/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses
The circus activity should be seen as an opportunity for new experiences, experiences, body self-knowledge and its possibilities and in the educational environment its main gateway is in Physical Education classes. Therefore, this research aims to understand the perception of Physical Education teac...
Autor principal: | Menezes, Laudeney Filho da Costa |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8502 |
id |
oai:localhost:prefix-8502 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-85022025-03-10T21:27:29Z A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses Menezes, Laudeney Filho da Costa Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro http://lattes.cnpq.br/4203329483478643 Trindade, Patrícia dos Santos Moreira, Jessika Barros https://orcid.org/0000-0002-8850-8102 caboverde@ufam.edu.br Educação física Atividades circenses Desenvolvimento integral dos alunos Physical Education Circus activities Comprehensive development of students CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . The circus activity should be seen as an opportunity for new experiences, experiences, body self-knowledge and its possibilities and in the educational environment its main gateway is in Physical Education classes. Therefore, this research aims to understand the perception of Physical Education teachers in Parintins about circus activities in schools. The research is presented as descriptive with a qualitative approach. 14 Physical Education teachers working in public schools in Parintins participated in the research. Data collection was carried out in person at schools through a semi-structured interview. The data were analyzed using the Elaboration and Analysis of Units of Meaning technique according to Moreira, Simões and Porto (2008). This technique follows three important moments, which are: naive report, identification of attitudes and interpretation. The results reveal that teachers, despite not having prior training in circus activities during their undergraduate studies, search in alternative ways, on YouTube, articles and textbooks, for circus knowledge to teach in their schools. Furthermore, they recognize the importance of circus activities in Physical Education classes for the integral development of students, but they still lack training in circus body practices. It is expected that the results obtained will contribute to the taking of necessary and urgent political actions in this area. A atividade circense deve ser vista como uma oportunidade de novas experiências, vivências, autoconhecimento corporal e de suas possibilidades e no ambiente educacional a sua principal porta de entrada está nas aulas de Educação Física. Assim, esta pesquisa tem como objetivo conhecer a percepção dos professores de Educação Física de Parintins sobre as atividades circenses nas escolas. A pesquisa se apresenta como descritiva com abordagem qualitativa. Participaram da pesquisa 14 professores de Educação Física atuantes em escolas públicas de Parintins. A coleta de dados foi realizada presencialmente nas escolas por meio de uma entrevista em formato semiestruturada. Os dados foram analisados a partir da técnica de Elaboração e Análise de Unidades de Significado de acordo com Moreira, Simões e Porto (2008) essa técnica segue três momentos importantes, que são: relato ingênuo, identificação das atitudes e interpretação. Os resultados revelam que os professores, apesar de não terem uma formação prévia em atividades circenses durante a graduação, buscam de maneiras alternativas, em Youtube, artigos e em livros didáticos, o conhecimento circense para ministrar em suas escolas. Além disso, reconhecem a importância das atividades circenses nas aulas de Educação Física para o desenvolvimento integral dos alunos, porém ainda carecem por uma capacitação nas práticas corporais circenses. Espera-se que os resultados obtidos venham contribuir para a tomada de ações políticas necessárias e urgentes nesta área. 1 Não 2025-01-16T14:54:39Z 2025-01-16T14:54:39Z 2024-12-17 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo MENEZES, Laudeney Filho da Costa. A percepção dos professores de Educação Física de Parintins sobre as atividades circenses. 2024. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8502 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação física Atividades circenses Desenvolvimento integral dos alunos Physical Education Circus activities Comprehensive development of students CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . |
spellingShingle |
Educação física Atividades circenses Desenvolvimento integral dos alunos Physical Education Circus activities Comprehensive development of students CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . Menezes, Laudeney Filho da Costa A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses |
topic_facet |
Educação física Atividades circenses Desenvolvimento integral dos alunos Physical Education Circus activities Comprehensive development of students CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . |
description |
The circus activity should be seen as an opportunity for new experiences, experiences, body self-knowledge and its possibilities and in the educational environment its main gateway is in Physical Education classes. Therefore, this research aims to understand the perception of Physical Education teachers in Parintins about circus activities in schools. The research is presented as descriptive with a qualitative approach. 14 Physical Education teachers working in public schools in Parintins participated in the research. Data collection was carried out in person at schools through a semi-structured interview. The data were analyzed using the Elaboration and Analysis of Units of Meaning technique according to Moreira, Simões and Porto (2008). This technique follows three important moments, which are: naive report, identification of attitudes and interpretation. The results reveal that teachers, despite not having prior training in circus activities during their undergraduate studies, search in alternative ways, on YouTube, articles and textbooks, for circus knowledge to teach in their schools. Furthermore, they recognize the importance of circus activities in Physical Education classes for the integral development of students, but they still lack training in circus body practices. It is expected that the results obtained will contribute to the taking of necessary and urgent political actions in this area. |
author_additional |
Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro |
author_additionalStr |
Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro |
format |
Artigo |
author |
Menezes, Laudeney Filho da Costa |
title |
A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses |
title_short |
A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses |
title_full |
A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses |
title_fullStr |
A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses |
title_full_unstemmed |
A percepção dos professores de educação física de Parintins sobre as atividades circenses |
title_sort |
percepção dos professores de educação física de parintins sobre as atividades circenses |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8502 |
_version_ |
1831970232183291904 |
score |
11.753896 |