Trabalho de Conclusão de Curso

Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas

This research aims to present the different perspectives of researchers on the representation of black characters in the works of Monteiro Lobato, and to show how Lobato's works, although recognized for their literary value, present stereotyped representations and terms that need to be contextualize...

ver descrição completa

Autor principal: Mota, Júlia Gabriella Alexandre
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8516
id oai:localhost:prefix-8516
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-85162025-03-10T21:20:27Z Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas Mota, Júlia Gabriella Alexandre Corrêa, Carlos Humberto Alves http://lattes.cnpq.br/8276764687801349 Oliveira, Ana Paula Lima Carvalho de carlosh@ufam.edu.br Monteiro Lobato Educação Antirracista Antirracismo Literatura Infantil CIÊNCIAS HUMANAS . . This research aims to present the different perspectives of researchers on the representation of black characters in the works of Monteiro Lobato, and to show how Lobato's works, although recognized for their literary value, present stereotyped representations and terms that need to be contextualized and approached critically in the educational context. The sources were collected from the following databases: Google Scholar, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, and the CAPES Journal Portal. The selection of sources followed specific criteria, and their analysis was guided by a script of guiding questions. The results of the research highlight the importance of historically contextualizing these works in the Brazilian scenario of the early 20th century, as well as promoting a critical reading, with the aim of contributing to an anti-racist education. Esta pesquisa visa apresentar as diferentes perspectivas de pesquisadoras sobre a representação de personagens negros nas obras de Monteiro Lobato, e apresentar como as obras de Lobato, embora reconhecidas por seu valor literário, apresentam representações e termos estereotipados que precisam ser contextualizados e abordados de forma crítica no contexto educacional. O levantamento de fontes foi realizado por meio dos seguintes bancos de dados: Google Acadêmico, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, e Portal de Periódicos da CAPES. A seleção das fontes seguiu critérios específicos, e sua análise foi guiada por um roteiro de perguntas norteadoras. Os resultados da pesquisa destacam a importância de contextualizar historicamente essas obras no cenário do Brasil do início do século XX, além de promover uma leitura crítica, com o intuito de contribuir para uma educação antirracista. 2 Não 2025-01-20T12:45:33Z 2025-01-20T12:45:33Z 2024-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso MOTA, Júlia Gabriella Alexandre. Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas. 2024. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8516 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Monteiro Lobato
Educação Antirracista
Antirracismo
Literatura Infantil
CIÊNCIAS HUMANAS
.
.
spellingShingle Monteiro Lobato
Educação Antirracista
Antirracismo
Literatura Infantil
CIÊNCIAS HUMANAS
.
.
Mota, Júlia Gabriella Alexandre
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
topic_facet Monteiro Lobato
Educação Antirracista
Antirracismo
Literatura Infantil
CIÊNCIAS HUMANAS
.
.
description This research aims to present the different perspectives of researchers on the representation of black characters in the works of Monteiro Lobato, and to show how Lobato's works, although recognized for their literary value, present stereotyped representations and terms that need to be contextualized and approached critically in the educational context. The sources were collected from the following databases: Google Scholar, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, and the CAPES Journal Portal. The selection of sources followed specific criteria, and their analysis was guided by a script of guiding questions. The results of the research highlight the importance of historically contextualizing these works in the Brazilian scenario of the early 20th century, as well as promoting a critical reading, with the aim of contributing to an anti-racist education.
author_additional Corrêa, Carlos Humberto Alves
author_additionalStr Corrêa, Carlos Humberto Alves
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Mota, Júlia Gabriella Alexandre
title Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
title_short Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
title_full Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
title_fullStr Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
title_full_unstemmed Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
title_sort uma análise histórico-crítica sobre monteiro lobato: construindo narrativas antirracistas
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8516
_version_ 1831970234462896128
score 11.753896