the biggest challenges in the journey of students who leave their villages to study in urban centers. Nos últimos anos observa-se um aumento expressivo de matrículas de alunos indígenas nas universidades públicas brasileiras, esse aumento foi potencializado pela política de ações afirmativas, que possibilitaram o acesso dos alunos indígenas ao ensino superior. Este trabalho objetiva analisar a trajetória acadêmica e os desafios que os estudantes indígenas enfrentam ao sair de suas aldeias para cursarem uma graduação em uma universidade. Partimos do pressuposto que após séculos de contato e dominação, estes povos decidiram se apropriar dos saberes científicos para resolverem os problemas do cotidiano advindos pós-contato. Nossa pesquisa busca entender essas questões a partir das histórias de vida dos estudantes indígenas matriculados nos cursos de graduação da UFAM e da UEA no município de Humaitá - AM. Os dados evidenciaram entre outras coisas, que o aspecto financeiro é um dos maiores desafios na jornada dos estudantes que saem de suas aldeias para estudar nos centros urbanos. 5 Ter porcentagem de conclusão durante processo de auto-arquivamento. Sim 2021-01-14T17:43:58Z 2021-01-13 2021-01-14T17:43:58Z 2020-12-03 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5845 por Acesso Aberto Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - IEAA Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Indígenas Universidade Ações afirmativas Educação CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Estudantes indígenas Indígenas - Educação |
spellingShingle |
Indígenas Universidade Ações afirmativas Educação CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Estudantes indígenas Indígenas - Educação Bernardo, Alberlândia de Lima A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM |
topic_facet |
Indígenas Universidade Ações afirmativas Educação CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Estudantes indígenas Indígenas - Educação |
description |
In the last few years there has been a significant increase in the enrollment of indigenous students in Brazilian public universities, this increase has been enhanced by the policy of affirmative actions, which have enabled the access of indigenous students to higher education. This work aims to analyze the academic trajectory and the challenges that indigenous students face when they leave their villages to attend an undergraduate course at a university. We start from the assumption that after centuries of contact and domination, these peoples decided to appropriate the scientific knowledge to solve the daily problems arising after contact. Our research seeks to understand these issues from the life stories of indigenous students enrolled in undergraduate courses at UFAM and UEA in the municipality of Humaitá - AM. The data showed, among other things, that the financial aspect is one of the biggest challenges in the journey of students who leave their villages to study in urban centers. |
author_additional |
Medeiros, Adriana Francisca de |
author_additionalStr |
Medeiros, Adriana Francisca de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Bernardo, Alberlândia de Lima |
title |
A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM |
title_short |
A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM |
title_full |
A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM |
title_fullStr |
A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM |
title_full_unstemmed |
A trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de Humaitá – AM |
title_sort |
trajetória acadêmica e os desafios dos alunos indígenas no ensino superior no município de humaitá – am |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2021 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5845 |
_version_ |
1831969761565605888 |
score |
11.755432 |