Artigo

A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula

The proposal of Inclusive Education has aroused the interest of the whole society for being an effective form of social inclusion in the Federal Constitution (1988), with regard to Education, it provides for general rules such as access to school for all citizens, the schooling for people with speci...

ver descrição completa

Autor principal: Morais, Ana Stela da Silva
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6854
id oai:localhost:prefix-6854
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-68542025-03-10T21:02:16Z A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula Morais, Ana Stela da Silva Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4383757U6&tokenCaptchar=03AKH6MRGyrJmbcZMmxM9rOrR5Rl8BlombzEnxvKVVdz5zyNheUTSUX7ATOJIxjanx_6zYMS-QG_PlrNzgE2E1HMwgH0TsQiuIuBWo9eu7xoia1mDWvyZGOQrzVfdGy0Pruv2I9SOzwsACZgz4pZxdtwLAbWPzh_g6dqpmyTOiqcpin-5KxezwAk1U8QmR0SfXU39l73_pi8D82EVCvb6xld-o8sxmhHQCQxcFLXtKrPNGb1s31GWGhUGMX5W9-xqafjRLwxIxrnncTxfHQnsIPAshCYUM_1OPDGMYw3trhFUPjLNifoULD_JFof0tiNeBczh-Qs5Ui2DVe5KImm6JhBYQt_MbifIH6bN277Hxt6o10exjiTMVgfhcjm9niGA5LGaxurJFsNZ76FPh9G8Nu-TPrJ6Yh2Pk9-e9x2ChWvcV2BxpGdvM_POYO_LEgxk25apIVP1-aKgQVLPrOTrwX64k005JAKNSGkzfcm3GtZ-HTa2NPksErfaPnQ8F5s8aGaoRmcMrpN-oxVxSCVw5RdALTh-j49rFcJmzbCFir_BBwbK30jWq8q4#Identificacao Vale, Janderclei da Silva Bastos, Elizandra de Lima Silva Formação de professores Surdos Inclusão Aprendizagem LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Educação Inclusiva - Manaus (AM) Surdos - Educação The proposal of Inclusive Education has aroused the interest of the whole society for being an effective form of social inclusion in the Federal Constitution (1988), with regard to Education, it provides for general rules such as access to school for all citizens, the schooling for people with special needs, the use of the mother tongue, guaranteed rights, State attributions, financial resources and training of education professionals. The Salamanca Declaration (1994) advocates equal opportunities for people with special needs, and also calls on volunteers and families to engage in this task. With this document, the Educational Systems of Governments began to organize themselves in a perspective where the conditions of access and permanence of Deaf subjects are guaranteed. Special Education is also addressed through Law no. 9.394/96, within it, education is everyone's right without distinction. From Law nº 10.436/02, which officially recognizes the Brazilian Sign Language - Libras, regulated by Decree nº 5.626/05, they were fundamental, mainly, because they provided for the inclusion of the discipline of Libras in the curricula of undergraduate courses. We also emphasize the importance of the relationship between teacher/student for success in learning, calling the attention of education systems to the need for a comprehensive view of the curriculum, with a view to eliminating the barriers that hinder or prevent the participation and learning of Deaf students in regular schools. In this sense, the general objective of the work was to verify the main difficulties in the process of inclusion of the Deaf student. In order to carry out this work, a qualitative and bibliographical research was chosen. The results found were the need for more public policies for the education and training of professionals, guaranteeing quality education for this specific public, with a lot of struggle from those engaged in defending a more just and caring Brazil in the issues of Deaf students. Therefore, this study, one can see the complexity and scope of the theme, impossible to exhaust it in the dimensions of this text. A proposta da Educação Inclusiva tem despertado interesse de toda a sociedade por ser uma forma eficaz de inclusão social a Constituição Federal (1988), no que se refere à Educação dispõe sobre as regras gerais como o acesso à escola por todos os cidadãos, a escolarização para pessoas com necessidades especiais, o uso da língua materna, os direitos garantidos, as atribuições do Estado, os recursos financeiros e a formação dos profissionais de educação. A Declaração de Salamanca (1994) preconiza a igualdade de oportunidade para as pessoas com necessidades especiais, também convoca os voluntariados e a família a se engajarem nessa tarefa. Com esse documento os Sistemas Educacionais dos Governos passaram a se organizar em uma perspectiva onde as condições de acesso e permanência dos sujeitos Surdos é garantida. A Educação Especial também é garantida através da Lei nº. 9.394/96, dentro dela a educação é direito de todos indistintamente. Da Lei nº 10.436/02 que reconhece oficialmente a Língua Brasileira de Sinais-Libras, regulamentada por meio do Decreto nº 5.626/05, foram fundamentais, principalmente, pelo fato de preverem a inclusão da disciplina de Libras nos currículos dos cursos de licenciatura. Também ressaltamos a importância da relação entre professor/aluno para o sucesso na aprendizagem, chamando a atenção dos sistemas de ensino para a necessidade de uma visão abrangente do currículo, com vistas à eliminação das barreiras que dificultam ou impedem a participação e a aprendizagem do aluno Surdo na escola regular. Nesse sentido, o objetivo geral do trabalho foi verificar os principais dificuldades no processo de inclusão do aluno Surdo. Para a realização deste trabalho, optou- se pela pesquisa de natureza qualitativa e bibliografica. Os resultados encontrados foram a necessidade de mais políticas públicas para educação e formação dos profissionais, garantia de um ensino de qualidade para esse público específico, com muita luta dos próprios engajados em defender um Brasil mais justo e solícito nas questões dos alunos Surdos. Portanto, esse estudo, percebe-se a complexidade e a abrangência do tema, impossível esgotá-lo nas dimensões desse texto. 1 Sim Sobre as solicitações de anexar , a carta e a defesa que não aparecem nos procedimentos nesse mesmo site. 2023-08-04T00:54:24Z 2023-08-04T00:54:24Z 2023-03-03 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6854 por Acesso Aberto Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Formação de professores
Surdos
Inclusão
Aprendizagem
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Educação Inclusiva - Manaus (AM)
Surdos - Educação
spellingShingle Formação de professores
Surdos
Inclusão
Aprendizagem
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Educação Inclusiva - Manaus (AM)
Surdos - Educação
Morais, Ana Stela da Silva
A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula
topic_facet Formação de professores
Surdos
Inclusão
Aprendizagem
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Educação Inclusiva - Manaus (AM)
Surdos - Educação
description The proposal of Inclusive Education has aroused the interest of the whole society for being an effective form of social inclusion in the Federal Constitution (1988), with regard to Education, it provides for general rules such as access to school for all citizens, the schooling for people with special needs, the use of the mother tongue, guaranteed rights, State attributions, financial resources and training of education professionals. The Salamanca Declaration (1994) advocates equal opportunities for people with special needs, and also calls on volunteers and families to engage in this task. With this document, the Educational Systems of Governments began to organize themselves in a perspective where the conditions of access and permanence of Deaf subjects are guaranteed. Special Education is also addressed through Law no. 9.394/96, within it, education is everyone's right without distinction. From Law nº 10.436/02, which officially recognizes the Brazilian Sign Language - Libras, regulated by Decree nº 5.626/05, they were fundamental, mainly, because they provided for the inclusion of the discipline of Libras in the curricula of undergraduate courses. We also emphasize the importance of the relationship between teacher/student for success in learning, calling the attention of education systems to the need for a comprehensive view of the curriculum, with a view to eliminating the barriers that hinder or prevent the participation and learning of Deaf students in regular schools. In this sense, the general objective of the work was to verify the main difficulties in the process of inclusion of the Deaf student. In order to carry out this work, a qualitative and bibliographical research was chosen. The results found were the need for more public policies for the education and training of professionals, guaranteeing quality education for this specific public, with a lot of struggle from those engaged in defending a more just and caring Brazil in the issues of Deaf students. Therefore, this study, one can see the complexity and scope of the theme, impossible to exhaust it in the dimensions of this text.
author_additional Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos
author_additionalStr Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos
format Artigo
author Morais, Ana Stela da Silva
title A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula
title_short A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula
title_full A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula
title_fullStr A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula
title_full_unstemmed A educação inclusiva em uma escola da rede municipal de Manaus: desafios e percepções na sala de aula
title_sort educação inclusiva em uma escola da rede municipal de manaus: desafios e percepções na sala de aula
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6854
_version_ 1831969934133952512
score 11.755432