/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz
This descriptive academic memorial aims to report my school, academic and professional trajectory and, by traveling these tortuous paths of memory, be able to discuss challenges encountered along this long journey. In an academic memorial format, this final course work also explains issues relevant...
Autor principal: | Marques, Belmara de Macedo |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7702 |
id |
oai:localhost:prefix-7702 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-77022025-03-10T21:31:14Z Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz Marques, Belmara de Macedo Miranda, Vanessa http://lattes.cnpq.br/5935452953635938 Vasconcelos, Elizandra Rego de Trajetória acadêmica Formação Prática pedagógica CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This descriptive academic memorial aims to report my school, academic and professional trajectory and, by traveling these tortuous paths of memory, be able to discuss challenges encountered along this long journey. In an academic memorial format, this final course work also explains issues relevant to teaching and the immeasurable contribution of Pedagogy to the historical-social construction of much more inclusive classrooms. The work is structured into an introduction, trajectory in Elementary School – Early Years and trajectory in Elementary School – Final Years and trajectory in High School. The author seeks to reflect on social conflicts experienced during her schooling process, articulating these (re)lived memories with social processes that reveal themselves as true obstacles to be overcome in the stages of Basic Education, about which, it is concluded that, Without the development of inclusive pedagogical practices, problems such as school dropout are more than present. Subsequently, this work seeks to discuss social issues that can continue during higher education, such as the obstacles and frustrations faced when studying Pedagogy at the Federal University of Amazonas. This problematization exercise is accompanied by theoretical-methodological perspectives learned at different moments during graduation, including their experiences, internship trajectory, teaching experience, approval in competitions and all the motivation that involves the act of studying Pedagogy. O presente memorial acadêmico descritivo tem como objetivo relatar minhas trajetórias escolar, acadêmica e profissional e, ao percorrer esses caminhos tortuosos da memória, poder transcorrer sobre desafios encontrados ao longo dessa longa caminhada. Em formato acadêmico de memorial, este trabalho final de curso também explana assuntos pertinentes ao exercício da docência e a imensurável contribuição da Pedagogia para a construção histórico-social de salas de aula muito mais inclusivas. O trabalho está estruturado em introdução, trajetória no Ensino Fundamental – Anos Iniciais e trajetória no Ensino Fundamental – Anos Finais e trajetória no Ensino Médio. A autora busca tecer reflexões sobre conflitos sociais experienciados durante seu processo de escolarização, articulando a essas lembranças (re)vividas, processos sociais que se revelam como verdadeiros obstáculos a serem superados nas etapas da Educação Básica, sobre os quais, conclui-se que, sem o desenvolvimento de práticas pedagógicas inclusivas, problemas como a evasão escolar se fazem mais do que presentes. Posteriormente, este trabalho busca discorrer sobre questões sociais que podem se prolongar durante o ensino superior, como os obstáculos e frustações enfrentados ao cursar Pedagogia na Universidade Federal do Amazonas. Esse exercício de problematização segue acompanhado por perspectivas teórico-metodológicas apreendidas em diferentes momentos da graduação, entre suas vivências, trajetória nos estágios, experiência na docência, aprovação em concursos e toda a motivação que envolve o ato de estudar Pedagogia. 1 Não 2024-09-04T23:20:04Z 2024-09-04T23:20:04Z 2024-07-17 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7702 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Urucará (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Urucará/AM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Trajetória acadêmica Formação Prática pedagógica CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Trajetória acadêmica Formação Prática pedagógica CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Marques, Belmara de Macedo Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
topic_facet |
Trajetória acadêmica Formação Prática pedagógica CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
This descriptive academic memorial aims to report my school, academic and professional trajectory and, by traveling these tortuous paths of memory, be able to discuss challenges encountered along this long journey. In an academic memorial format, this final course work also explains issues relevant to teaching and the immeasurable contribution of Pedagogy to the historical-social construction of much
more inclusive classrooms. The work is structured into an introduction, trajectory in Elementary School – Early Years and trajectory in Elementary School – Final Years and trajectory in High School. The author seeks to reflect on social conflicts experienced during her schooling process, articulating these (re)lived memories with social processes that reveal themselves as true obstacles to be overcome in the stages of Basic Education, about which, it is concluded that, Without the development of inclusive pedagogical practices, problems such as school dropout are more than present. Subsequently, this work seeks to discuss social issues that can continue during higher education, such as the obstacles and frustrations faced when studying Pedagogy at the Federal University of Amazonas. This problematization exercise is accompanied by theoretical-methodological perspectives learned at different moments during graduation, including their experiences, internship trajectory, teaching experience, approval in competitions and all the motivation that involves the act of studying Pedagogy. |
author_additional |
Miranda, Vanessa |
author_additionalStr |
Miranda, Vanessa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Marques, Belmara de Macedo |
title |
Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
title_short |
Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
title_full |
Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
title_fullStr |
Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
title_full_unstemmed |
Memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
title_sort |
memorial acadêmico: trajetória escolar, acadêmica e profissional de uma eterna aprendiz |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7702 |
_version_ |
1831970154372661248 |
score |
11.755432 |