/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
Academic astronomy and Cultural Astronomy are two areas with different perspectives of understanding skies. In Academic Astronomy, the study of celestial phenomena and bodies is culturally linked to vision, while in the cultural astronomy the Sky-Earth relationships are studied in a holistic, transd...
Autor principal: | Correia, Cleison da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6299 |
id |
oai:localhost:prefix-6299 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-62992025-03-10T20:47:26Z Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual Possibilities in Astronomy education for visually impaired people Correia, Cleison da Silva Oliveira, Elrismar Auxiliadora Gomes http://lattes.cnpq.br/0252784934597973 Lavor, Otávio Paulino http://lattes.cnpq.br/1857806253382088 Plaça, Jaqueline Santos Vargas http://lattes.cnpq.br/4992205835716182 Rodrigues, Marta de Souza http://lattes.cnpq.br/7768013066037701 Ensino de ciências Science teaching Educação inclusiva Inclusive education Astronomia cultural cultural astronomy Cosmovisão worldview CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Educação especial Antroposofia Academic astronomy and Cultural Astronomy are two areas with different perspectives of understanding skies. In Academic Astronomy, the study of celestial phenomena and bodies is culturally linked to vision, while in the cultural astronomy the Sky-Earth relationships are studied in a holistic, transdisciplinary way, without a single preferential sensory bias, which may bring an inclusive perspective about the knowledge of the skies. Thus, in the Inclusive Education context, from the bibliographic survey, this study, a qualitative approach, aimed to understand the State of Knowledge about Education in Astronomy, from the perspective of visually impaired people. For this survey, a time frame for the period of 2001 to 2021 was established in the following databases: National Symposium on Astronomy Education (SNEA, in Portuguese), Latin-American Magazine of Astronomy Education (RELEA, in Portuguese) and Bank of Theses and Dissertations on Education in Astronomy (BTDEA, in Portuguese). For the data codification and examination, the analysis of content technique is used. An increase of the number of works related to Astronomy Education for visually impaired people was observed in the last 10 years. Also, these works presented a practical-applicable and investigative-theoretical approach. It is believed that this research can contribute to the constitution of a survey that allows knowing more about this theme and its possible application and dissemination, contributing to motivating teachers in the initial and continuing education in Science Teaching, and to reflecting on the possibilities in an inclusive Astronomy Education from the Cultural Astronomy. Astronomia acadêmica e Astronomia cultural são duas áreas com perspectivas diferentes de compreensão dos Céus. Na Astronomia acadêmica o estudo dos fenômenos e corpos celestes está culturalmente associado à visão, na Astronomia cultural as relações Céu-Terra são estudadas de forma holística, transdisciplinar e sem um único viés sensorial preferencial, podendo trazer uma perspectiva inclusiva sobre os conhecimentos do Céu. Assim, no contexto da Educação Inclusiva, a partir de um levantamento bibliográfico, este estudo buscou compreender o Estado do Conhecimento sobre Educação em Astronomia na perspectiva da inclusão de pessoas com deficiência visual. Para nosso levantamento, estabelecemos um recorte temporal do período de 2001 a 2021 nas bases de dados: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia (SNEA), Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia (RELEA) e Banco de Teses e Dissertações sobre Educação em Astronomia (BTDEA). Esta é uma pesquisa em ensino de Ciências, com abordagem qualitativa, e situa-se na linha de pesquisa do Estado do Conhecimento. Para codificação e análise dos dados utilizaremos a técnica da análise de conteúdo. Verifica-se um crescimento do número de trabalhos que tratam de Educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual nos últimos 10 anos e também que esses trabalhos apresentaram enfoque prático-aplicável e investigativo-teórico. Acreditamos que esta pesquisa pode contribuir na constituição de um levantamento que permitirá conhecer mais sobre essa temática e sua possível aplicação e divulgação, contribuindo para motivar professores em formação inicial e continuada na área do ensino de Ciências, a refletir sobre as possibilidades de uma Educação em Astronomia inclusiva a partir da Astronomia cultural. 3 Não 2022-09-26T19:49:48Z 2023-07-01 2022-09-26T19:49:48Z 2022-05-09 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6299 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá- AM Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Humaitá |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Ensino de ciências Science teaching Educação inclusiva Inclusive education Astronomia cultural cultural astronomy Cosmovisão worldview CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Educação especial Antroposofia |
spellingShingle |
Ensino de ciências Science teaching Educação inclusiva Inclusive education Astronomia cultural cultural astronomy Cosmovisão worldview CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Educação especial Antroposofia Correia, Cleison da Silva Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual |
topic_facet |
Ensino de ciências Science teaching Educação inclusiva Inclusive education Astronomia cultural cultural astronomy Cosmovisão worldview CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Educação especial Antroposofia |
description |
Academic astronomy and Cultural Astronomy are two areas with different perspectives of understanding skies. In Academic Astronomy, the study of celestial phenomena and bodies is culturally linked to vision, while in the cultural astronomy the Sky-Earth relationships are studied in a holistic, transdisciplinary way, without a single preferential sensory bias, which may bring an inclusive perspective about the knowledge of the skies. Thus, in the Inclusive Education context, from the bibliographic survey, this study, a qualitative approach, aimed to understand the State of Knowledge about Education in Astronomy, from the perspective of visually impaired people. For this survey, a time frame for the period of 2001 to 2021 was established in the following databases: National Symposium on Astronomy Education (SNEA, in Portuguese), Latin-American Magazine of Astronomy Education (RELEA, in Portuguese) and Bank of Theses and Dissertations on Education in Astronomy (BTDEA, in Portuguese). For the data codification and examination, the analysis of content technique is used. An increase of the number of works related to Astronomy Education for visually impaired people was observed in the last 10 years. Also, these works presented a practical-applicable and investigative-theoretical approach. It is believed that this research can contribute to the constitution of a survey that allows knowing more about this theme and its possible application and dissemination, contributing to motivating teachers in the initial and continuing education in Science Teaching, and to reflecting on the possibilities in an inclusive Astronomy Education from the Cultural Astronomy. |
author_additional |
Oliveira, Elrismar Auxiliadora Gomes |
author_additionalStr |
Oliveira, Elrismar Auxiliadora Gomes |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Correia, Cleison da Silva |
title |
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual |
title_short |
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual |
title_full |
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual |
title_fullStr |
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual |
title_full_unstemmed |
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual |
title_sort |
possibilidades de educação em astronomia para pessoas com deficiência visual |
publisher |
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) |
publishDate |
2022 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6299 |
_version_ |
1831969839734849536 |
score |
11.755432 |