Trabalho de Conclusão de Curso

A Feira Tikuna em Tabatinga – AM: sujeitos, produtos e estratégias de comercialização

The present work had as objective to analyze the process of commercialization of the products at Feira Tikuna in the municipality of Tabatinga – AM. Data collections were carried out for 7 months, between September 2021 and March 2022. Observations in the study environment and applied forms with the...

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Autor principal: Silva, Maderly Soares da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6241
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spelling oai:localhost:prefix-62412025-03-10T20:47:34Z A Feira Tikuna em Tabatinga – AM: sujeitos, produtos e estratégias de comercialização The Tikuna Fair in Tabatinga – AM: subjects, products, and strategies of marketing Silva, Maderly Soares da Silva, Antonia Ivanilce Castro da http://lattes.cnpq.br/5235127078538262 Rosas, Lisandra Vieira Maciel, Benedito do Espírito Santo Pena Agricultura familiar Feirantes indígenas TI Umariaçu Alto Solimões (AM) Tríplice fronteira Family farming Indigenous marketers TI Umariaçu Triple border CIENCIAS AGRARIAS Economia agrícola Agricultura familiar - Tabatinga (AM) Índios Ticuna The present work had as objective to analyze the process of commercialization of the products at Feira Tikuna in the municipality of Tabatinga – AM. Data collections were carried out for 7 months, between September 2021 and March 2022. Observations in the study environment and applied forms with the marketers and consumers. Information related to the work of the social subjects involved in themarketing process and the strategies used by them to sell agricultural products.It was found that the marketing of agricultural products at the Tikuna Fair in Tabatinga is performed permanently. It is made up of marketers and indigenous family farmers and non-indigenous to the region. The Umariaçu indigenous community is the one that most offers products for on-site commercialization, followed by other floodplain and upland communities belonging to to the same municipality and neighboring countries. Production, in general, has a dual purpose, self-consumption and sale. A variety of species offered by the family farmers and fairgrounds, totaling about 68 species of agricultural products classified into 6 categories. It was identified that agricultural products come from 12 communities. There are also products that are sold in the market that the vendors do not know about. Origin, mainly the so-called Peruvian products. Five were found strategies used to commercialize products from family farming of local communities. It was concluded that the Tikuna Fair supplies relatively regional agriculturalists the urban population of the municipality of Tabatinga, there are several subjects involved in the process and marketing strategies to guarantee the income of the marketers. O presente trabalho teve como objetivo analisar o processo de comercialização dos produtos agrícolas na Feira Tikuna do município de Tabatinga – AM. As coletas de dados foram realizadas durante 7 meses, entre setembro de 2021 e março de 2022. Foram realizadas observações no ambiente de estudo e aplicados formulários com os feirantes e consumidores. Foram coletadas informações relacionadas ao trabalho dos sujeitos sociais envolvidos no processo de comercialização e as estratégias utilizadas por eles na venda dos produtos agrícolas. Constatou-se que a comercialização de produtos agrícolas na Feira Tikuna de Tabatinga é realizada de forma permanente. É composta por feirantes e agricultores familiares indígenas e não indígenas da região. A comunidade indígena Umariaçu é a que mais oferece produtos para comercialização no local, seguido de outras comunidades de várzea e terra firme pertencente ao mesmo município e países vizinhos. A produção, em geral, tem dupla finalidade, autoconsumo e venda. Foram identificadas uma variedade de espécies oferecidas pelos agricultores familiares e feirantes, totalizando cerca de 68 espécies de produtos agrícolas classificadas em 6 categorias. Identificou-se que os produtos agrícolas são procedentes de 12 comunidades. Há, também, produtos que são vendidos no mercado que os feirantes não sabem a origem, principalmente os denominados de produtos peruanos. Foram encontradas cinco estratégias utilizadas para comercialização dos produtos provenientes da agricultura familiar das comunidades locais. Concluiu-se que a Feira Tikuna abastece, relativamente, de produtos agrícolas regionais a população urbana do município de Tabatinga, há diversos sujeitos envolvidos no processo e estratégias de comercialização para garantir a renda dos feirantes. 1 Não 2022-06-03T00:49:01Z 2022-05-29 2022-06-03T00:49:01Z 2022-04-22 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6241 por Acesso Aberto Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Ciências Agrárias e do Ambiente - Licenciatura - Benjamin Constant
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
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description The present work had as objective to analyze the process of commercialization of the products at Feira Tikuna in the municipality of Tabatinga – AM. Data collections were carried out for 7 months, between September 2021 and March 2022. Observations in the study environment and applied forms with the marketers and consumers. Information related to the work of the social subjects involved in themarketing process and the strategies used by them to sell agricultural products.It was found that the marketing of agricultural products at the Tikuna Fair in Tabatinga is performed permanently. It is made up of marketers and indigenous family farmers and non-indigenous to the region. The Umariaçu indigenous community is the one that most offers products for on-site commercialization, followed by other floodplain and upland communities belonging to to the same municipality and neighboring countries. Production, in general, has a dual purpose, self-consumption and sale. A variety of species offered by the family farmers and fairgrounds, totaling about 68 species of agricultural products classified into 6 categories. It was identified that agricultural products come from 12 communities. There are also products that are sold in the market that the vendors do not know about. Origin, mainly the so-called Peruvian products. Five were found strategies used to commercialize products from family farming of local communities. It was concluded that the Tikuna Fair supplies relatively regional agriculturalists the urban population of the municipality of Tabatinga, there are several subjects involved in the process and marketing strategies to guarantee the income of the marketers.
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