Artigo

Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental

In this study entitled “Pedagogy of projects in focus: an interdisciplinary approach in fundamental education” we made efforts to carry out a conceptual, historical and reflective deepening of the theme, with the concern of contextualizing the two approaches, making the proper articulation with the...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Rafaela Andurand e
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7008
id oai:localhost:prefix-7008
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-70082025-03-10T21:15:02Z Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental Silva, Rafaela Andurand e Belém, Maria de Jesus Campos de Souza http://lattes.cnpq.br/5209162424763641 Cavalcanti, Francisca Maria Coelho https://orcid.org/0000-0001-8561-0737 Pedagogia de projetos Interdisciplinaridade Aprendizagem CIENCIAS HUMANAS Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Educação - Estudo e ensino In this study entitled “Pedagogy of projects in focus: an interdisciplinary approach in fundamental education” we made efforts to carry out a conceptual, historical and reflective deepening of the theme, with the concern of contextualizing the two approaches, making the proper articulation with the process of theoretical formation and methodological experience experienced in the graduation in pedagogy. The study was structured around the following objectives: to conceptualize interdisciplinarity in the educational field; Know the theoretical and methodological foundations of Project Pedagogy; Reflect on the existing pedagogical gaps in the Initial Formation of the future teacher with regard to the assimilation of the principles of the interdisciplinary approach applied to the formation of the child. In our methodological course of exploratory research, we carried out a survey of three course conclusion works and three dissertations related to the theme. We also carried out a documentary consultation with the Amazonian Curriculum Reference of the Municipal Secretary of Education for the Initial Years, completing with direct observations in a municipal school during the period of mandatory internship in Elementary School I. We found that the adoption of project pedagogy from the perspective of an interdisciplinary approach of the curriculum in action in the early years, it is still something to be instituted, although it is regulated in the municipal curriculum proposal; and initial training at the university needs more inclusion in the components of the course's curricular matrix, it is clear that gaps in theoretical consistency persist due to the conceptual mastery of approaches. So, the debate continues. Discussions on the theme become increasingly important, since they need to be effectively used in public schools, strengthening and promoting the process of meaningful formation of children in the early years of elementary school. Neste estudo intitulado “Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental” empreendemos esforços no sentido de realizar aprofundamento conceitual, histórico e reflexivo da temática, com a preocupação de contextualizar as duas abordagens, fazendo a devida articulação com o processo da formação teórica e metodológica vivenciada na graduação em pedagogia. O estudo estruturou-se em torno dos seguintes objetivos: conceituar interdisciplinaridade no campo educacional; Conhecer os fundamentos teóricos e metodológicos da Pedagogia de Projeto; Refletir sobre as lacunas pedagógicas existentes na Formação Inicial do futuro professor no que diz respeito à assimilação dos princípios da abordagem interdisciplinar aplicados à formação da criança. Em nosso percurso metodológico de pesquisa do tipo exploratória, realizamos um levantamento de três trabalhos de conclusão de curso e de três dissertações relacionadas com o tema. Também realizamos consulta documental ao Referencial Curricular Amazonense da Secretaria Municipal de Educação para os Anos Iniciais, completando com as observações diretas em uma escola municipal no período de estágio obrigatório no Ensino Fundamental I. Constatamos que adoção da pedagogia de projetos na perspectiva de uma abordagem interdisciplinar do currículo em ação nos anos iniciais, ainda é algo a ser instituído, embora seja regulamentado na proposta curricular municipal; e a formação inicial na universidade, precisa de mais inclusão nos componentes da matriz curricular do curso, fica nítido que persistem as lacunas de consistência teórica pelo domínio conceitual das abordagens. Assim, o debate continua posto. Discussões acerca da temática tornam-se cada vez mais importantes, posto que precisam ser, efetivamente, utilizadas nas escolas públicas, fortalecendo e promovendo o processo de formação significativa da criança dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 1 Não 2023-10-05T17:29:05Z 2023-10-05T17:29:05Z 2023-06-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7008 por Acesso Aberto Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Pedagogia de projetos
Interdisciplinaridade
Aprendizagem
CIENCIAS HUMANAS
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Educação - Estudo e ensino
spellingShingle Pedagogia de projetos
Interdisciplinaridade
Aprendizagem
CIENCIAS HUMANAS
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Educação - Estudo e ensino
Silva, Rafaela Andurand e
Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
topic_facet Pedagogia de projetos
Interdisciplinaridade
Aprendizagem
CIENCIAS HUMANAS
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Educação - Estudo e ensino
description In this study entitled “Pedagogy of projects in focus: an interdisciplinary approach in fundamental education” we made efforts to carry out a conceptual, historical and reflective deepening of the theme, with the concern of contextualizing the two approaches, making the proper articulation with the process of theoretical formation and methodological experience experienced in the graduation in pedagogy. The study was structured around the following objectives: to conceptualize interdisciplinarity in the educational field; Know the theoretical and methodological foundations of Project Pedagogy; Reflect on the existing pedagogical gaps in the Initial Formation of the future teacher with regard to the assimilation of the principles of the interdisciplinary approach applied to the formation of the child. In our methodological course of exploratory research, we carried out a survey of three course conclusion works and three dissertations related to the theme. We also carried out a documentary consultation with the Amazonian Curriculum Reference of the Municipal Secretary of Education for the Initial Years, completing with direct observations in a municipal school during the period of mandatory internship in Elementary School I. We found that the adoption of project pedagogy from the perspective of an interdisciplinary approach of the curriculum in action in the early years, it is still something to be instituted, although it is regulated in the municipal curriculum proposal; and initial training at the university needs more inclusion in the components of the course's curricular matrix, it is clear that gaps in theoretical consistency persist due to the conceptual mastery of approaches. So, the debate continues. Discussions on the theme become increasingly important, since they need to be effectively used in public schools, strengthening and promoting the process of meaningful formation of children in the early years of elementary school.
author_additional Belém, Maria de Jesus Campos de Souza
author_additionalStr Belém, Maria de Jesus Campos de Souza
format Artigo
author Silva, Rafaela Andurand e
title Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
title_short Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
title_full Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
title_fullStr Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
title_full_unstemmed Pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
title_sort pedagogia de projetos em foco: abordagem interdisciplinar na educação fundamental
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7008
_version_ 1831969962045997056
score 11.755432