Periódico

THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes

Autor principal: Pinho , Maria José de
Outros Autores: Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
Grau: Periódico
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins - UFT 2020
Acesso em linha: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099
id ojs-article-11099
recordtype ojs
spelling ojs-article-110992022-03-04T12:59:12Z THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes LA PANDEMIA DE COVID-19: Impactos y tendencias en los procesos de enseñanza, aprendizaje y formación continua del profesorado A PANDEMIA DA COVID-19: Os impactos e tendências nos processos de ensino, aprendizagem e formação continuada de professores Pinho , Maria José de Ribeiro , Josivânia Sousa Costa Amazônia; CAPES; Comunicação; Avaliação Processo de Ensino Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19 Teaching processes Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19. The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially regarding the development of distance school activities due to the suspension of classes and regarding continuing education programs, actions and projects offered to teachers of the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education. El artículo tiene como objetivo analizar las implicaciones de la pandemia COVID-19 para el campo de la educación en la región de la Amazonía de Tocantins, especialmente en relación con el desarrollo de actividades de la escuela a distancia debido a la suspensión de clases y con respecto a programas, acciones y proyectos de educación continua. ofrecido a los docentes del Sistema de Educación del Estado. La investigación se basa en el materialismo dialéctico histórico, teniendo como referencia la investigación bibliográfica y documental en ordenanzas, medidas provisionales, decretos, opiniones y otros mecanismos normativos emitidos, principalmente, por el Ministerio de Educación, el Consejo Nacional de Educación, el Gobierno del Estado de Tocantins. y Consejo de Educación del Estado. Desde una perspectiva crítica, se supone que la adopción de asociaciones público-privadas como una política educativa y la expansión de la educación a distancia compromete en gran medida el principio constitucional de la gestión democrática y la calidad de la educación.   O artigo objetiva analisar as implicações da Pandemia da COVID-19 para o campo da educação na região da Amazônia tocantinense, especialmente, acerca do desenvolvimento de atividades escolares à distância devido a suspensão das aulas e a respeito dos programas, ações e projetos de formação continuada ofertadas aos professores do Sistema Estadual de Ensino. A pesquisa assenta-se no materialismo histórico dialético, tendo como referência a pesquisa bibliográfica e documental em portarias, medidas provisórias, decretos, pareceres e demais mecanismos normativos emitidos, principalmente, pelo Ministério da Educação, Conselho Nacional da Educação, Governo do Estado do Tocantins e Conselho Estadual de Educação. Numa perspectiva crítica, presume-se que a adoção por parcerias público-privadas como política educacional e a ampliação da educação à distância compromete sobremaneira o princípio constitucional da gestão democrática e da qualidade da educação Universidade Federal do Tocantins - UFT 2020-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15pt Observatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt Observatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt Revista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099/17903 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099/17914 Copyright (c) 2020 Revista Observatório
institution Periódicos Uft
collection periodicosUFT
language por
format Periódico
author Pinho , Maria José de
spellingShingle Pinho , Maria José de
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
author-letter Pinho , Maria José de
author2 Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
author2Str Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
title THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
title_short THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
title_full THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
title_fullStr THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
title_full_unstemmed THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
title_sort pandemic of covid-19: impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
publisher Universidade Federal do Tocantins - UFT
publishDate 2020
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099
_version_ 1778072222585323520
score 11.755432