/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19
The general objective of the study was to analyze the educational challenges and innovations encountered by managers by a federal university in the face of the covid-19 emergency scenario. There was an emergency to formulate an adaptation, through a transition from face-to-face teaching to remote te...
Autor principal: | Cruz, Layra Natividade da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8468 |
id |
oai:localhost:prefix-8468 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-84682025-03-10T21:32:28Z Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 Formulation of educational innovations: management challenges in a federal university in times of the Covid-19 pandemic Cruz, Layra Natividade da Uchôa, Antônio Giovanni Figliuolo http://lattes.cnpq.br/9770910899086151 Oliveira Junior, Manoel Carlos de http://lattes.cnpq.br/0403290330724360 Vieira, Valéria Gonçalves http://lattes.cnpq.br/7004217251925975 antoniouchoa@ufam.edu.br Pandemia Gestor Educacional Inovação Gestão Universitária Pandemic University Management Educational Manager Innovation CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRAÇÃO . . The general objective of the study was to analyze the educational challenges and innovations encountered by managers by a federal university in the face of the covid-19 emergency scenario. There was an emergency to formulate an adaptation, through a transition from face-to-face teaching to remote teaching as an alternative to serve the academic community. The research has a qualitative approach through a descriptive investigation. The data collection technique adopted consisted of semi-structured interviews, based on a previously prepared script. The study involved the participation of eight university managers, from the Bachelor's degree in Administration, Economics and Accounting. Content analysis was the technique used, based on the transcripts of the interviews. From them, thematic categories were formed, organized according to the experiences and perspectives of the interviewees. The results obtained were the challenges related to the impact of the suspension of activities on the functions of managers, slowness in decision-making, the process of convincing to adapt to remote teaching and the low-quality internet service. The changes at the university were the adoption of emergency remote teaching, teacher training, the use of information and communication technologies ICTs, and changes in administrative activities. The educational innovation most mentioned in the interviews refers to digital inclusion with the loan of technological equipment and the offer of chips with internet for students. O objetivo geral do estudo foi analisar os desafios e inovações educacionais encontrados pelos gestores por uma universidade federal diante do cenário de emergência da covid-19. Houve a emergência de formular uma adaptação, por meio de uma transição do ensino presencial para o ensino remoto como alternativa a atender a comunidade acadêmica. A pesquisa possui a abordagem qualitativa por meio de uma investigação descritiva. A técnica de coleta de dados adotada consistiu em entrevistas semiestruturadas, baseadas em um roteiro previamente elaborado. O estudo envolveu a participação de oito gestores universitários, dos cursos de Bacharelado em Administração, Economia e Contabilidade. A análise de conteúdo foi a técnica utilizada, com base nas transcrições das entrevistas. A partir delas, foram formadas categorias temáticas, organizadas conforme as experiências e perspectivas dos entrevistados. Os resultados obtidos foram os desafios relacionados ao impacto da suspensão das atividades nas funções dos gestores, lentidão nas tomadas de decisões, o processo de convencimento para adequar-se no ensino remoto e o serviço de internet de baixa qualidade. As mudanças na universidade foram a adoção do ensino remoto emergencial, a formação dos professores, o uso das tecnologias de informação e comunicação TICs e a mudança nas atividades administrativas. A inovação educacional mais mencionada nas entrevistas refere-se à inclusão digital com o empréstimo de equipamentos tecnológicos e a oferta de chips com internet para os estudantes. 2 Gostei muito, o autoarquivamento apresentou muita clareza. Não 2025-01-14T20:55:04Z 2025-01-14T20:55:04Z 2024-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso CRUZ, Layra Natividade da. Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19. 2024.36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8468 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Administração - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Pandemia Gestor Educacional Inovação Gestão Universitária Pandemic University Management Educational Manager Innovation CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRAÇÃO . . |
spellingShingle |
Pandemia Gestor Educacional Inovação Gestão Universitária Pandemic University Management Educational Manager Innovation CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRAÇÃO . . Cruz, Layra Natividade da Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 |
topic_facet |
Pandemia Gestor Educacional Inovação Gestão Universitária Pandemic University Management Educational Manager Innovation CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRAÇÃO . . |
description |
The general objective of the study was to analyze the educational challenges and innovations encountered by managers by a federal university in the face of the covid-19 emergency scenario. There was an emergency to formulate an adaptation, through a transition from face-to-face teaching to remote teaching as an alternative to serve the academic community. The research has a qualitative approach through a descriptive investigation. The data collection technique adopted consisted of semi-structured interviews, based on a previously prepared script. The study involved the participation of eight university managers, from the Bachelor's degree in Administration, Economics and Accounting. Content analysis was the technique used, based on the transcripts of the interviews. From them, thematic categories were formed, organized according to the experiences and perspectives of the interviewees. The results obtained were the challenges related to the impact of the suspension of activities on the functions of managers, slowness in decision-making, the process of convincing to adapt to remote teaching and the low-quality internet service. The changes at the university were the adoption of emergency remote teaching, teacher training, the use of information and communication technologies ICTs, and changes in administrative activities. The educational innovation most mentioned in the interviews refers to digital inclusion with the loan of technological equipment and the offer of chips with internet for students. |
author_additional |
Uchôa, Antônio Giovanni Figliuolo |
author_additionalStr |
Uchôa, Antônio Giovanni Figliuolo |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Cruz, Layra Natividade da |
title |
Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 |
title_short |
Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 |
title_full |
Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 |
title_fullStr |
Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 |
title_full_unstemmed |
Formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia Covid-19 |
title_sort |
formulação de inovações educacionais: desafios de gestão em uma universidade federal em tempos da pandemia covid-19 |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8468 |
_version_ |
1831970227029540864 |
score |
11.755432 |