/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Periódico
THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION
Autor principal: | Rodrigues, Jéssica |
---|---|
Outros Autores: | Clark Orey, Daniel, Rosa, Milton |
Grau: | Periódico |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Alessandro Tomaz Barbosa, colegiado de Biologia, Universidade Federal do Tocantins (UFT)
2021
|
Acesso em linha: |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12724 |
id |
ojs-article-12724 |
---|---|
recordtype |
ojs |
spelling |
ojs-article-127242021-11-25T04:17:36Z THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION Los ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION AS TRILHAS ETNOMATEMÁTICAS COMO UMA PROPOSTA DE AÇÃO PEDAGOGICA Rodrigues, Jéssica Clark Orey, Daniel Rosa, Milton Math Trail Ethnomathematics Pedagogical action Trilhas de Matemática Etnomatemática Ação pedagógica The Mathematics Trails proposal is in accordance with a pedagogical action that connects classrooms with extracurricular activities carried out outside the school environment, aiming to link school learning situations with contexts outside the schools. This article is an excerpt from a dissertation, which was developed with two national and three international researchers, who investigate the theme related to Mathematics Trails and also with six former students of an Ethnomathematics discipline. One of the main objectives of this study is to identify the possible relationships of the pedagogical action of the Mathematics Trails through the Ethnomathematics Program according to the perspective of the participants. In this sense, this study enabled the suggestion of an expression called 'Ethnomathematics Trails', which seek to help students in reading their reality to guide them towards a better understanding of their surroundings through these trails, enabling a deeper interaction with their own world A proposta das Trilhas de Matemática está em concordância com uma ação pedagógica que conectem as salas de aula com as atividades extracurriculares realizadas externamente ao ambiente escolar, visando vincular as situações escolares de aprendizagem com os contextos externos às escolas. Este artigo é um recorte de uma dissertação, no qual foi desenvolvida com dois pesquisadores nacionais e três internacionais, que investigam sobre a temática relacionada com as Trilhas de Matemática e, também, com seis ex-alunos de uma disciplina de Etnomatemática. Um dos principais objetivos desse estudo é identificar as possíveis relações da ação pedagógica das Trilhas de Matemática por meio do Programa Etnomatemática conforme a perspectiva dos participantes. Nesse sentindo, esse estudo possibilitou a sugestão de uma expressão batizada como ‘Trilhas Etnomatemáticas’, que buscam auxiliar os alunos na leitura de sua realidade para direcioná-los para uma melhor compreensão de seu entorno através dessas trilhas, possibilitando uma interação aprofundada com o próprio mundo. Alessandro Tomaz Barbosa, colegiado de Biologia, Universidade Federal do Tocantins (UFT) 2021-11-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12724 Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática; v. 1 n. 2 (2021): DOSSIÊ: ETNOMATEMÁTICA - CAMINHOS, BIFURCAÇÕES E ENCRUZILHADAS; 125 - 141 por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12724/19416 Copyright (c) 2021 Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/br/ |
institution |
Periódicos Uft |
collection |
periodicosUFT |
language |
por |
format |
Periódico |
author |
Rodrigues, Jéssica |
spellingShingle |
Rodrigues, Jéssica THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION |
author-letter |
Rodrigues, Jéssica |
author2 |
Clark Orey, Daniel Rosa, Milton |
author2Str |
Clark Orey, Daniel Rosa, Milton |
title |
THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION |
title_short |
THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION |
title_full |
THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION |
title_fullStr |
THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION |
title_full_unstemmed |
THE ETHNOMATHEMATICAL TRAILS AS A PROPOSAL FOR A PEDAGOGICAL ACTION |
title_sort |
ethnomathematical trails as a proposal for a pedagogical action |
publisher |
Alessandro Tomaz Barbosa, colegiado de Biologia, Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
publishDate |
2021 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12724 |
_version_ |
1717585109973991424 |
score |
11.755432 |