/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Periódico
SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING
Autor principal: | Melo, Raquel Maria de |
---|---|
Outros Autores: | Jesus, Patrícia Serejo de, Hanna, Elenice S. |
Grau: | Periódico |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2016
|
Acesso em linha: |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/2120 |
id |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article-2120 |
---|---|
recordtype |
ojs |
spelling |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article-21202019-07-02T13:52:16Z SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING DISCRIMINAÇÃO SIMPLES E COMPORTAMENTO CONCEITUAL DE POSIÇÃO: INFLUÊNCIA DE DIFERENTES TIPOS DE TREINO Melo, Raquel Maria de Jesus, Patrícia Serejo de Hanna, Elenice S. Conceptual behavior encompasses formation of stimulus classes with discrimination between classes and generalization within class. This research verified the relationship between the type of stimulus modification during discrimination training and the acquisition of position discrimination and related conceptual behavior. Fifteen 4-6 year-old children were exposed to simple position discrimination tasks. Three experimental conditions (gradual change – MG; multiple exemplars – ME; and no change - SM, of S+ and S- stimuli) were programmed for all participants. Participants should select in one condition the stimulus which had a relational element placed inside,overorontheleftofareferenceelement.Trainingofadifferentpositionwasinterspersedwithtestsof conceptual behavior which presented for selection trained and new stimuli which differed only in respect to the critical dimension. In general, the percentage of correct responses during the training was high for all conditions with fewer errors in MG. During conceptual behavior tests, however, percentages of correct responses were above chance level only after the SM discriminative training. Procedures MG and ME reduced errors and facilitated the establishment of discriminations between training stimuli which differed in more than one dimension. SM procedure, with several trials presenting stimuli with critical difference, produced conceptual behavior. Results suggest that the combination of varying stimulus along the training and repeated trials with stimuli differing only in the relevant dimension are necessary to speed the acquisition of discriminations, to prevent by-products of errors and to produce stimulus control by critical dimension.Key words: errorless learning, stimulus control shaping, multiple exemplars, trial-and-error, position discrimination, kindergarten. Comportamento conceitual envolve o estabelecimento de classes de estímulos com discriminação interclasses e generalização intraclasse. Esta pesquisa verificou a relação entre o tipo de modificação dos estímulos nos treinos discriminativos e a aquisição de discriminações e de comportamento conceitual de posição. Quinze crianças de 4- 6 anos realizaram tarefas de discriminação simples de posição. Três condições experimentais com treino discriminativo diferente (modificação gradual – MG, múltiplos exemplares – ME e sem modificação - SM dos estímulos utilizados no treino) foram realizadas com todas as crianças. Os participantes deveriam selecionar, em cada condição, o estímulo cujo elemento relacional se localizava dentro, em cima ou à esquerda do elemento de referência. Os treinos foram intercalados com um teste de comportamento conceitual que apresentava estímulos treinados e novos que se diferenciavam apenas com relação à dimensão crítica. Resultados do treino mostraram altos escores nas três condições e menos erros com o Treino MG. Nos testes de comportamento conceitual, desempenhos acima do acaso foram obtidos apenas após o Treino SM. A modificação gradual de estímulos e a utilização de múltiplos exemplares reduziram os erros nos treinos e facilitaram o estabelecimento de discriminações entre estímulos treinados. O treino discriminativo SM com diversas tentativas com os pares de estímulos finais, que diferem apenas na dimensão relevante, produziu comportamento conceitual. Combinar os procedimentos parece, portanto, necessário para acelerar a aquisição das discriminações, prevenir subprodutos dos erros e para gerar controle de estímulos pelas dimensões relevantes. Palavras-chave: aprendizagem sem erro, modelagem de controle de estímulos, múltiplos exemplares, tentativa- e-erro, discriminação de posição, pré-escolares. Universidade Federal do Pará 2016-04-11 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/2120 10.18542/rebac.v1i2.2120 BJBA - Brazilian Journal of Behavior Analysis; v. 1, n. 2 (2005) Revista Brasileira de Análise do Comportamento; v. 1, n. 2 (2005) 2526-6551 1807-8338 por https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/2120/2427 Direitos autorais 2016 Revista Brasileira de Análise do Comportamento |
institution |
Periódicos Ufpa |
collection |
periodicosUFPA |
language |
por |
format |
Periódico |
author |
Melo, Raquel Maria de |
spellingShingle |
Melo, Raquel Maria de SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING |
author-letter |
Melo, Raquel Maria de |
author2 |
Jesus, Patrícia Serejo de Hanna, Elenice S. |
author2Str |
Jesus, Patrícia Serejo de Hanna, Elenice S. |
title |
SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING |
title_short |
SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING |
title_full |
SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING |
title_fullStr |
SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING |
title_full_unstemmed |
SIMPLE DISCRIMINATION AND CONCEPTUAL BEHAVIOR BASED ON LOCATION: INFLUENCE OF DIFFERENT TYPES OF TRAINING |
title_sort |
simple discrimination and conceptual behavior based on location: influence of different types of training |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2016 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/2120 |
_version_ |
1787151432369045504 |
score |
11.755432 |