/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil
This research had as general objective the teaching of Libras to hearing students in the second period of kindergarten in the municipal network of Parintins-AM. We had as specific objectives to identify which methodologies and resources are used in teaching Libras to these students and to identify t...
Autor principal: | Oliveira, Daiane Pond |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7204 |
id |
oai:localhost:prefix-7204 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-72042025-03-10T20:51:25Z o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil Oliveira, Daiane Pond Teixeira, Danilza de Souza http://lattes.cnpq.br/9314312780452454 Pinto, Mariê Augusta de Souza Souza, Rosana Ramos de Ensino de Libras Ouvintes Educação Infantil Inclusão CIÊNCIA HUMANA: EDUCAÇÃO Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar This research had as general objective the teaching of Libras to hearing students in the second period of kindergarten in the municipal network of Parintins-AM. We had as specific objectives to identify which methodologies and resources are used in teaching Libras to these students and to identify the conversation/socialization with the use of Libras among students. The methodology adopted was action research and qualitative research through an interview with the class teacher. We talk about how the choice of built materials was made, and how these materials were applied. With the results obtained, it was seen that the children used Libras in their daily life at school and in socializing with their classmates. With the teacher's interview, we realized the need to offer Libras in early childhood education, as this is the awareness that we must have about the relevance of learning Libras to promote the social inclusion of the deaf community and make its communication more efficient and meaningful. Esta pesquisa teve como objetivo geral ensinar Libras para estudantes ouvintes do 2º período da educação Infantil, na rede municipal de Parintins/AM. Buscou-se identificar os métodos e recursos usados no ensino de Libras para esses estudantes e verificar a conversação/socialização com uso de Libras entre os mesmos. A metodologia adotada foi à pesquisa-ação dentro da abordagem qualitativa por meio de entrevista direcionada à professora da turma. Com os resultados obtidos, foi observado que as crianças usaram a Libras no cotidiano da escola e na socialização com os colegas. Foi feita uma entrevista semiestrutura com a professora e percebemos a necessidade de ofertar Libras na educação infantil, pois essa é a tomada de consciência que devemos ter sobre a relevância da aprendizagem da linguagem de sinais para promover a inclusão social da comunidade surda e tornar a sua comunicação mais eficiente e significativa. 2 Não 2023-12-11T17:44:36Z 2023-12-11T17:44:36Z 2023-07-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7204 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Ensino de Libras Ouvintes Educação Infantil Inclusão CIÊNCIA HUMANA: EDUCAÇÃO Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar |
spellingShingle |
Ensino de Libras Ouvintes Educação Infantil Inclusão CIÊNCIA HUMANA: EDUCAÇÃO Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar Oliveira, Daiane Pond o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
topic_facet |
Ensino de Libras Ouvintes Educação Infantil Inclusão CIÊNCIA HUMANA: EDUCAÇÃO Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar |
description |
This research had as general objective the teaching of Libras to hearing students in the second period of kindergarten in the municipal network of Parintins-AM. We had as specific objectives to identify which methodologies and resources are used in teaching Libras to these students and to identify the conversation/socialization with the use of Libras among students. The methodology adopted was action research and qualitative research through an interview with the class teacher. We talk about how the choice of built materials was made, and how these materials were applied. With the results obtained, it was seen that the children used Libras in their daily life at school and in socializing with their classmates. With the teacher's interview, we realized the need to offer Libras in early childhood education, as this is the awareness that we must have about the relevance of learning Libras to promote the social inclusion of the deaf community and make its communication more efficient and meaningful. |
author_additional |
Teixeira, Danilza de Souza |
author_additionalStr |
Teixeira, Danilza de Souza |
format |
Artigo |
author |
Oliveira, Daiane Pond |
title |
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
title_short |
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
title_full |
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
title_fullStr |
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
title_full_unstemmed |
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
title_sort |
o ensino da lingua brasileira de sinais para crianças ouvintes na educação infantil |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7204 |
_version_ |
1831969989485133824 |
score |
11.753896 |