Trabalho de Conclusão de Curso

Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM

In the Alto Solimões region is common the commercialization of fruits and vegetables, in which the Amazon seasonality causes variation in the supply and price of these products. The objective was to analyze the marketing process of agricultural products at the Municipal Vegetable Fair in Tabatinga-A...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Adrieli Maricaua da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7081
id oai:localhost:prefix-7081
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-70812025-03-10T21:18:05Z Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM Silva, Adrieli Maricaua da Silva, Antonia Ivanilce Castro da http://lattes.cnpq.br/5235127078538262 Martins , Lúcia Helena Pinheiro Maciel, Benedito do Espírito Santo pena Agricultura familiar Diversidade agrícola CIENCIAS AGRARIAS Feiras agropecuárias Agricultura familiar - Tabatinga (AM) Produtos agrícolas - Comércio In the Alto Solimões region is common the commercialization of fruits and vegetables, in which the Amazon seasonality causes variation in the supply and price of these products. The objective was to analyze the marketing process of agricultural products at the Municipal Vegetable Fair in Tabatinga-Amazonas. Field data were collected and recorded in the year 2021 (September to December) and 2022 (January to June), two monthly collections were carried out totaling 20 collections, following all field procedures. The research techniques employed were the bibliographic survey and the field research divided into the application of interview forms and observation. The social subjects of the research were the marketers who occupy the Municipal Fair of Vegetables, to carry out the commercialization of local products. The results showed information about the products marketed, in which 63 agricultural products were identified, grouped into 8 categories. The origin of agricultural products, comes from Brazil (49.28%), Peru (46.01%) and Colombia (0.92%), the acronym NI (3.79%) corresponds to the places that were not informed during the field research. The marketing activities of agricultural products at the Municipal Fair of Vegetables occur in six stages, seven social subjects involved in the marketing process were also identified. It is concluded that the Municipal Fair of Vegetables in the municipality of Tabatinga-AM, is a place that offers a diversification of agricultural products, providing consumers with quality products and affordable prices. Na região do Alto Solimões é comum a comercialização de frutas e hortaliças, na qual a sazonalidade amazônica provoca variação na oferta e preço destes produtos. O objetivo foi analisar o processo de comercialização dos produtos agrícolas na Feira Municipal das Verduras em Tabatinga-Amazonas. Os dados de campo foram coletados e registrados no ano de 2021 (setembro a dezembro) e 2022 (janeiro a junho), foi realizado duas coletas mensais totalizando 20 coletas, seguindo todos os procedimentos de campo. As técnicas de pesquisa empregadas foram o levantamento bibliográfico e a pesquisa de campo dividida em aplicação de formulários de entrevista e observação. Os sujeitos sociais da pesquisa foram as feirantes que ocupam a Feira Municipal das Verduras, para realizarem a comercialização de produtos locais. Os resultados demonstraram informações sobre os produtos comercializados, na qual foram identificados 63 produtos agrícolas, agrupados em 8 categorias. A origem dos produtos agrícolas, são procedentes do Brasil (49,28%), Peru (46,01%) e Colômbia (0,92%), a sigla NI (3,79%) corresponde aos locais que não foram informados durante a pesquisa de campo. As atividades de comercialização de produtos agrícolas na Feira Municipal das Verduras ocorrem em seis etapas, também foram identificados sete sujeitos sociais envolvidos o processo de comercialização. Conclui-se que a Feira Municipal das Verduras no município de Tabatinga-AM, é um local que disponibiliza uma diversificação de produtos agrícolas, proporcionando aos consumidores produtos com qualidade e preços acessíveis. 1 Não 2023-10-18T00:49:28Z 2023-10-18T00:49:28Z 2023-06-16 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7081 por Acesso Aberto Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Ciências Agrárias e do Ambiente - Licenciatura - Benjamin Constant
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Agricultura familiar
Diversidade agrícola
CIENCIAS AGRARIAS
Feiras agropecuárias
Agricultura familiar - Tabatinga (AM)
Produtos agrícolas - Comércio
spellingShingle Agricultura familiar
Diversidade agrícola
CIENCIAS AGRARIAS
Feiras agropecuárias
Agricultura familiar - Tabatinga (AM)
Produtos agrícolas - Comércio
Silva, Adrieli Maricaua da
Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM
topic_facet Agricultura familiar
Diversidade agrícola
CIENCIAS AGRARIAS
Feiras agropecuárias
Agricultura familiar - Tabatinga (AM)
Produtos agrícolas - Comércio
description In the Alto Solimões region is common the commercialization of fruits and vegetables, in which the Amazon seasonality causes variation in the supply and price of these products. The objective was to analyze the marketing process of agricultural products at the Municipal Vegetable Fair in Tabatinga-Amazonas. Field data were collected and recorded in the year 2021 (September to December) and 2022 (January to June), two monthly collections were carried out totaling 20 collections, following all field procedures. The research techniques employed were the bibliographic survey and the field research divided into the application of interview forms and observation. The social subjects of the research were the marketers who occupy the Municipal Fair of Vegetables, to carry out the commercialization of local products. The results showed information about the products marketed, in which 63 agricultural products were identified, grouped into 8 categories. The origin of agricultural products, comes from Brazil (49.28%), Peru (46.01%) and Colombia (0.92%), the acronym NI (3.79%) corresponds to the places that were not informed during the field research. The marketing activities of agricultural products at the Municipal Fair of Vegetables occur in six stages, seven social subjects involved in the marketing process were also identified. It is concluded that the Municipal Fair of Vegetables in the municipality of Tabatinga-AM, is a place that offers a diversification of agricultural products, providing consumers with quality products and affordable prices.
author_additional Silva, Antonia Ivanilce Castro da
author_additionalStr Silva, Antonia Ivanilce Castro da
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Silva, Adrieli Maricaua da
title Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM
title_short Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM
title_full Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM
title_fullStr Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM
title_full_unstemmed Da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na Feira das Verduras em Tabatinga, AM
title_sort da terra à mesa: produtos, procedência, etapas e sujeitos do processo de comercialização na feira das verduras em tabatinga, am
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7081
_version_ 1831969972993130496
score 11.755432