/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Periódico
READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE
Autor principal: | Prado, Milton Cássio Andrade do |
---|---|
Grau: | Periódico |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Porto das Letras
2022
|
Acesso em linha: |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11793 |
id |
ojs-article-11793 |
---|---|
recordtype |
ojs |
spelling |
ojs-article-117932022-09-24T19:33:22Z READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE LEITURA E HUMANIZAÇÃO: O LETRAMENTO LITERÁRIO E A ABORDAGEM CRÍTICA DO TEXTO LITERÁRIO Prado, Milton Cássio Andrade do Leitura. Letramento Literário. Humanização LEITURA E HUMANIZAÇÃO Reading. Literary Literacy. Humanization READING AND HUMANIZATION Abstract: This work aimed to investigate the benefits of approaching of literary texts by literary literacy in the school in search of critical training for readers: individuals able of reflecting on their condition as being in the world, being for the other one and consequently on the humanization provided through this reflection. It adopted for the methodology of bibliographic research with a qualitative approach to address the theme “reading and literary literacy” using the literary narrative based on the premise that it is the closest thing to the human experience experienced daily. The formation of readers that it is not based on the critical and significant formation of the subjects tends to fragment and disengage them of reading in relation to the socio-political-economic themes to which they belong. The uncritical approach to literary works corroborates both the perpetuation of historically established homogenizations and social chains and it makes impossible of providing readers with critical literacy on these archetypes, and consequently delegitimizing the humanizing capacity of which the reading of the literary text exhibits. The work showed, among other things, that literary literacy applied to the formation of readers in the school environment gives to the students the opportunity to build new meanings about the text and to humanize themselves through this contact. Resumo: Este trabalho teve como objetivo investigar as benesses da abordagem de textos literários via letramento literário no ambiente escolar na busca da formação crítica de leitores: indivíduos capazes de refletir sobre a sua condição enquanto ser no mundo, ser para o outro e consequentemente sobre a humanização proporcionada através dessa reflexão. Optou-se pela metodologia de pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa para tratar do tema “leitura e letramento literário” utilizando-se da narrativa literária partindo da premissa de que seja aquilo que mais se aproxima da vivência humana experienciada no dia a dia. A formação de leitores que não esteja pautada na formação crítica e significativa do indivíduo tende à fragmentação e desvinculação da leitura em relação aos temas sociopolítico-econômicos aos quais lhe são próprios. A abordagem acrítica das obras literárias corrobora tanto para a perpetuação de homogeneizações e grilhões sociais historicamente estabelecidos quanto para impossibilidade de proporcionar aos leitores o letramento crítico sobre esses arquétipos, e consequentemente deslegitimando a capacidade humanizadora da qual a leitura do texto literário ostenta. A pesquisa mostrou, entre outras coisas, que o letramento literário aplicado à formação de leitores no ambiente escolar dá aos alunos a oportunidade de construir novos significados sobre o texto e se humanizarem por meio desse contato. Porto das Letras Porto das Letras 2022-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11793 10.20873-ne-cap Porto das Letras; Vol. 8 No. Especial (2022): Crítica, Teoria e Ensaísmo Literário; 166 - 184 Porto das Letras; v. 8 n. Especial (2022): Crítica, Teoria e Ensaísmo Literário; 166 - 184 2448-0819 10.20873/nns-mlo por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11793/20439 Copyright (c) 2022 Porto das Letras |
institution |
Periódicos Uft |
collection |
periodicosUFT |
language |
por |
format |
Periódico |
author |
Prado, Milton Cássio Andrade do |
spellingShingle |
Prado, Milton Cássio Andrade do READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE |
author-letter |
Prado, Milton Cássio Andrade do |
title |
READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE |
title_short |
READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE |
title_full |
READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE |
title_fullStr |
READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE |
title_full_unstemmed |
READING AND HUMANIZATION: LITERARY LITERACY AND THE CRITICAL APPROACH TO LITERATURE |
title_sort |
reading and humanization: literary literacy and the critical approach to literature |
publisher |
Porto das Letras |
publishDate |
2022 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11793 |
_version_ |
1778072234588372992 |
score |
11.755432 |