Dissertação

Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima

The research “Special Education: Challenges and perspectives of the teachers of Colégio de Aplicação of Universidade Federal de Roraima” analyzed how the public policies focused on Special Education are carried out in the school and what are the demands faced by the teachers who work in Elementary E...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Renata Morgado
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Roraima 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/167
id oai:repositorio.ufrr.br:prefix-167
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ufrr.br:prefix-1672023-09-05T14:03:59Z Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima Special education : challenges and perspective of teachers from Colégio de Aplicação of UFRR Silva, Renata Morgado Vale, Ana Lia Farias http://lattes.cnpq.br/61106541473279712 Educação especial Inclusão social Formação continuada Políticas públicas Special education Social inclusion Continuing education Public policies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA The research “Special Education: Challenges and perspectives of the teachers of Colégio de Aplicação of Universidade Federal de Roraima” analyzed how the public policies focused on Special Education are carried out in the school and what are the demands faced by the teachers who work in Elementary Education, under the light of theories of school inclusion, teacher training and inclusive pedagogical practices, identifying the legislation implanted in the educational system. As a methodological procedure, a documentary search was done with the secretary, the Multifunctional Resource Room, the teachers who work in Elementary School and the management team, through the reports of students with desabilities enrolled; the 2018 Specialized Educational Assistance plan; the bimonthly descriptive reports on the development of students with disabilities; edicts; opinions; the availability of images exposing moments of activities developed in the classroom; as well as providing unpublished documents such as the Pedagogical Political Project. It was also opportune to access the premises of the school, for the photographic registration of the space, equipment and materials available. The field research was performed by in loco observation; the interviews with the teachers who work in Elementary School; and questionnaire applied to the technical team. The inductive method was used to analyze and describe the actions regarding the inclusion of students with disabilities in the school context and in the classroom. It was found that the specificities found in the school environment are, as a matter of priority, of structural origin and of continuing education. A pesquisa Educação Especial: desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima analisou como as políticas públicas voltadas a Educação Especial são desempenhadas no colégio e quais as demandas enfrentadas pelos professores que atuam no Ensino Fundamental I, sob a luz das teorias da inclusão escolar, formação de professores e práticas pedagógicas inclusivas, identificando as legislações implantadas no sistema de ensino. Como procedimentos metodológicos, fez-se uma busca documental junto a secretaria, a Sala de Recursos Multifuncionais, aos professores que atuam no Ensino Fundamental I e a equipe gestora, através da relação dos laudos de alunos com deficiências matriculados; do plano do Atendimento Educacional Especializado 2018; dos relatórios bimestrais descritivos do desenvolvimento dos alunos com deficiência; dos editais; dos pareceres; da disponibilização de imagens expondo momentos de atividades desenvolvidas em sala de aula; além do fornecimento de documentos não publicados como o Projeto Político Pedagógico. Foi oportunizado também o acesso as dependências do colégio, para o registro fotográfico do espaço, equipamentos e materiais disponíveis. A pesquisa de campo ocorreu por meio da observação in loco; das entrevistas junto aos professores que atuam no Ensino Fundamental I; e de questionário aplicado à equipe técnica. Fez-se uso do método indutivo, ao analisar e descrever as ações quanto a inclusão dos discentes com deficiência no contexto escolar e na sala de aula. Detectou-se que, as especificidades encontradas do âmbito escolar são, prioritariamente, de origem estrutural e de formação continuada. 2019-06-25T16:34:30Z 2019-06-25T16:34:30Z 2019-03-20 Dissertação SILVA, Renata Morgado. Educação especial: desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima. 2019. 123f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2019. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/167 por Acesso Aberto Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPG-DRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia UFRR
institution Repositório Institucional - Universidade Federa de Roraima - UFRR
collection DSpace
language por
topic Educação especial
Inclusão social
Formação continuada
Políticas públicas
Special education
Social inclusion
Continuing education
Public policies
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
spellingShingle Educação especial
Inclusão social
Formação continuada
Políticas públicas
Special education
Social inclusion
Continuing education
Public policies
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
Silva, Renata Morgado
Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima
topic_facet Educação especial
Inclusão social
Formação continuada
Políticas públicas
Special education
Social inclusion
Continuing education
Public policies
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description The research “Special Education: Challenges and perspectives of the teachers of Colégio de Aplicação of Universidade Federal de Roraima” analyzed how the public policies focused on Special Education are carried out in the school and what are the demands faced by the teachers who work in Elementary Education, under the light of theories of school inclusion, teacher training and inclusive pedagogical practices, identifying the legislation implanted in the educational system. As a methodological procedure, a documentary search was done with the secretary, the Multifunctional Resource Room, the teachers who work in Elementary School and the management team, through the reports of students with desabilities enrolled; the 2018 Specialized Educational Assistance plan; the bimonthly descriptive reports on the development of students with disabilities; edicts; opinions; the availability of images exposing moments of activities developed in the classroom; as well as providing unpublished documents such as the Pedagogical Political Project. It was also opportune to access the premises of the school, for the photographic registration of the space, equipment and materials available. The field research was performed by in loco observation; the interviews with the teachers who work in Elementary School; and questionnaire applied to the technical team. The inductive method was used to analyze and describe the actions regarding the inclusion of students with disabilities in the school context and in the classroom. It was found that the specificities found in the school environment are, as a matter of priority, of structural origin and of continuing education.
author_additional Vale, Ana Lia Farias
author_additionalStr Vale, Ana Lia Farias
format Dissertação
author Silva, Renata Morgado
title Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima
title_short Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima
title_full Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima
title_fullStr Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima
title_full_unstemmed Educação especial : desafios e perspectivas dos professores do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima
title_sort educação especial : desafios e perspectivas dos professores do colégio de aplicação da universidade federal de roraima
publisher Universidade Federal de Roraima
publishDate 2019
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/167
_version_ 1787156569029345280
score 11.675088