/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is...
Autor principal: | Lima, Raimundo da Silva de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546 |
id |
oai:localhost:prefix-7546 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-75462025-03-10T21:28:45Z Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional Lima, Raimundo da Silva de Oliveira, Marcio de http://lattes.cnpq.br/2808188859997677 Silva, Juçara Lobato da Práticas pedagógicas Formação docente Autobiografia Reflexão CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL . . This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is justified by the need to unite the experiences lived during the course and critically reflect on them. Using autobiography as an investigative method, the work seeks not only to report but also to analyze and understand the challenges and learning experiences faced. It concludes that critical reflection on teaching practice is fundamental for the training of more conscious and prepared teachers to face the realities of basic education in Brazil. Este Trabalho Final de Curso (TFC) tem como objetivo analisar as práticas pedagógicas desenvolvidas ao longo da formação acadêmica no Curso de Licenciatura em Pedagogia, ofertado pelo Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) e mediado pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Justifica-se pela necessidade de unir as experiências vividas durante o curso e refletir criticamente sobre elas. Utilizando a autobiografia como método de investigação, o trabalho busca não apenas relatar, mas também analisar e compreender os desafios e aprendizagens enfrentados. Conclui-se que a reflexão crítica sobre a prática docente é fundamental para a formação de professores mais conscientes e preparados para enfrentar as realidades da educação básica no Brasil. 4 Sim 2024-08-15T22:17:50Z 2024-08-15T22:17:50Z 2024-07-18 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Itamarati (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Práticas pedagógicas Formação docente Autobiografia Reflexão CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL . . |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas Formação docente Autobiografia Reflexão CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL . . Lima, Raimundo da Silva de Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
topic_facet |
Práticas pedagógicas Formação docente Autobiografia Reflexão CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL . . |
description |
This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is justified by the need to unite the experiences lived during the course and critically reflect on them. Using autobiography as an investigative method, the work seeks not only to report but also to analyze and understand the challenges and learning experiences faced. It concludes that critical reflection on teaching practice is fundamental for the training of more conscious and prepared teachers to face the realities of basic education in Brazil. |
author_additional |
Oliveira, Marcio de |
author_additionalStr |
Oliveira, Marcio de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Lima, Raimundo da Silva de |
title |
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
title_short |
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
title_full |
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
title_fullStr |
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
title_full_unstemmed |
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
title_sort |
trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546 |
_version_ |
1831970128324984832 |
score |
11.755432 |