/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17
In the inaugural lecture at the Collège de France, given on December 2, 1970 and later entitled “The Order of Discourse” (2012), Foucault states that, in every society, discourse is produced and made as a “truth”, that is, a “knowledge” socially constructed through “power” relations, which may preva...
Autor principal: | Farias, Ester Sara da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8632 |
id |
oai:localhost:prefix-8632 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-86322025-03-10T21:24:56Z O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 Farias, Ester Sara da Silva Goulart, Marcos Vinicius da Silva http://lattes.cnpq.br/8281463513584433 Santos, Miriane Feitoza dos marcos.goulart@ufam.edu.br Análise do discurso Juventudes Novo ensino médio Neoliberalismo Política educacional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . In the inaugural lecture at the Collège de France, given on December 2, 1970 and later entitled “The Order of Discourse” (2012), Foucault states that, in every society, discourse is produced and made as a “truth”, that is, a “knowledge” socially constructed through “power” relations, which may prevail over time. In this context, a knowledge constructed about young people, previously seen as delinquents, but who today, on the other hand, are seen as protagonists in the resolution of social, political and even economic problems. This, of course, comes from this socially constructed knowledge about them, which ends up reflecting on the way in which Educational Policies are constructed from this perspective. Based on this notion, the objective of this research is to analyze the sayings, that is, the sets of statements that make up the discourse of “youth protagonism” and how it has been produced in the context of the New High School Reform in Amazonas, as provided for in Law No. 13,415/2017. Therefore, from this study, which uses as a theoretical-methodological sport the genealogical analysis of discourse inspired by Foucault, that is, starting from a qualitative organization of documents, it was possible to conclude that young people have become objects of actions of the Educational Policy, through a discourse that is subjectivized in such a way that they recognize themselves as individuals capable of promoting social, political and economic transformations, thanks to the empowerment provided mainly by education. Thus, the announced, that is, the small pieces that make up this discourse of youth engagement, are “social actors”, “agents of social change”, “entrepreneurs of themselves” and even “protagonists”, who make up this knowledge formed about young people. This discourse is constructed by different subjects, such as parents, teachers, global cooperation agencies, who begin to dictate the need for a society that is increasingly demanding in relation to skills and abilities, which materializes in the curricular change of the New High School. Na aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970 e posteriormente intitulada de “A ordem do discurso" (2012), Foucault afirma que, em toda a sociedade há a produção do discurso, sendo tomado como uma “verdade”, quer dizer, um “saber” construído socialmente através de relações de “poder”, que pode prevalecer ao longo do tempo. Neste contexto, um saber construído sobre as juventudes, antes vistas como delinquentes, mas que hoje, por outro lado, são percebidos como protagonistas na resolução de problemas sociais, políticos e até mesmo econômicos. Isso, é claro, advém desse saber construído socialmente sobre eles, que no fim, reflete na forma como se constroem Políticas Educacionais sob essa perspectiva. Partindo dessa noção, o objetivo desta pesquisa é analisar os ditos, isto é, os conjuntos de enunciados que compõem o discurso do “protagonismo juvenil” e como vem sendo produzido no contexto da Reforma do Novo Ensino Médio no Amazonas, conforme estabelecido pela Lei Nº 13.415/2017. Portanto, com base neste estudo, que utiliza como aporte teórico-metodológico a análise genealógica do discurso de inspiração foucaultiana, isto é, partindo de uma organização de documentos de forma qualitativa, foi possível concluir que as juventudes se tornaram objetos de ações de Políticas Educacionais, através de um discurso que as subjetiva para que se reconheçam como indivíduos capazes de promover transformações sociais, políticas e econômicas, graças ao empoderamento proporcionado principalmente pela educação. Desta forma, os enunciados, isto é, as pequenas peças que formam este discurso do engajamento juvenil, são "atores sociais", “agentes de mudanças sociais”, “empreendedores de si” e até mesmo "protagonistas", que compõem este saber formado sobre os jovens. Esse discurso é construído por diferentes sujeitos, como pais, professores, agências de cooperação globais, que começam a ditar a necessidade de uma sociedade cada vez mais exigente com relação a competências e habilidades, sendo materializada na mudança curricular no Novo Ensino Médio. 3 Não 2025-02-07T20:05:51Z 2025-02-07T20:05:51Z 2024-12-06 Trabalho de Conclusão de Curso FARIAS, Ester Sara da Silva. O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do Novo Ensino Médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17. 2024. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8632 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Análise do discurso Juventudes Novo ensino médio Neoliberalismo Política educacional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Análise do discurso Juventudes Novo ensino médio Neoliberalismo Política educacional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Farias, Ester Sara da Silva O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 |
topic_facet |
Análise do discurso Juventudes Novo ensino médio Neoliberalismo Política educacional CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
In the inaugural lecture at the Collège de France, given on December 2, 1970 and later entitled “The Order of Discourse” (2012), Foucault states that, in every society, discourse is produced and made as a “truth”, that is, a “knowledge” socially constructed through “power” relations, which may prevail over time. In this context, a knowledge constructed about young people, previously seen as delinquents, but who today, on the other hand, are seen as protagonists in the resolution of social, political and even economic problems. This, of course, comes from this socially constructed knowledge about them, which ends up reflecting on the way in which Educational Policies are constructed from this perspective. Based on this notion, the objective of this research is to analyze the sayings, that is, the sets of statements that make up the discourse of “youth protagonism” and how it has been produced in the context of the New High School Reform in Amazonas, as provided for in Law No. 13,415/2017. Therefore, from this study, which uses as a theoretical-methodological sport the genealogical analysis of discourse inspired by Foucault, that is, starting from a qualitative organization of documents, it was possible to conclude that young people have become objects of actions of the Educational Policy, through a discourse that is subjectivized in such a way that they recognize themselves as individuals capable of promoting social, political and economic transformations, thanks to the empowerment provided mainly by education. Thus, the announced, that is, the small pieces that make up this discourse of youth engagement, are “social actors”, “agents of social change”, “entrepreneurs of themselves” and even “protagonists”, who make up this knowledge formed about young people. This discourse is constructed by different subjects, such as parents, teachers, global cooperation agencies, who begin to dictate the need for a society that is increasingly demanding in relation to skills and abilities, which materializes in the curricular change of the New High School. |
author_additional |
Goulart, Marcos Vinicius da Silva |
author_additionalStr |
Goulart, Marcos Vinicius da Silva |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Farias, Ester Sara da Silva |
title |
O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 |
title_short |
O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 |
title_full |
O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 |
title_fullStr |
O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 |
title_full_unstemmed |
O discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no Amazonas a partir da Lei n° 13.415/17 |
title_sort |
o discurso do protagonismo juvenil: uma análise da implementação do novo ensino médio no amazonas a partir da lei n° 13.415/17 |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8632 |
_version_ |
1831970254158299136 |
score |
11.753735 |