/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori
The present work proposes to develop an architectural project for a daycare and preschool in which an alternative approach to the traditional schooling system will be used, aiming from the first moments of life of a child, from zero to five years, to use a method that allows their development not on...
Autor principal: | Guimarães, Amanda Luiza Monteiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6301 |
id |
oai:localhost:prefix-6301 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-63012025-03-10T20:43:27Z Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori Guimarães, Amanda Luiza Monteiro Silva, Rejane Leite http://lattes.cnpq.br/6413414631371064 Lasmar, Caio Ismael de Jesus http://lattes.cnpq.br/6960687155163122 Souza, Ana Elisabete de Aguiar e http://lattes.cnpq.br/5434864699865658 Cereto, Marcos Paulo http://lattes.cnpq.br/9835970650846482 Educação infantil Pedagogia Alternativa Arquitetura Escolar Método Montessori Early Childhood Education Alternative Pedagogy School Architecture Montessori Method CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO: PROJETO DE ARQUITETUTA E URBANISMO: PLANEJAMENTO E PROJETOS DA EDIFICACAO Educação infantil The present work proposes to develop an architectural project for a daycare and preschool in which an alternative approach to the traditional schooling system will be used, aiming from the first moments of life of a child, from zero to five years, to use a method that allows their development not only in the context of literacy, but also in autonomy, freedom and creation of their interests, values and perceptions. The theoretical reference will cover topics such as a brief history of early childhood education in Brazil, the Montessori method, the contribution of playful architecture to learning and the relationship between nature and the school environment. These topics were chosen to broaden the knowledge about the concepts that will guide the project. Besides the theory, three projects will be analyzed as study objects with the theme of children's architecture and the application of Montessori principles in architecture. Next, there will be a study of the area where the developed project will be implemented. The land is located in the city of Manaus, in the Chapada neighborhood, at Avenida Constantino Nery. Maps will be analyzed, such as zoning and building fuction, environmental conditioning factors, building height and the road system. After analyzing all these elements, the development of the daycare center project is presented, which, besides the final considerations, will include floor plans, sections, elevations, and perspectives. The architecture of the place will be the basis for the children's empowerment, as it will allow the application of the method, clearly showing that school architecture and pedagogy go hand in hand, and that the quality of the building interferes in the learning, in the exploration of knowledge and behavior. O presente trabalho propõe desenvolver um projeto arquitetônico de creche e pré-escola em que será utilizada uma abordagem alternativa ao sistema tradicional de ensino, visando a partir dos primeiros momentos de vida de uma criança, de zero a cinco anos, usar um método que permite seu desenvolvimento não apenas no contexto da alfabetização, mas também na autonomia, na liberdade e na criação de seus interesses, valores e percepções. Na referência teórica serão abordados temas como um breve histórico da educação infantil no Brasil, o método Montessori, a contribuição da arquitetura lúdica para a aprendizagem e a relação da natureza com o ambiente escolar. Esses temas foram escolhidos para ampliar o conhecimento sobre os conceitos que nortearão o projeto. Além da teoria, serão analisados três projetos como objetos de estudo com o tema da arquitetura infantil e a aplicação dos princípios Montessori na arquitetura. Em seguida, haverá um levantamento da área onde o projeto desenvolvido será implantado. O terreno está localizado na cidade de Manaus no bairro Chapada, na Avenida Constantino Nery. Serão analisados mapas como uso e ocupação do solo, condicionantes ambientais, gabaritos e sistema viário. Diante da análise de todos esses elementos, apresenta-se o desenvolvimento do projeto da creche, que, além das considerações finais, contemplará plantas, cortes, elevações e perspectivas. A arquitetura do local será a base para o fortalecimento das crianças, pois permitirá a aplicação do método, mostrando claramente que a arquitetura escolar e a pedagogia andam de mãos dadas, e que a qualidade do edifício interfere no aprendizado, na exploração de conhecimento e comportamento. 3 Não 2022-09-26T20:09:04Z 2022-10 2022-09-26T20:09:04Z 2022-08-30 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6301 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FT - Faculdade de Tecnologia Manaus Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação infantil Pedagogia Alternativa Arquitetura Escolar Método Montessori Early Childhood Education Alternative Pedagogy School Architecture Montessori Method CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO: PROJETO DE ARQUITETUTA E URBANISMO: PLANEJAMENTO E PROJETOS DA EDIFICACAO Educação infantil |
spellingShingle |
Educação infantil Pedagogia Alternativa Arquitetura Escolar Método Montessori Early Childhood Education Alternative Pedagogy School Architecture Montessori Method CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO: PROJETO DE ARQUITETUTA E URBANISMO: PLANEJAMENTO E PROJETOS DA EDIFICACAO Educação infantil Guimarães, Amanda Luiza Monteiro Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori |
topic_facet |
Educação infantil Pedagogia Alternativa Arquitetura Escolar Método Montessori Early Childhood Education Alternative Pedagogy School Architecture Montessori Method CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO: PROJETO DE ARQUITETUTA E URBANISMO: PLANEJAMENTO E PROJETOS DA EDIFICACAO Educação infantil |
description |
The present work proposes to develop an architectural project for a daycare and preschool in which an alternative approach to the traditional schooling system will be used, aiming from the first moments of life of a child, from zero to five years, to use a method that allows their development not only in the context of literacy, but also in autonomy, freedom and creation of their interests, values and perceptions. The theoretical reference will cover topics such as a brief history of early childhood education in Brazil, the Montessori method, the contribution of playful architecture to learning and the relationship between nature and the school environment. These topics were chosen to broaden the knowledge about the concepts that will guide the project. Besides the theory, three projects will be analyzed as study objects with the theme of children's architecture and the application of Montessori principles in architecture. Next, there will be a study of the area where the developed project will be implemented. The land is located in the city of Manaus, in the Chapada neighborhood, at Avenida Constantino Nery. Maps will be analyzed, such as zoning and building fuction, environmental conditioning factors, building height and the road system. After analyzing all these elements, the development of the daycare center project is presented, which, besides the final considerations, will include floor plans, sections, elevations, and perspectives. The architecture of the place will be the basis for the children's empowerment, as it will allow the application of the method, clearly showing that school architecture and pedagogy go hand in hand, and that the quality of the building interferes in the learning, in the exploration of knowledge and behavior. |
author_additional |
Silva, Rejane Leite |
author_additionalStr |
Silva, Rejane Leite |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Guimarães, Amanda Luiza Monteiro |
title |
Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori |
title_short |
Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori |
title_full |
Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori |
title_fullStr |
Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori |
title_full_unstemmed |
Proposta de projeto para o Centro Municipal de Educação Infantil – Maria Montessori |
title_sort |
proposta de projeto para o centro municipal de educação infantil – maria montessori |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6301 |
_version_ |
1831969843524403200 |
score |
11.755432 |