Trabalho de Conclusão de Curso

Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM

Due to the pandemic caused by COVID-19, the world had to adapt and seek new ways of accessing education. Therefore, the research aimed to analyze the difficulties faced by teachers in emergency remote teaching as a result of the COVID-19 pandemic, in a public school in the municipality of Humaitá...

ver descrição completa

Autor principal: Furtado, Fabiana Caetano
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7050
id oai:localhost:prefix-7050
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-70502025-03-10T21:10:18Z Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM Furtado, Fabiana Caetano Lima, Renato Abreu http://lattes.cnpq.br/5164284305900865 Coelho, Euricléia Gomes http://lattes.cnpq.br/9676625497804575 Souza Junior, João Bosco Ferreira de http://lattes.cnpq.br/0474038106014479 https://orcid.org/0000-0003-0006-7654 https://orcid.org/0000-0001-7022-4585 https://orcid.org/0000-0002-8744-7184 Educação especial Special education Ensino Remoto Remote Leorning Sul do Amazonas Southern Amazonas Tecnologias Technologies CIENCIAS BIOLOGICAS Ensino via Web Educação inclusiva Educação especial - Programa de atividades Due to the pandemic caused by COVID-19, the world had to adapt and seek new ways of accessing education. Therefore, the research aimed to analyze the difficulties faced by teachers in emergency remote teaching as a result of the COVID-19 pandemic, in a public school in the municipality of Humaitá-AM. This is a qualitative research, as it is necessary to know through direct contact with the research subjects in order to make the research more effective. This research was conducted in October 2021 at the Municipal School of Excellence Irmã Carmem Cronenbold in the municipality of Humaitá-AM. The target audience consisted of five female teachers, aged approximately 20 to 46 years, who teach in the basic education level at the mentioned school. The results showed that the school was not prepared to deal with a pandemic scenario, but during this period, there was a whole process of planning and adaptation to ensure that students were not disadvantaged in their teaching and learning process. According to the research, the great difficulties faced by the teachers are evident, such as the use of the internet and the use of technology for the development of classes, as they did not receive training in the use of the tools offered by remote teaching. Therefore, it can be concluded that in the educational field, the school will have to reflect on more differentiated ways of educating and adaptable strategies to the needs of each student, as well as the need for qualification of inclusive education teachers in technological tools. Em decorrência da pandemia causada pela COVID-19 o mundo teve que se adaptar e buscar novas formas de acesso à educação. Deste modo, a pesquisa teve objetivo analisar as dificuldades enfrentadas pelos professores no ensino remoto emergencial em consequência da pandemia da COVID-19, em uma escola pública no município de Humaitá-AM. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, pois é necessário que conheçamos através de um contato direto com o sujeito da pesquisa, e assim tornar a pesquisa mais eficaz. Esta pesquisa foi realizada no mês de outubro de 2021 na Escola Municipal Centro de Excelência Irmã Carmem Cronenbold no município de Humaitá-AM. Tendo como público-alvo cinco professoras com idade aproximada de 20 a 46 anos que lecionam no ensino básico na referida escola. Os resultados evidenciaram que, a escola não estava preparada para lidar com um cenário pandêmico, porém durante esse período houve todo um processo de planejamento e adaptação para que os alunos não fossem prejudicados no seu processo de ensino- aprendizagem. De acordo com a pesquisa ficam evidentes as grandes dificuldades enfrentadas pelas professoras, a utilização da internet e o uso da tecnologia para o desenvolvimento das aulas uma vez que não tiveram uma capacitação na utilização das ferramentas ofertados pelo ensino remoto. Com isso, conclui-se que no âmbito educacional a escola terá de refletir sobre formas mais diferenciadas de educar e estratégias adaptáveis a necessidade de cada aluno e a uma necessidade de qualificação dos professores de educação inclusiva em ferramentas tecnológicas. 1 Não 2023-10-10T23:58:30Z 2023-10-10T23:58:30Z 2023-06-21 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7050 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. An error occurred getting the license - uri. An error occurred getting the license - uri. Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação especial
Special education
Ensino Remoto
Remote Leorning
Sul do Amazonas
Southern Amazonas
Tecnologias
Technologies
CIENCIAS BIOLOGICAS
Ensino via Web
Educação inclusiva
Educação especial - Programa de atividades
spellingShingle Educação especial
Special education
Ensino Remoto
Remote Leorning
Sul do Amazonas
Southern Amazonas
Tecnologias
Technologies
CIENCIAS BIOLOGICAS
Ensino via Web
Educação inclusiva
Educação especial - Programa de atividades
Furtado, Fabiana Caetano
Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM
topic_facet Educação especial
Special education
Ensino Remoto
Remote Leorning
Sul do Amazonas
Southern Amazonas
Tecnologias
Technologies
CIENCIAS BIOLOGICAS
Ensino via Web
Educação inclusiva
Educação especial - Programa de atividades
description Due to the pandemic caused by COVID-19, the world had to adapt and seek new ways of accessing education. Therefore, the research aimed to analyze the difficulties faced by teachers in emergency remote teaching as a result of the COVID-19 pandemic, in a public school in the municipality of Humaitá-AM. This is a qualitative research, as it is necessary to know through direct contact with the research subjects in order to make the research more effective. This research was conducted in October 2021 at the Municipal School of Excellence Irmã Carmem Cronenbold in the municipality of Humaitá-AM. The target audience consisted of five female teachers, aged approximately 20 to 46 years, who teach in the basic education level at the mentioned school. The results showed that the school was not prepared to deal with a pandemic scenario, but during this period, there was a whole process of planning and adaptation to ensure that students were not disadvantaged in their teaching and learning process. According to the research, the great difficulties faced by the teachers are evident, such as the use of the internet and the use of technology for the development of classes, as they did not receive training in the use of the tools offered by remote teaching. Therefore, it can be concluded that in the educational field, the school will have to reflect on more differentiated ways of educating and adaptable strategies to the needs of each student, as well as the need for qualification of inclusive education teachers in technological tools.
author_additional Lima, Renato Abreu
author_additionalStr Lima, Renato Abreu
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Furtado, Fabiana Caetano
title Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM
title_short Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM
title_full Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM
title_fullStr Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM
title_full_unstemmed Educação Inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de Humaitá-AM
title_sort educação inclusiva em período de pandemia em uma escola pública no município de humaitá-am
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7050
_version_ 1831969968546119680
score 11.755432