Dissertação

Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos

This research is willing to understand the relations between the initial training of Physical Education teachers and the dynamics of their actions that are located on the borde between education and health, a discussion that will start from the assumptions that underlie the research line Formação de...

ver descrição completa

Autor principal: Barros, Naranúbia Lima
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Roraima 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/526
id oai:repositorio.ufrr.br:prefix-526
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ufrr.br:prefix-5262024-04-24T15:03:47Z Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos Training and teaching practices in physical education in therapeutic contexts Barros, Naranúbia Lima Duarte, Rosângela http://lattes.cnpq.br/5519281704901697 Equoterapia Formação de professores Profissionalidade Educação Física Equine therapy Teacher Training Professionalism Physical Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research is willing to understand the relations between the initial training of Physical Education teachers and the dynamics of their actions that are located on the borde between education and health, a discussion that will start from the assumptions that underlie the research line Formação de Professores e Práticas Docentes, which intrinsically leads us to the problematization of training always together with the characterization and analysis of praxis. Thus, the problem that guides this research is: to what extent the Physical Education teacher's training enables this professional to act in border contexts between health and education? The goal is to understand to what extent the physical education teacher feels prepared to work with equine therapy, considering the learning acquired during the initial training of Physical Education graduates and their methods for teaching practices in contexts different from the school. In order to better analyze training and practice, we will investigate them from three perspectives: that of the training institution (IFRR); that of the trained teacher, working in equine therapy; and that of the resolutions, laws and other documents that regulate the training and performance of the Physical Education teacher, thus configuring a research with data triangulation. Our analyses come from the information we gathered from the questionnaire with the teachers, from the interview with the coordinator of the Physical Education undergraduate course at IFRR, and from the document analysis. This research took paths that legitimized the importance of experience and reflection as processes of formation. We discussed if equine therapy is more of an educational or health action, and we understood, from then on, that the health field is somewhat more explored by these professionals, in a very well grounded way, given the origin of Physical Education. As for the training institution, we understand that it is based on the idea of training professionals for the school, although it occasionally explores other spaces. Essa pesquisa se dispõe a compreender as relações entre a formação inicial do professor de Educação Física e as dinâmicas de sua atuação que se situam na fronteira entre educação e saúde, discussão que partirá dos pressupostos que fundamentam a linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Docentes, que, intrinsecamente nos conduz à problematização da formação sempre em conjunto com a caracterização e análise da práxis. Assim, o problema que norteia esta pesquisa é: em que medida a formação do professor de Educação Física capacita esse profissional para uma atuação em contextos limítrofes entre saúde e educação? O objetivo é compreender em que medida o professor de Educação Física percebe-se preparado para atuar na Equoterapia tendo em vista as aprendizagens da formação inicial da licenciatura em Educação Física e seus métodos para as práticas docentes em contextos que se diferem do escolar. Para melhor analisarmos formação e prática, as investigaremos a partir de três perspectivas: a da instituição formadora (IFRR); a do professor formado, em atuação na Equoterapia; e a das resoluções, leis e demais documentos que regulamentam a formação e a atuação do professor de Educação Física, configurando assim, uma pesquisa com triangulação de dados. Nossas análises são oriundas de informações que colhemos: do questionário com os professores, da entrevista com coordenadora do curso de licenciatura em Educação Física do IFRR, e da análise documental. Esta pesquisa percorreu caminhos que legitimaram a importância da experiência e da reflexão como processos de formação. Discutimos se a Equoterapia faz-se mais numa ação educativa ou de saúde, entendemos, a partir de então, que o campo da saúde é um tanto mais explorado por esses profissionais, de maneira muito bem embasada, dada a origem da Educação Física. Quanto à instituição formadora, entendemos que se fundamenta na ideia de formar profissionais para a escola, muito embora explore ocasionalmente outros espaços. Agência 1 2022-03-14T18:51:26Z 2022 2022-03-14T18:51:26Z 2021 Dissertação BARROS, Naranúbia Lima. Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos. 2021. 97f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2021. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/526 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGEDUC - Programa de Pós-Graduação em Educação UFRR
institution Repositório Institucional - Universidade Federa de Roraima - UFRR
collection DSpace
language por
topic Equoterapia
Formação de professores
Profissionalidade
Educação Física
Equine therapy
Teacher Training
Professionalism
Physical Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Equoterapia
Formação de professores
Profissionalidade
Educação Física
Equine therapy
Teacher Training
Professionalism
Physical Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Barros, Naranúbia Lima
Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
topic_facet Equoterapia
Formação de professores
Profissionalidade
Educação Física
Equine therapy
Teacher Training
Professionalism
Physical Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research is willing to understand the relations between the initial training of Physical Education teachers and the dynamics of their actions that are located on the borde between education and health, a discussion that will start from the assumptions that underlie the research line Formação de Professores e Práticas Docentes, which intrinsically leads us to the problematization of training always together with the characterization and analysis of praxis. Thus, the problem that guides this research is: to what extent the Physical Education teacher's training enables this professional to act in border contexts between health and education? The goal is to understand to what extent the physical education teacher feels prepared to work with equine therapy, considering the learning acquired during the initial training of Physical Education graduates and their methods for teaching practices in contexts different from the school. In order to better analyze training and practice, we will investigate them from three perspectives: that of the training institution (IFRR); that of the trained teacher, working in equine therapy; and that of the resolutions, laws and other documents that regulate the training and performance of the Physical Education teacher, thus configuring a research with data triangulation. Our analyses come from the information we gathered from the questionnaire with the teachers, from the interview with the coordinator of the Physical Education undergraduate course at IFRR, and from the document analysis. This research took paths that legitimized the importance of experience and reflection as processes of formation. We discussed if equine therapy is more of an educational or health action, and we understood, from then on, that the health field is somewhat more explored by these professionals, in a very well grounded way, given the origin of Physical Education. As for the training institution, we understand that it is based on the idea of training professionals for the school, although it occasionally explores other spaces.
author_additional Duarte, Rosângela
author_additionalStr Duarte, Rosângela
format Dissertação
author Barros, Naranúbia Lima
title Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
title_short Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
title_full Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
title_fullStr Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
title_full_unstemmed Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
title_sort formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos
publisher Universidade Federal de Roraima
publishDate 2022
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/526
_version_ 1797290935441162240
score 11.653393