Trabalho de Conclusão de Curso

Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual

Academic astronomy and Cultural Astronomy are two areas with different perspectives of understanding skies. In Academic Astronomy, the study of celestial phenomena and bodies is culturally linked to vision, while in the cultural astronomy the Sky-Earth relationships are studied in a holistic, transd...

ver descrição completa

Autor principal: Correia, Cleison da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6299
id oai:localhost:prefix-6299
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-62992025-03-10T20:47:26Z Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual Possibilities in Astronomy education for visually impaired people Correia, Cleison da Silva Oliveira, Elrismar Auxiliadora Gomes http://lattes.cnpq.br/0252784934597973 Lavor, Otávio Paulino http://lattes.cnpq.br/1857806253382088 Plaça, Jaqueline Santos Vargas http://lattes.cnpq.br/4992205835716182 Rodrigues, Marta de Souza http://lattes.cnpq.br/7768013066037701 Ensino de ciências Science teaching Educação inclusiva Inclusive education Astronomia cultural cultural astronomy Cosmovisão worldview CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Educação especial Antroposofia Academic astronomy and Cultural Astronomy are two areas with different perspectives of understanding skies. In Academic Astronomy, the study of celestial phenomena and bodies is culturally linked to vision, while in the cultural astronomy the Sky-Earth relationships are studied in a holistic, transdisciplinary way, without a single preferential sensory bias, which may bring an inclusive perspective about the knowledge of the skies. Thus, in the Inclusive Education context, from the bibliographic survey, this study, a qualitative approach, aimed to understand the State of Knowledge about Education in Astronomy, from the perspective of visually impaired people. For this survey, a time frame for the period of 2001 to 2021 was established in the following databases: National Symposium on Astronomy Education (SNEA, in Portuguese), Latin-American Magazine of Astronomy Education (RELEA, in Portuguese) and Bank of Theses and Dissertations on Education in Astronomy (BTDEA, in Portuguese). For the data codification and examination, the analysis of content technique is used. An increase of the number of works related to Astronomy Education for visually impaired people was observed in the last 10 years. Also, these works presented a practical-applicable and investigative-theoretical approach. It is believed that this research can contribute to the constitution of a survey that allows knowing more about this theme and its possible application and dissemination, contributing to motivating teachers in the initial and continuing education in Science Teaching, and to reflecting on the possibilities in an inclusive Astronomy Education from the Cultural Astronomy. Astronomia acadêmica e Astronomia cultural são duas áreas com perspectivas diferentes de compreensão dos Céus. Na Astronomia acadêmica o estudo dos fenômenos e corpos celestes está culturalmente associado à visão, na Astronomia cultural as relações Céu-Terra são estudadas de forma holística, transdisciplinar e sem um único viés sensorial preferencial, podendo trazer uma perspectiva inclusiva sobre os conhecimentos do Céu. Assim, no contexto da Educação Inclusiva, a partir de um levantamento bibliográfico, este estudo buscou compreender o Estado do Conhecimento sobre Educação em Astronomia na perspectiva da inclusão de pessoas com deficiência visual. Para nosso levantamento, estabelecemos um recorte temporal do período de 2001 a 2021 nas bases de dados: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia (SNEA), Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia (RELEA) e Banco de Teses e Dissertações sobre Educação em Astronomia (BTDEA). Esta é uma pesquisa em ensino de Ciências, com abordagem qualitativa, e situa-se na linha de pesquisa do Estado do Conhecimento. Para codificação e análise dos dados utilizaremos a técnica da análise de conteúdo. Verifica-se um crescimento do número de trabalhos que tratam de Educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual nos últimos 10 anos e também que esses trabalhos apresentaram enfoque prático-aplicável e investigativo-teórico. Acreditamos que esta pesquisa pode contribuir na constituição de um levantamento que permitirá conhecer mais sobre essa temática e sua possível aplicação e divulgação, contribuindo para motivar professores em formação inicial e continuada na área do ensino de Ciências, a refletir sobre as possibilidades de uma Educação em Astronomia inclusiva a partir da Astronomia cultural. 3 Não 2022-09-26T19:49:48Z 2023-07-01 2022-09-26T19:49:48Z 2022-05-09 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6299 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá- AM Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Ensino de ciências
Science teaching
Educação inclusiva
Inclusive education
Astronomia cultural
cultural astronomy
Cosmovisão
worldview
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Educação especial
Antroposofia
spellingShingle Ensino de ciências
Science teaching
Educação inclusiva
Inclusive education
Astronomia cultural
cultural astronomy
Cosmovisão
worldview
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Educação especial
Antroposofia
Correia, Cleison da Silva
Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
topic_facet Ensino de ciências
Science teaching
Educação inclusiva
Inclusive education
Astronomia cultural
cultural astronomy
Cosmovisão
worldview
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Educação especial
Antroposofia
description Academic astronomy and Cultural Astronomy are two areas with different perspectives of understanding skies. In Academic Astronomy, the study of celestial phenomena and bodies is culturally linked to vision, while in the cultural astronomy the Sky-Earth relationships are studied in a holistic, transdisciplinary way, without a single preferential sensory bias, which may bring an inclusive perspective about the knowledge of the skies. Thus, in the Inclusive Education context, from the bibliographic survey, this study, a qualitative approach, aimed to understand the State of Knowledge about Education in Astronomy, from the perspective of visually impaired people. For this survey, a time frame for the period of 2001 to 2021 was established in the following databases: National Symposium on Astronomy Education (SNEA, in Portuguese), Latin-American Magazine of Astronomy Education (RELEA, in Portuguese) and Bank of Theses and Dissertations on Education in Astronomy (BTDEA, in Portuguese). For the data codification and examination, the analysis of content technique is used. An increase of the number of works related to Astronomy Education for visually impaired people was observed in the last 10 years. Also, these works presented a practical-applicable and investigative-theoretical approach. It is believed that this research can contribute to the constitution of a survey that allows knowing more about this theme and its possible application and dissemination, contributing to motivating teachers in the initial and continuing education in Science Teaching, and to reflecting on the possibilities in an inclusive Astronomy Education from the Cultural Astronomy.
author_additional Oliveira, Elrismar Auxiliadora Gomes
author_additionalStr Oliveira, Elrismar Auxiliadora Gomes
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Correia, Cleison da Silva
title Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
title_short Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
title_full Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
title_fullStr Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
title_full_unstemmed Possibilidades de educação em Astronomia para pessoas com deficiência visual
title_sort possibilidades de educação em astronomia para pessoas com deficiência visual
publisher IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6299
_version_ 1831969839734849536
score 11.755432