Trabalho de Conclusão de Curso

Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica

This research has the general objective of discussing the ideological construction of the concept of childhood from a historical-critical perspective in order to categorize and systematize research and main bibliographies on the subject, identifying the historical landmarks that comprise Brazilian c...

ver descrição completa

Autor principal: Thiago, Idelvani da Conceição Bezerra
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6268
id oai:localhost:prefix-6268
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-62682025-03-10T20:37:27Z Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica Construction of the childhood concept: a historical-critical Thiago, Idelvani da Conceição Bezerra Fernandes, Maria Nilvane http://lattes.cnpq.br/3429086275125541 Both, Ilaine Inês Vasconcelos, Kelly Rocha de Matos GEPPEvi - Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Políticas, Educação, Violências e Instituições Criança Infância História da infância Construção social CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Infância Identidade social Crianças - Condições sociais Menores - História - Brasil This research has the general objective of discussing the ideological construction of the concept of childhood from a historical-critical perspective in order to categorize and systematize research and main bibliographies on the subject, identifying the historical landmarks that comprise Brazilian childhood. The discussion demands an answer to the following questioning: What political, economic and social interests linked to the formulation of the concept of childhood made the term a hegemonic social construction in the capitalist system? The methodological organization was guided by the following specific objectives: a) to categorize in the repositories of theses and dissertations how the concept of childhood has been identified in academic lines, from the main bibliographies used; b) to systematize the concept of childhood once categorized in the research collected in the repositories, historically taking up the ideological factors behind the construction of this concept; c) identify the historical and political landmarks that corroborated the way of understanding childhood in Brazil. To achieve the objectives of the study, exploratory, selective, analytical and interpretive readings of texts and documents were carried out. Thus, we used a bibliographic research based on studies on childhood, by authors such as: Ariès (1986), Warde (2007), Klein (2012), Heywood (2004), Bernartt (2009), Kuhlmann Jr. and Fernandes (2012), Rizzini and Rizzini (2004), Rizzini and Pilotti (2011), Priore (1991; 2010) and Kuhlmann Jr. (1998). And the document analysis was carried out in the respective repositories: Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES); Digital Library of Theses and Dissertations UFAM (TEDE/UFAM). The theoretical foundation allowed us to conclude that the concept of childhood is a social construction, experienced by the concrete child, in a different way for each one. In view of this, childhood can present different conceptions depending on the time and place that the child is inserted. The analysis also showed that in each era, childhood received a different treatment, according to the political and economic ideals thought to the capitalist society that the bourgeoisie defends. Esta pesquisa possui como objetivo geral discutir a construção ideológica do conceito infância a partir da perspectiva histórico-crítica de maneira a categorizar e sistematizar pesquisas e principais bibliografias sobre o tema, identificando os marcos históricos que compreendem a infância brasileira. A discussão demanda resposta à seguinte problematização: Quais interesses políticos, econômicos e sociais ligados à formulação do conceito infância, tornaram o termo uma construção social hegemônica no sistema capitalista? A organização metodológica foi orientada pelos seguintes objetivos específicos: a) categorizar nos repositórios de teses e dissertações como o conceito infância tem sido identificado nas linhas acadêmicas, a partir das principais bibliografias utilizadas; b) sistematizar o conceito de infância outrora categorizada nas pesquisas recolhidas nos repositórios, retomando historicamente os fatores ideológicos da construção deste conceito; c) identificar os marcos históricos e políticos que corroboraram para a forma de compreender a infância no Brasil. Para atingir os objetivos do estudo, foram realizadas leituras exploratórias, seletivas, analíticas e interpretativas de textos e documentos. Assim, utilizamos de uma pesquisa de cunho bibliográfico alicerçados nos estudos sobre a infância, de autores como: Ariès (1986), Warde (2007), Klein (2012), Heywood (2004), Bernartt (2009), Kuhlmann Jr. e Fernandes (2012), Rizzini e Rizzini (2004), Rizzini e Pilotti (2011), Priore (1991; 2010) e Kuhlmann Jr. (1998). E a análise documental foi feita nos respectivos repositórios: Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Biblioteca Digital de Teses e Dissertações UFAM (TEDE/UFAM). A fundamentação teórica nos permitiu concluir que o conceito infância é uma construção social, vivenciada pela criança concreta, de forma diferente a cada uma. A vista disso, a infância pode apresentar diversas concepções a depender do tempo e lugar que a criança está inserida. A análise também evidenciou que em cada época, a infância recebeu um tratamento diferenciado, de acordo com os ideais políticos e econômicos pensados à sociedade capitalista que a burguesia defende. 3 Sim 2022-07-18T13:37:38Z 2022-07-11 2022-07-18T13:37:38Z 2022-05-27 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6268 por Acesso Aberto Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Criança
Infância
História da infância
Construção social
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Infância
Identidade social
Crianças - Condições sociais
Menores - História - Brasil
spellingShingle Criança
Infância
História da infância
Construção social
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Infância
Identidade social
Crianças - Condições sociais
Menores - História - Brasil
Thiago, Idelvani da Conceição Bezerra
Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
topic_facet Criança
Infância
História da infância
Construção social
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Infância
Identidade social
Crianças - Condições sociais
Menores - História - Brasil
description This research has the general objective of discussing the ideological construction of the concept of childhood from a historical-critical perspective in order to categorize and systematize research and main bibliographies on the subject, identifying the historical landmarks that comprise Brazilian childhood. The discussion demands an answer to the following questioning: What political, economic and social interests linked to the formulation of the concept of childhood made the term a hegemonic social construction in the capitalist system? The methodological organization was guided by the following specific objectives: a) to categorize in the repositories of theses and dissertations how the concept of childhood has been identified in academic lines, from the main bibliographies used; b) to systematize the concept of childhood once categorized in the research collected in the repositories, historically taking up the ideological factors behind the construction of this concept; c) identify the historical and political landmarks that corroborated the way of understanding childhood in Brazil. To achieve the objectives of the study, exploratory, selective, analytical and interpretive readings of texts and documents were carried out. Thus, we used a bibliographic research based on studies on childhood, by authors such as: Ariès (1986), Warde (2007), Klein (2012), Heywood (2004), Bernartt (2009), Kuhlmann Jr. and Fernandes (2012), Rizzini and Rizzini (2004), Rizzini and Pilotti (2011), Priore (1991; 2010) and Kuhlmann Jr. (1998). And the document analysis was carried out in the respective repositories: Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES); Digital Library of Theses and Dissertations UFAM (TEDE/UFAM). The theoretical foundation allowed us to conclude that the concept of childhood is a social construction, experienced by the concrete child, in a different way for each one. In view of this, childhood can present different conceptions depending on the time and place that the child is inserted. The analysis also showed that in each era, childhood received a different treatment, according to the political and economic ideals thought to the capitalist society that the bourgeoisie defends.
author_additional Fernandes, Maria Nilvane
author_additionalStr Fernandes, Maria Nilvane
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Thiago, Idelvani da Conceição Bezerra
title Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
title_short Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
title_full Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
title_fullStr Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
title_full_unstemmed Construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
title_sort construção do conceito infância: uma revisão histórico-crítica
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6268
_version_ 1831969834558029824
score 11.753735