/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
História da matemática: do livro didático à sala de aula
This work aims to investigate the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics teaching. This use will be observed by three main points: the HM approach in mathematics textbooks; the production of didactic support material supported by HM; and the investigation of “if” and “how” teachers us...
Autor principal: | Souza, Emerson Melo de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026 |
id |
oai:localhost:prefix-7026 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-70262025-03-10T21:13:07Z História da matemática: do livro didático à sala de aula Souza, Emerson Melo de Santos, Tiago Gonçalves http://lattes.cnpq.br/7645251131511453 Maduro Junior, Alan Kardec Fonseca Silva, Thiago Santos da https://orcid.org/0000-0001-5466-4273 História da Matemática History of Mathematics; Livro Didático Textbooks Ensino de Matemática Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Historiografia Matemática - Estudo e ensino Matemática - Pesquisa This work aims to investigate the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics teaching. This use will be observed by three main points: the HM approach in mathematics textbooks; the production of didactic support material supported by HM; and the investigation of “if” and “how” teachers use HM in their classes. To find answers to the questions in this research, the methodology of Narrative Review (RN) of the literature was used, with a qualitative approach, searching for studies published in the area. A total of 932 studies were found, of which 38 were selected to belong to the scope of the RN. Some of the results pointed out in the research were the limitations regarding the use of HM in textbooks, as the books approved by the National Textbook Plan (PNLD) give preference to a traditional approach to HM content to the detriment of using it as a didactic strategy, which, according to the researchers, this second is the best way to approach HM in textbooks. The production of didactic material with a focus on HM arises mainly from the need for didactic resources that adequately deal with HM, a need generated by the limitations of the textbook. However, the use of HM in the classroom is not a trend among teachers, despite the production of para didactic material, the textbook is still the teacher's main source of information and methodological resource, which influences the use of HM or any other content in math classes. O presente trabalho tem como objetivo investigar o uso da História da Matemática (HM) no ensino de matemática. Esse uso será observado por três pontos principais: a abordagem da HM nos livros didáticos de matemática; a produção de material de apoio didático com aporte na HM; e a investigação do “se” e “como” os professores utilizam a HM em suas aulas. Para encontrar respostas para as questões desta pesquisa, utilizou-se a metodologia de Revisão Narrativa (RN) da literatura, com enfoque qualitativo, buscando estudos publicados na área. Foram encontrados 932 estudos, deste 38 foram selecionados para pertencerem ao escopo da RN. Alguns dos resultados apontados na pesquisa foram a limitação quanto ao uso da HM nos livros didáticos, pois os livros aprovados pelo Plano Nacional do Livro Didático (PNLD) dão preferência a uma abordagem tradicional ao conteúdo de HM em detrimento do uso como estratégia didática, que, segundo os pesquisadores, esta segunda é a melhor forma de abordar a HM nos livros didáticos. A produção de material didático com foco na HM surge principalmente da necessidade de recursos didáticos que tratem adequadamente a HM, necessidade gerada pelas limitações do livro didático. Contudo, o uso da HM em sala de aula não é uma tendência entre os professores, apesar da produção de material paradidático, o livro didático ainda é a principal fonte de informação e recurso metodológico do professor, o que influencia a utilização da HM ou qualquer outro conteúdo nas aulas de matemática. 1 Não 2023-10-09T13:19:40Z 2023-10-09T13:19:40Z 2023-06-28 Trabalho de Conclusão de Curso SOUZA, Emerson Melo de. História da Matemática: do livro didático à sala de aula. 2023. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Instituto de Saúde e Biotecnologia, Universidade Federal do Amazonas, Coari (AM), 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026 por Acesso Aberto Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari (AM) Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
História da Matemática History of Mathematics; Livro Didático Textbooks Ensino de Matemática Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Historiografia Matemática - Estudo e ensino Matemática - Pesquisa |
spellingShingle |
História da Matemática History of Mathematics; Livro Didático Textbooks Ensino de Matemática Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Historiografia Matemática - Estudo e ensino Matemática - Pesquisa Souza, Emerson Melo de História da matemática: do livro didático à sala de aula |
topic_facet |
História da Matemática History of Mathematics; Livro Didático Textbooks Ensino de Matemática Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Historiografia Matemática - Estudo e ensino Matemática - Pesquisa |
description |
This work aims to investigate the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics teaching. This use will be observed by three main points: the HM approach in mathematics textbooks; the production of didactic support material supported by HM; and the investigation of “if” and “how” teachers use HM in their classes. To find answers to the questions in this research, the methodology of Narrative Review (RN) of the literature was used, with a qualitative approach, searching for studies published in the area. A total of 932 studies were found, of which 38 were selected to belong to the scope of the RN. Some of the results pointed out in the research were the limitations regarding the use of HM in textbooks, as the books approved by the National Textbook Plan (PNLD) give preference to a traditional approach to HM content to the detriment of using it as a didactic strategy, which, according to the researchers, this second is the best way to approach HM in textbooks. The production of didactic material with a focus on HM arises mainly from the need for didactic resources that adequately deal with HM, a need generated by the limitations of the textbook. However, the use of HM in the classroom is not a trend among teachers, despite the production of para didactic material, the textbook is still the teacher's main source of information and methodological resource, which influences the use of HM or any other content in math classes. |
author_additional |
Santos, Tiago Gonçalves |
author_additionalStr |
Santos, Tiago Gonçalves |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Souza, Emerson Melo de |
title |
História da matemática: do livro didático à sala de aula |
title_short |
História da matemática: do livro didático à sala de aula |
title_full |
História da matemática: do livro didático à sala de aula |
title_fullStr |
História da matemática: do livro didático à sala de aula |
title_full_unstemmed |
História da matemática: do livro didático à sala de aula |
title_sort |
história da matemática: do livro didático à sala de aula |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026 |
_version_ |
1831969964682117120 |
score |
11.755432 |