Artigo

Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção

The study, which flourishes here, aims to bring to light the importance of developing the child's affectivity/emotional intelligence as a strategy to combat the practice of bullying in the classroom. In the meantime, we seek, through the perception of teachers about the problem, to know their knowle...

ver descrição completa

Autor principal: Amoedo, Elaila Barbosa
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6899
id oai:localhost:prefix-6899
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-68992025-03-10T20:46:44Z Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção Amoedo, Elaila Barbosa Silva, Fernanda Priscila http://lattes.cnpq.br/8974793810131720 Vasconcelos , Corina Fátima da Costa Valente, Luciana Afetividade/Inteligência Affectivity/Intelligence Bullying Violência Professor Bullying Violence Teacher CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA Inteligência emocional Abuso psicológico Violência na escola The study, which flourishes here, aims to bring to light the importance of developing the child's affectivity/emotional intelligence as a strategy to combat the practice of bullying in the classroom. In the meantime, we seek, through the perception of teachers about the problem, to know their knowledge, identification skills and their ways of intervening in cases of violence, and also to propose strategies, based on the BNCC, that help to develop intelligence students' emotions. This work is a qualitative approach, carried out through field research. For this, semi-structured interviews were carried out with nine teachers from two schools of the state public education network in the early years of elementary school, bringing to light, from the perception of teachers, the importance of combating bullying. Through the data collected in the interviews, it is possible to perceive the obstacles to the work of preventing bullying, such as lack of training of teachers on the subject, little or no family education and trivialization of prejudice. O estudo, que aqui floresce, tem como objetivo trazer à luz a importância do desenvolvimento da afetividade/inteligência emocional da criança como estratégia de combate à prática do bullyng em sala de aula. Neste interim, busca-se, através da percepção de professores acerca do problema, conhecer seus conhecimentos, capacidades de identificação e seus modos de intervenção diante de casos de violência, e ainda propor estratégias, com base na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), que ajudem a desenvolver a inteligência emocional dos alunos. Este trabalho trata-se de uma abordagem qualitativa, realizada por meio de uma pesquisa de campo. Para isto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com nove professoras de duas escolas da rede estadual de ensino dos anos iniciais do fundamental, trazendo à luz, pela percepção de professores, a importância do combate ao bullying. Por meio dos dados obtidos nas entrevistas, é possível perceber os obstáculos para o trabalho de prevenção ao bullying como falta de capacitação dos professores sobre o tema, pouca ou nenhuma educação familiar e banalização do preconceito. 2 Não 2023-08-29T17:57:04Z 2023-08-29T17:57:04Z 2023-06-07 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6899 por Acesso Aberto Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Afetividade/Inteligência
Affectivity/Intelligence
Bullying
Violência
Professor
Bullying
Violence
Teacher
CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA
Inteligência emocional
Abuso psicológico
Violência na escola
spellingShingle Afetividade/Inteligência
Affectivity/Intelligence
Bullying
Violência
Professor
Bullying
Violence
Teacher
CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA
Inteligência emocional
Abuso psicológico
Violência na escola
Amoedo, Elaila Barbosa
Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
topic_facet Afetividade/Inteligência
Affectivity/Intelligence
Bullying
Violência
Professor
Bullying
Violence
Teacher
CIÊNCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA
Inteligência emocional
Abuso psicológico
Violência na escola
description The study, which flourishes here, aims to bring to light the importance of developing the child's affectivity/emotional intelligence as a strategy to combat the practice of bullying in the classroom. In the meantime, we seek, through the perception of teachers about the problem, to know their knowledge, identification skills and their ways of intervening in cases of violence, and also to propose strategies, based on the BNCC, that help to develop intelligence students' emotions. This work is a qualitative approach, carried out through field research. For this, semi-structured interviews were carried out with nine teachers from two schools of the state public education network in the early years of elementary school, bringing to light, from the perception of teachers, the importance of combating bullying. Through the data collected in the interviews, it is possible to perceive the obstacles to the work of preventing bullying, such as lack of training of teachers on the subject, little or no family education and trivialization of prejudice.
author_additional Silva, Fernanda Priscila
author_additionalStr Silva, Fernanda Priscila
format Artigo
author Amoedo, Elaila Barbosa
title Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
title_short Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
title_full Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
title_fullStr Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
title_full_unstemmed Bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
title_sort bullying: construção da inteligência emocional das crianças como forma de intervenção
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6899
_version_ 1831969941132148736
score 11.755432