/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte
This study investigates academic production in Mathematics Education from a decolonial perspective in the Northern Region of Brazil. The research, carried out based on Biembengut's (2008) theoretical mapping, considered dissertations and theses defended between 2013 and 2022 from Universities (Stric...
Autor principal: | Nascimento, Ana Beatriz da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8552 |
id |
oai:localhost:prefix-8552 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-85522025-03-10T20:38:48Z Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte Nascimento, Ana Beatriz da Silva http://lattes.cnpq.br/8023984475581127 Saraiva, Darlane Cristina Maciel http://lattes.cnpq.br/6175623714692252 https://orcid.org/0000-0002-6277-8382 https://orcid.org/0000-0002-7769-5395 GRUPED - Grupo de Pesquisa em Estudos Pós-Críticos e Decoloniais profjonathadaniel@ufam.edu.br Educação Educação Matemática Decolonialidade Educação em Ciências e Matemática CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This study investigates academic production in Mathematics Education from a decolonial perspective in the Northern Region of Brazil. The research, carried out based on Biembengut's (2008) theoretical mapping, considered dissertations and theses defended between 2013 and 2022 from Universities (Stricto Sensu) in the Northern Region that have Postgraduate Programs in Mathematics Education. As selection criteria, we accessed the repositories of Universities (Public and Private), searching for theses and dissertations that are linked to Education, Mathematics Education, Science and Mathematics Education, Decoloniality and other related subjects, defended in a period of 10 years (2013 to 2022). The research had the general objective of identifying how research in this area is being thought and carried out, both in terms of the theoretical and methodological context. The results indicate that despite being a recent research topic, there is significant academic production in the field of Mathematics Education and Decoloniality in the Northern Region, which reflects the search for a more inclusive, plural and democratic education. The decolonial perspective stands out as an important tool to promote an education that recognizes and respects the different cultural identities that exist in the Northern Region. Este estudo investiga a produção acadêmica em Educação Matemática na perspectiva decolonial na Região Norte do Brasil. A pesquisa, realizada a partir do mapeamento teórico de Biembengut (2008), considerou dissertações e teses defendidas entre 2013 a 2022 de Universidades (Stricto Sensu) presentes na Região Norte que possuam Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática. Como critérios de seleção, acessamos os repositórios de Universidades (Públicas e Privadas), buscando teses e dissertações que tenham vínculo com Educação, Educação Matemática, Educação em Ciências e Matemática, Decolonialidade e outros afins, defendidas em um período de 10 anos (2013 a 2022). A pesquisa teve como objetivo geral identificar como as pesquisas nesta área estão sendo pensadas e efetivadas, tanto no tange ao contexto teórico quanto ao metodológico. Os resultados indicam que apesar de ser uma temática recente de pesquisa, existe uma produção acadêmica significativa no âmbito da Educação Matemática e Decolonialidade, na Região Norte, a qual reflete a busca por uma educação mais inclusiva, plural e democrática. A perspectiva decolonial destaca-se como uma ferramenta importante para promover uma educação que reconheça e respeite as diferentes identidades culturais existentes na Região Norte. 1 Não 2025-01-24T19:48:05Z 2025-01-24T19:48:05Z 2024-12-10 Trabalho de Conclusão de Curso NASCIMENTO, Ana Beatriz da Silva. Educação Matemática e Decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte. 2025. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia)- Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8552 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação Educação Matemática Decolonialidade Educação em Ciências e Matemática CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Educação Educação Matemática Decolonialidade Educação em Ciências e Matemática CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Nascimento, Ana Beatriz da Silva Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte |
topic_facet |
Educação Educação Matemática Decolonialidade Educação em Ciências e Matemática CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
This study investigates academic production in Mathematics Education from a decolonial perspective in the Northern Region of Brazil. The research, carried out based on Biembengut's (2008) theoretical mapping, considered dissertations and theses defended between 2013 and 2022 from Universities (Stricto Sensu) in the Northern Region that have Postgraduate Programs in Mathematics Education. As selection criteria, we accessed the repositories of Universities (Public and Private), searching for theses and dissertations that are linked to Education, Mathematics Education, Science and Mathematics Education, Decoloniality and other related subjects, defended in a period of 10 years (2013 to 2022). The research had the general objective of identifying how research in this area is being thought and carried out, both in terms of the theoretical and methodological context. The results indicate that despite being a recent research topic, there is significant academic production in the field of Mathematics Education and Decoloniality in the Northern Region, which reflects the search for a more inclusive, plural and democratic education. The decolonial perspective stands out as an important tool to promote an education that recognizes and respects the different cultural identities that exist in the Northern Region. |
author_additional |
http://lattes.cnpq.br/8023984475581127 |
author_additionalStr |
http://lattes.cnpq.br/8023984475581127 |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Nascimento, Ana Beatriz da Silva |
title |
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte |
title_short |
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte |
title_full |
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte |
title_fullStr |
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte |
title_full_unstemmed |
Educação Matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na Região Norte |
title_sort |
educação matemática e decolonialidade: mapeando as pesquisas na região norte |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8552 |
_version_ |
1831970240152469504 |
score |
11.755432 |