Trabalho de Conclusão de Curso

Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional

This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Raimundo da Silva de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546
id oai:localhost:prefix-7546
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-75462025-03-10T21:28:45Z Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional Lima, Raimundo da Silva de Oliveira, Marcio de http://lattes.cnpq.br/2808188859997677 Silva, Juçara Lobato da Práticas pedagógicas Formação docente Autobiografia Reflexão CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL . . This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is justified by the need to unite the experiences lived during the course and critically reflect on them. Using autobiography as an investigative method, the work seeks not only to report but also to analyze and understand the challenges and learning experiences faced. It concludes that critical reflection on teaching practice is fundamental for the training of more conscious and prepared teachers to face the realities of basic education in Brazil. Este Trabalho Final de Curso (TFC) tem como objetivo analisar as práticas pedagógicas desenvolvidas ao longo da formação acadêmica no Curso de Licenciatura em Pedagogia, ofertado pelo Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) e mediado pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Justifica-se pela necessidade de unir as experiências vividas durante o curso e refletir criticamente sobre elas. Utilizando a autobiografia como método de investigação, o trabalho busca não apenas relatar, mas também analisar e compreender os desafios e aprendizagens enfrentados. Conclui-se que a reflexão crítica sobre a prática docente é fundamental para a formação de professores mais conscientes e preparados para enfrentar as realidades da educação básica no Brasil. 4 Sim 2024-08-15T22:17:50Z 2024-08-15T22:17:50Z 2024-07-18 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Itamarati (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Práticas pedagógicas
Formação docente
Autobiografia
Reflexão
CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL
.
.
spellingShingle Práticas pedagógicas
Formação docente
Autobiografia
Reflexão
CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL
.
.
Lima, Raimundo da Silva de
Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
topic_facet Práticas pedagógicas
Formação docente
Autobiografia
Reflexão
CIENCIAS BIOLOGICAS: BIOLOGIA GERAL
.
.
description This Final Course Paper (TFC) aims to analyze the pedagogical practices developed throughout the academic training in the Bachelor's Degree in Pedagogy, offered by the National Plan for the Training of Basic Education Teachers (PARFOR) and mediated by the Federal University of Amazonas (UFAM). It is justified by the need to unite the experiences lived during the course and critically reflect on them. Using autobiography as an investigative method, the work seeks not only to report but also to analyze and understand the challenges and learning experiences faced. It concludes that critical reflection on teaching practice is fundamental for the training of more conscious and prepared teachers to face the realities of basic education in Brazil.
author_additional Oliveira, Marcio de
author_additionalStr Oliveira, Marcio de
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lima, Raimundo da Silva de
title Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
title_short Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
title_full Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
title_fullStr Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
title_full_unstemmed Trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
title_sort trajetória formativa: recordações de uma caminhada de vida acadêmica e profissional
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7546
_version_ 1831970128324984832
score 11.755432