/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas
This research aims to present the different perspectives of researchers on the representation of black characters in the works of Monteiro Lobato, and to show how Lobato's works, although recognized for their literary value, present stereotyped representations and terms that need to be contextualize...
Autor principal: | Mota, Júlia Gabriella Alexandre |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8516 |
id |
oai:localhost:prefix-8516 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-85162025-03-10T21:20:27Z Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas Mota, Júlia Gabriella Alexandre Corrêa, Carlos Humberto Alves http://lattes.cnpq.br/8276764687801349 Oliveira, Ana Paula Lima Carvalho de carlosh@ufam.edu.br Monteiro Lobato Educação Antirracista Antirracismo Literatura Infantil CIÊNCIAS HUMANAS . . This research aims to present the different perspectives of researchers on the representation of black characters in the works of Monteiro Lobato, and to show how Lobato's works, although recognized for their literary value, present stereotyped representations and terms that need to be contextualized and approached critically in the educational context. The sources were collected from the following databases: Google Scholar, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, and the CAPES Journal Portal. The selection of sources followed specific criteria, and their analysis was guided by a script of guiding questions. The results of the research highlight the importance of historically contextualizing these works in the Brazilian scenario of the early 20th century, as well as promoting a critical reading, with the aim of contributing to an anti-racist education. Esta pesquisa visa apresentar as diferentes perspectivas de pesquisadoras sobre a representação de personagens negros nas obras de Monteiro Lobato, e apresentar como as obras de Lobato, embora reconhecidas por seu valor literário, apresentam representações e termos estereotipados que precisam ser contextualizados e abordados de forma crítica no contexto educacional. O levantamento de fontes foi realizado por meio dos seguintes bancos de dados: Google Acadêmico, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, e Portal de Periódicos da CAPES. A seleção das fontes seguiu critérios específicos, e sua análise foi guiada por um roteiro de perguntas norteadoras. Os resultados da pesquisa destacam a importância de contextualizar historicamente essas obras no cenário do Brasil do início do século XX, além de promover uma leitura crítica, com o intuito de contribuir para uma educação antirracista. 2 Não 2025-01-20T12:45:33Z 2025-01-20T12:45:33Z 2024-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso MOTA, Júlia Gabriella Alexandre. Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas. 2024. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8516 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Monteiro Lobato Educação Antirracista Antirracismo Literatura Infantil CIÊNCIAS HUMANAS . . |
spellingShingle |
Monteiro Lobato Educação Antirracista Antirracismo Literatura Infantil CIÊNCIAS HUMANAS . . Mota, Júlia Gabriella Alexandre Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas |
topic_facet |
Monteiro Lobato Educação Antirracista Antirracismo Literatura Infantil CIÊNCIAS HUMANAS . . |
description |
This research aims to present the different perspectives of researchers on the representation of black characters in the works of Monteiro Lobato, and to show how Lobato's works, although recognized for their literary value, present stereotyped representations and terms that need to be contextualized and approached critically in the educational context. The sources were collected from the following databases: Google Scholar, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, and the CAPES Journal Portal. The selection of sources followed specific criteria, and their analysis was guided by a script of guiding questions. The results of the research highlight the importance of historically contextualizing these works in the Brazilian scenario of the early 20th century, as well as promoting a critical reading, with the aim of contributing to an anti-racist education. |
author_additional |
Corrêa, Carlos Humberto Alves |
author_additionalStr |
Corrêa, Carlos Humberto Alves |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Mota, Júlia Gabriella Alexandre |
title |
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas |
title_short |
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas |
title_full |
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas |
title_fullStr |
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas |
title_full_unstemmed |
Uma análise Histórico-Crítica sobre Monteiro Lobato: construindo narrativas antirracistas |
title_sort |
uma análise histórico-crítica sobre monteiro lobato: construindo narrativas antirracistas |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8516 |
_version_ |
1831970234462896128 |
score |
11.753896 |