/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM
Faced with a scenario where digitalisation is essential, this study looks at access to and use of digital resources by pupils and the preparation of educators in integrating these technologies. The general objective was to explore how Jedais Tec's initiatives in technological education influence the...
Autor principal: | Pereira, Rogério Mendonça |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8156 |
id |
oai:localhost:prefix-8156 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-81562025-03-10T21:24:45Z A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM Pereira, Rogério Mendonça Inui, Raul Eiji http://lattes.cnpq.br/6668879733604355 Souza, Francisco Olímpio de Barbosa, Rodrigo Noronha Inclusão digital tecnologias educacionais CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Faced with a scenario where digitalisation is essential, this study looks at access to and use of digital resources by pupils and the preparation of educators in integrating these technologies. The general objective was to explore how Jedais Tec's initiatives in technological education influence the education of children and young people in Benjamin Constant-AM. The specific objectives were to analyse how the Jedais Tec School manages its educational activities, assessing effectiveness and youth engagement; to investigate the compatibility between the Jedais Tec business model and local educational and technological demands; and to assess how students, parents and the community see the value of the computer school, highlighting elements of success or challenge. Technologies are increasingly important in the lives of students at different levels of education. With this in mind, this study seeks to understand digital inclusion in the Alto Solimões region. Using a qualitative and quantitative approach, interviews were conducted using Google Forms, highlighting the role of educational technologies in promoting engagement and developing skills. The results point to significant access to technology, albeit with challenges such as infrastructure and teacher training. The results indicate that, despite the barriers, there is a positive impact of digital inclusion on student motivation and learning, highlighting the need for public policies and private initiatives to strengthen the technological structure and professional training. This study reinforces the importance of administration in facilitating digital inclusion, which is essential for the socio-economic and educational development of the region. Diante de um cenário onde a digitalização é imprescindível, o estudo aborda o acesso e a utilização de recursos digitais por alunos e a preparação dos educadores na integração destas tecnologias. O objetivo geral foi em explorar como as iniciativas da Jedais Tec em educação tecnológica influenciam a formação de crianças e jovens em Benjamin Constant-AM. E com Objetivos específicos em analisar como a Escola Jedais Tec gerencia suas atividades educacionais, avaliando eficácia e engajamento dos jovens; investigar a compatibilidade entre o modelo de negócios da Jedais Tec e as demandas educacionais e tecnológicas locais; Avaliar como alunos, pais e a comunidade veem o valor da escola de computação, destacando elementos de sucesso ou desafio. As tecnologias são cada vez mais importantes na vida do estudantes dos diferentes niveis de ensino. Sabendo disso, este trabalho busca compreender sobre a inclusão digital na região do Alto Solimões. Através de uma abordagem quali-quanitativa, foram aplicadas entrevistas utilizando o Google Forms, evidenciando o papel das tecnologias educacionais na promoção do engajamento e desenvolvimento de habilidades. Os resultados apontam para um acesso significativo à tecnologia, embora com desafios como a infraestrutura e a formação docente. Os resultados indicam que, apesar das barreiras, há um impacto positivo da inclusão digital na motivação e no aprendizado dos estudantes, destacando a necessidade de políticas públicas e iniciativas privadas que fortaleçam a estrutura tecnológica e a capacitação profissional. Este estudo reforça a importância da administração na facilitação da inclusão digital, essencial para o desenvolvimento socioeconômico e educacional da região. 2 Não 2024-11-18T01:28:51Z 2024-11-18T01:28:51Z 2024-04-11 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8156 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Administração - Bacharelado - Benjamin Constant |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Inclusão digital tecnologias educacionais CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
spellingShingle |
Inclusão digital tecnologias educacionais CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Pereira, Rogério Mendonça A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM |
topic_facet |
Inclusão digital tecnologias educacionais CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
Faced with a scenario where digitalisation is essential, this study looks at access to and use of digital resources by pupils and the preparation of educators in integrating these technologies. The general objective was to explore how Jedais Tec's initiatives in technological education influence the education of children and young people in Benjamin Constant-AM. The specific objectives were to analyse how the Jedais Tec School manages its educational activities, assessing effectiveness and youth engagement; to investigate the compatibility between the Jedais Tec business model and local educational and technological demands; and to assess how students, parents and the community see the value of the computer school, highlighting elements of success or challenge. Technologies are increasingly important in the lives of students at different levels of education. With this in mind, this study seeks to understand digital inclusion in the Alto Solimões region. Using a qualitative and quantitative approach, interviews were conducted using Google Forms, highlighting the role of educational technologies in promoting engagement and developing skills. The results point to significant access to technology, albeit with challenges such as infrastructure and teacher training. The results indicate that, despite the barriers, there is a positive impact of digital inclusion on student motivation and learning, highlighting the need for public policies and private initiatives to strengthen the technological structure and professional training. This study reinforces the importance of administration in facilitating digital inclusion, which is essential for the socio-economic and educational development of the region. |
author_additional |
Inui, Raul Eiji |
author_additionalStr |
Inui, Raul Eiji |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Pereira, Rogério Mendonça |
title |
A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM |
title_short |
A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM |
title_full |
A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM |
title_fullStr |
A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM |
title_full_unstemmed |
A inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa Jedais Tec no município de Benjamin Constant-AM |
title_sort |
inclusão digital para crianças e adolescentes: um estudo de caso da empresa jedais tec no município de benjamin constant-am |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8156 |
_version_ |
1831970105585565696 |
score |
11.753735 |