/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas
This article entitled “Continuing training of teachers in a school on the Mamuru River, in the Municipality of Juruti - Pará: challenges and perspectives” aimed to investigate how the continuing training of teachers from the 1st to the 5th year of elementary school takes place for the development of...
Autor principal: | Santos, Adriano Fernandes dos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6872 |
id |
oai:localhost:prefix-6872 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-68722025-03-10T20:51:37Z Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas Santos, Adriano Fernandes dos Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8874787175007937 Soares, Maria das Graças Pereira Souza, Marinez França de Escola do Rio Mamuru Formação continuada Prática Docente Ribeirinhos CIENCIAS HUMANAS Professores de educação infantil Educação infantil - Professores Professores - Formação Educação rural This article entitled “Continuing training of teachers in a school on the Mamuru River, in the Municipality of Juruti - Pará: challenges and perspectives” aimed to investigate how the continuing training of teachers from the 1st to the 5th year of elementary school takes place for the development of practice teacher at a school on the Mamuru River, in the municipality of Juruti - Pará, highlighting the challenges and perspectives of teachers who work in this location. Specifically, we aim to understand how the continuing education of teachers at a school in Rio Mamuru takes place and to analyze the main challenges faced by teachers and what their perspectives are. The study is a field and bibliographic research with a qualitative approach. For data collection, an open questionnaire was applied to 3 teachers from the Mamuru river school. The study was based on national and international authors such as Arroyo (2005, 2008, 2012), Nóvoa (2009, 2022), Freire (2013), Romanowski (2009) among others that make up the work. The results of the analyzes carried out indicate the need to expand and raise the quality of continuing education for riverside education professionals, as according to the analyzed questionnaires, it was observed that there is an absence of face-to-face training actions aimed at rural teachers, as a public policy. Keywords: Mamuru River School. Continuing training. Teaching Practice. Riverside. O presente artigo intitulado “Formação continuada de professores em uma escola do Rio Mamuru, no Município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas” objetivou investigar como se dá a formação continuada de professores do 1º ao 5º ano do ensino fundamental para o desenvolvimento da prática docente de uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará, destacando os desafios e perspectivas dos docentes que atuam nessa localidade. De forma específica objetivamos compreender como acontece a formação continuada dos docentes de uma escola do Rio Mamuru e analisar os principais desafios enfrentados pelos professores e quais suas perspectivas. O estudo trata-se de uma pesquisa de campo e bibliográfica com abordagem qualitativa. Para o levantamento de dados foi aplicado o questionário aberto com 3 professores (as) da escola do rio Mamuru. O estudo se fundamentou em autores nacionais e internacionais como, Arroyo (2005, 2008, 2012), Nóvoa (2009, 2022), Freire (2013), Romanowski (2009) dentre outros que compõe o trabalho. Os resultados das análises realizadas indicam a necessidade de ampliação e elevação da qualidade da formação continuada dos profissionais da educação ribeirinha, pois segundo os questionários analisados observou-se que existe uma ausência de ações formativas presenciais direcionadas aos professores do campo, como política pública. Palavras-chave: Escola do Rio Mamuru. Formação continuada. Prática Docente. Ribeirinhos. 2 Não 2023-08-22T17:11:02Z 2023-08-22T17:11:02Z 2023-03-02 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6872 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. An error occurred getting the license - uri. Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Escola do Rio Mamuru Formação continuada Prática Docente Ribeirinhos CIENCIAS HUMANAS Professores de educação infantil Educação infantil - Professores Professores - Formação Educação rural |
spellingShingle |
Escola do Rio Mamuru Formação continuada Prática Docente Ribeirinhos CIENCIAS HUMANAS Professores de educação infantil Educação infantil - Professores Professores - Formação Educação rural Santos, Adriano Fernandes dos Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas |
topic_facet |
Escola do Rio Mamuru Formação continuada Prática Docente Ribeirinhos CIENCIAS HUMANAS Professores de educação infantil Educação infantil - Professores Professores - Formação Educação rural |
description |
This article entitled “Continuing training of teachers in a school on the Mamuru River, in the Municipality of Juruti - Pará: challenges and perspectives” aimed to investigate how the continuing training of teachers from the 1st to the 5th year of elementary school takes place for the development of practice teacher at a school on the Mamuru River, in the municipality of Juruti - Pará, highlighting the challenges and perspectives of teachers who work in this location. Specifically, we aim to understand how the continuing education of teachers at a school in Rio Mamuru takes place and to analyze the main challenges faced by teachers and what their perspectives are. The study is a field and bibliographic research with a qualitative approach. For data collection, an open questionnaire was applied to 3 teachers from the Mamuru river school. The study was based on national and international authors such as Arroyo (2005, 2008, 2012), Nóvoa (2009, 2022), Freire (2013), Romanowski (2009) among others that make up the work. The results of the analyzes carried out indicate the need to expand and raise the quality of continuing education for riverside education professionals, as according to the analyzed questionnaires, it was observed that there is an absence of face-to-face training actions aimed at rural teachers, as a public policy.
Keywords: Mamuru River School. Continuing training. Teaching Practice. Riverside. |
author_additional |
Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira |
author_additionalStr |
Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira |
format |
Artigo |
author |
Santos, Adriano Fernandes dos |
title |
Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas |
title_short |
Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas |
title_full |
Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas |
title_fullStr |
Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas |
title_full_unstemmed |
Formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do Rio Mamuru, no município de Juruti - Pará: desafios e perspectivas |
title_sort |
formação continuada de professores ribeirinhos em uma escola do rio mamuru, no município de juruti - pará: desafios e perspectivas |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6872 |
_version_ |
1831969936951476224 |
score |
11.755432 |