/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas
Brazilian education is still a universe under construction and deaf children are not manage to fully develop their language, the Brazilian Sign Language - LIBRAS is the first language of the deaf child, but where is she currently literate?. The school must consider that the child's developmen...
Autor principal: | Almeida, Andreya Andrade de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7205 |
id |
oai:localhost:prefix-7205 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-72052025-03-10T20:44:37Z Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas Almeida, Andreya Andrade de Arruda, Debora Teixeira http://lattes.cnpq.br/4616584020283382 Lira, Rosenir de Souza Libras Educação inclusiva Surdo Políticas educacionais CIENCIAS HUMANAS Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar Brazilian education is still a universe under construction and deaf children are not manage to fully develop their language, the Brazilian Sign Language - LIBRAS is the first language of the deaf child, but where is she currently literate?. The school must consider that the child's development and his superior mental functions are directly linked to social interaction. But how does the process of inclusion of deaf people in practice in schools. In order to understand the educational process, with focus on the specificities and challenges of deaf and hearing children, this study aims to understand the educational process, focusing on the specificities and challenges of children deaf and hearing people, through qualitative research a bibliographical, documental and of observation regarding the current laws that regulate education brasiliera with a focus on schools that serve this diversity. The results found were that, unfortunately, Brazilian education is lagging behind, there is no conducive educational environment for the inclusion of deaf and hearing children that provide quality interaction, which leads to the exclusion of deaf children from the system educational. It is emphatic to say that bilingual education/bilingual school needs urgently be applied, since education is a duty of the State and the right of every citizen since the 1988 Constitution of the Federative Republic of Brazil and complemented by the law of guidelines and bases published in 1996, thus contributing to the development of all individuals. A educação brasileira ainda é o universo em construção e as crianças surdas não conseguem desenvolver sua língua na plenitude, a Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS é a primeira língua da criança surda, mas atualmente onde ela é alfabetizada?. A escola deve considerar que o desenvolvimento infantil e suas funções mentais superiores estão diretamente ligados à interação social. Mas, como acontece o processo de inclusão dos surdos na pratica nas escolas. Com o objetivo de entender o processo educacional, com foco nas especificidades e desafios das crianças surdas e ouvintes, esse estudo visa entender o processo educacional, com foco nas especificidades e desafios das crianças surdas e ouvintes, através da pesquisa qualitativa um estudo bibliografico, documental e de observação no que tange as legilações vigentes que regulamentam a educação brasiliera com foco nas escolas que atendem essa diversidade. Os resultados encontrados foram de que, infelizmente, a educação brasileira encontra-se em defasagem não há um ambiente educacional propício para inclusão de crianças surdas e ouvintes que propiciem uma interação de qualidade, o que ocasiona na exclusão das crianças surdas do sistema educacional. É enfático dizer que a educação bilíngue/escola bilíngue necessita urgentemente ser aplicada, pois a educação é um dever do Estado e direito de todo cidadão desde a Constituição da República federativa do Brasil de 1988 e complementada pela lei de diretrizes e bases publicada em 1996, contribuindo assim para o desenvolvimento de todos os indivíduos. 5 Sim 2023-12-12T17:41:09Z 2023-12-12T17:41:09Z 2023-07-06 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7205 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Libras Educação inclusiva Surdo Políticas educacionais CIENCIAS HUMANAS Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar |
spellingShingle |
Libras Educação inclusiva Surdo Políticas educacionais CIENCIAS HUMANAS Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar Almeida, Andreya Andrade de Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
topic_facet |
Libras Educação inclusiva Surdo Políticas educacionais CIENCIAS HUMANAS Lingua brasileira de sinais Estudantes surdos Inclusão escolar |
description |
Brazilian education is still a universe under construction and deaf children are not
manage to fully develop their language, the Brazilian Sign Language - LIBRAS
is the first language of the deaf child, but where is she currently literate?. The school
must consider that the child's development and his superior mental functions are
directly linked to social interaction. But how does the process of inclusion of
deaf people in practice in schools. In order to understand the educational process, with
focus on the specificities and challenges of deaf and hearing children, this study aims to
understand the educational process, focusing on the specificities and challenges of children
deaf and hearing people, through qualitative research a bibliographical, documental and
of observation regarding the current laws that regulate education
brasiliera with a focus on schools that serve this diversity. The results found
were that, unfortunately, Brazilian education is lagging behind, there is no
conducive educational environment for the inclusion of deaf and hearing children that provide
quality interaction, which leads to the exclusion of deaf children from the system
educational. It is emphatic to say that bilingual education/bilingual school needs
urgently be applied, since education is a duty of the State and the right of every citizen
since the 1988 Constitution of the Federative Republic of Brazil and complemented by the law
of guidelines and bases published in 1996, thus contributing to the development of
all individuals. |
author_additional |
Arruda, Debora Teixeira |
author_additionalStr |
Arruda, Debora Teixeira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Almeida, Andreya Andrade de |
title |
Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
title_short |
Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
title_full |
Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
title_fullStr |
Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
title_full_unstemmed |
Os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
title_sort |
os desafios da educação no processo de inclusão de crianças surdas |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7205 |
_version_ |
1831969989809143808 |
score |
11.755432 |