/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins
The aim of this work is to identify the perception of graduating students in the administration course regarding the importance of personal marketing and career management. Recently, the job market has become increasingly competitive, which has initiated the demand for a new professional profile, ma...
Autor principal: | Oliveira, Isabella Rodrigues |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8786 |
id |
oai:localhost:prefix-8786 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-87862025-03-18T03:35:27Z Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins Oliveira, Isabella Rodrigues Cardoso, Edna Aniceto de Magalhães http://lattes.cnpq.br/3965329273681549 Gaspar, Ligiane de Almeida Moura, Erick de Freitas ednamagalhaes@gmail.com Marketing pessoal Gestão de carreira Formandos Mercado de trabalho CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . The aim of this work is to identify the perception of graduating students in the administration course regarding the importance of personal marketing and career management. Recently, the job market has become increasingly competitive, which has initiated the demand for a new professional profile, making it essential to stay updated, prepared, and consistently wellinformed to promote personal and professional advancement. In this context, this research was developed with the graduating students of the Administration course at ICSEZ/UFAM, aiming to show how these future professionals perceive the importance of and how they are working on Personal Marketing and Career Management to enter the job market. This research is qualitative in nature, addressing the main themes related to personal marketing and career management, with descriptive objectives and field study technical procedures. Questionnaires were applied to collect data, followed by analysis and interpretation to achieve the expected objectives. The results reveal a significant understanding of the importance of personal branding, career management, and networking. Graduates recognize that "image selling" and "professional posture" are essential for building a personal brand. While they feel confident in their self-awareness, many still seek clarity regarding their professional identity. The interrelationship between networking and career management is valued, highlighting the importance of connections. The responsibility for managing their careers indicates a proactive mindset. Strengthening academic training with practical content on these topics can prepare students for the job market. Este trabalho tem por objetivo identificar a percepção dos formandos do curso de administração sobre a importância do marketing pessoa e gestão de suas carreiras. Ultimamente, o mercado de trabalho tem se tornado cada dia mais competitivo, fator este que deu início a exigência de um novo perfil profissional no mercado, tornando essencial manter-se atualizado, preparado e permanentemente bem-informado visando sua promoção pessoal e profissional. Dentro deste contexto, esta pesquisa foi desenvolvida junto aos formandos do curso de Administração do ICSEZ/UFAM, com o objetivo de mostrar como estes futuros profissionais percebem a importância e como estão trabalhando o Marketing Pessoal e Gestão de Careira para se inserirem no mercado de trabalho. Esta pesquisa é de natureza qualitativa abordando os principais temas relacionados ao marketing pessoal e a gestão de carreira, quanto aos objetivos como descritiva e os procedimentos técnicos como estudo de campo. Foram aplicados formulários para realizar a coleta de dados, em seguida analisá-los e interpretá-los para alcançar os objetivos esperados. Os resultados revelam uma compreensão significativa da importância do marketing pessoal, gestão de carreira e networking. Os formandos reconhecem que a "venda da imagem" e a "postura profissional" são essenciais para construir uma marca pessoal. Embora se sintam confiantes em seu autoconhecimento, muitos ainda buscam clareza sobre sua identidade profissional. A inter-relação entre networking e gestão de carreira é valorizada, destacando a importância das conexões. A responsabilidade pela administração de suas carreiras indica uma mentalidade proativa. Fortalecer a formação acadêmica com conteúdos práticos sobre essas temáticas pode preparar os alunos para o mercado de trabalho. 2 Não 2025-03-18T03:33:47Z 2025-03-18T03:33:47Z 2025-01-10 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8786 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Administração - Bacharelado - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Marketing pessoal Gestão de carreira Formandos Mercado de trabalho CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . |
spellingShingle |
Marketing pessoal Gestão de carreira Formandos Mercado de trabalho CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . Oliveira, Isabella Rodrigues Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins |
topic_facet |
Marketing pessoal Gestão de carreira Formandos Mercado de trabalho CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . |
description |
The aim of this work is to identify the perception of graduating students in the administration course regarding the importance of personal marketing and career management. Recently, the job market has become increasingly competitive, which has initiated the demand for a new professional profile, making it essential to stay updated, prepared, and consistently wellinformed to promote personal and professional advancement. In this context, this research was developed with the graduating students of the Administration course at ICSEZ/UFAM, aiming to show how these future professionals perceive the importance of and how they are working on Personal Marketing and Career Management to enter the job market. This research is qualitative in nature, addressing the main themes related to personal marketing and career management, with descriptive objectives and field study technical procedures. Questionnaires were applied to collect data, followed by analysis and interpretation to achieve the expected objectives. The results reveal a significant understanding of the importance of personal branding, career management, and networking. Graduates recognize that "image selling" and "professional posture" are essential for building a personal brand. While they feel confident in their self-awareness, many still seek clarity regarding their professional identity. The interrelationship between networking and career management is valued, highlighting the importance of connections. The responsibility for managing their careers indicates a proactive mindset. Strengthening academic training with practical content on these topics can prepare students for the job market. |
author_additional |
Cardoso, Edna Aniceto de Magalhães |
author_additionalStr |
Cardoso, Edna Aniceto de Magalhães |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Oliveira, Isabella Rodrigues |
title |
Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins |
title_short |
Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins |
title_full |
Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins |
title_fullStr |
Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins |
title_full_unstemmed |
Marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de Administração da UFAM – campus Parintins |
title_sort |
marketing pessoal na gestão de carreira: a percepção dos concluintes do curso de administração da ufam – campus parintins |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8786 |
_version_ |
1831970282162618368 |
score |
11.755432 |