Trabalho de Conclusão de Curso

Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte

This study investigates academic production in Mathematics Education from a decolonial perspective in the Northern Region of Brazil. The research, carried out based on Biembengut's (2008) theoretical mapping, considered dissertations and theses defended between 2013 and 2022 from Universities (Stric...

ver descrição completa

Autor principal: Nascimento, Ana Beatriz da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8552
id oai:localhost:prefix-8552
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-85522025-03-10T20:38:48Z Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte Nascimento, Ana Beatriz da Silva http://lattes.cnpq.br/8023984475581127 Saraiva, Darlane Cristina Maciel http://lattes.cnpq.br/6175623714692252 https://orcid.org/0000-0002-6277-8382 https://orcid.org/0000-0002-7769-5395 GRUPED - Grupo de Pesquisa em Estudos Pós-Críticos e Decoloniais profjonathadaniel@ufam.edu.br Educação Educação Matemática Decolonialidade Educação em Ciências e Matemática CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This study investigates academic production in Mathematics Education from a decolonial perspective in the Northern Region of Brazil. The research, carried out based on Biembengut's (2008) theoretical mapping, considered dissertations and theses defended between 2013 and 2022 from Universities (Stricto Sensu) in the Northern Region that have Postgraduate Programs in Mathematics Education. As selection criteria, we accessed the repositories of Universities (Public and Private), searching for theses and dissertations that are linked to Education, Mathematics Education, Science and Mathematics Education, Decoloniality and other related subjects, defended in a period of 10 years (2013 to 2022). The research had the general objective of identifying how research in this area is being thought and carried out, both in terms of the theoretical and methodological context. The results indicate that despite being a recent research topic, there is significant academic production in the field of Mathematics Education and Decoloniality in the Northern Region, which reflects the search for a more inclusive, plural and democratic education. The decolonial perspective stands out as an important tool to promote an education that recognizes and respects the different cultural identities that exist in the Northern Region. Este estudo investiga a produção acadêmica em Educação Matemática na perspectiva decolonial na Região Norte do Brasil. A pesquisa, realizada a partir do mapeamento teórico de Biembengut (2008), considerou dissertações e teses defendidas entre 2013 a 2022 de Universidades (Stricto Sensu) presentes na Região Norte que possuam Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática. Como critérios de seleção, acessamos os repositórios de Universidades (Públicas e Privadas), buscando teses e dissertações que tenham vínculo com Educação, Educação Matemática, Educação em Ciências e Matemática, Decolonialidade e outros afins, defendidas em um período de 10 anos (2013 a 2022). A pesquisa teve como objetivo geral identificar como as pesquisas nesta área estão sendo pensadas e efetivadas, tanto no tange ao contexto teórico quanto ao metodológico. Os resultados indicam que apesar de ser uma temática recente de pesquisa, existe uma produção acadêmica significativa no âmbito da Educação Matemática e Decolonialidade, na Região Norte, a qual reflete a busca por uma educação mais inclusiva, plural e democrática. A perspectiva decolonial destaca-se como uma ferramenta importante para promover uma educação que reconheça e respeite as diferentes identidades culturais existentes na Região Norte. 1 Não 2025-01-24T19:48:05Z 2025-01-24T19:48:05Z 2024-12-10 Trabalho de Conclusão de Curso NASCIMENTO, Ana Beatriz da Silva. Educação Matemática e Decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte. 2025. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia)- Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8552 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação
Educação Matemática
Decolonialidade
Educação em Ciências e Matemática
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
spellingShingle Educação
Educação Matemática
Decolonialidade
Educação em Ciências e Matemática
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
Nascimento, Ana Beatriz da Silva
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
topic_facet Educação
Educação Matemática
Decolonialidade
Educação em Ciências e Matemática
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
description This study investigates academic production in Mathematics Education from a decolonial perspective in the Northern Region of Brazil. The research, carried out based on Biembengut's (2008) theoretical mapping, considered dissertations and theses defended between 2013 and 2022 from Universities (Stricto Sensu) in the Northern Region that have Postgraduate Programs in Mathematics Education. As selection criteria, we accessed the repositories of Universities (Public and Private), searching for theses and dissertations that are linked to Education, Mathematics Education, Science and Mathematics Education, Decoloniality and other related subjects, defended in a period of 10 years (2013 to 2022). The research had the general objective of identifying how research in this area is being thought and carried out, both in terms of the theoretical and methodological context. The results indicate that despite being a recent research topic, there is significant academic production in the field of Mathematics Education and Decoloniality in the Northern Region, which reflects the search for a more inclusive, plural and democratic education. The decolonial perspective stands out as an important tool to promote an education that recognizes and respects the different cultural identities that exist in the Northern Region.
author_additional http://lattes.cnpq.br/8023984475581127
author_additionalStr http://lattes.cnpq.br/8023984475581127
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Nascimento, Ana Beatriz da Silva
title Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
title_short Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
title_full Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
title_fullStr Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
title_full_unstemmed Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
title_sort educação matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na região norte
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8552
_version_ 1831970240152469504
score 11.755432