Dissertação

Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins

This dissertation presents considerations and results from qualitative-quantitative research on the Permanent Residency Program (PAP) at the Federal University of Tocantins (UFT), Campus University of Palmas, located in the Municipality of Palmas, capital of the State of Tocantins. It was sought to...

ver descrição completa

Autor principal: Lino, Ana Lúcia Pinto da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1160
id ir-11612-1160
recordtype dspace
spelling ir-11612-11602019-05-25T06:28:24Z Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins Lino, Ana Lúcia Pinto da Silva Miranda, Cynthia Mara Juventudes; Ensino superior; Assistência estudantil; Youth; Higher education; Student assistance CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA This dissertation presents considerations and results from qualitative-quantitative research on the Permanent Residency Program (PAP) at the Federal University of Tocantins (UFT), Campus University of Palmas, located in the Municipality of Palmas, capital of the State of Tocantins. It was sought to understand the expectations of the young beneficiaries of the program in relation to the themes of education and work. Education and work are the main pursuits of youth, as evidenced by the 2008, 2011 and 2015 National Youth Conferences. However, many young people do not have access to university, others find it difficult to stay because of socioeconomic conditions. In this sense, student assistance, through support of basic conditions such as stay, food and housing assistance, acts in the prevention of evasion and retention cases. Based on these assumptions, the PAP, through resources from the National Program of Student Assistance (PNAES) provides support to UFT students, but has encountered many challenges, since UFT is located in the Northern Region of the country, where of 70% of the students of the Federal Institutions of Higher Education (IFES) present low economic conditions (FONAPRACE, 2016). The results of this research confirm this information, pointing out that the young beneficiaries of the PAP have increasingly sought student assistance, but due to the high percentage of students in the condition of social vulnerability and the disproportionality of resources for this purpose, many are not contemplated with the aid and end up evading the university. Esta dissertação apresenta considerações e resultados provenientes de pesquisa qualitativa-quantitativa sobre o Programa Auxílio Permanência (PAP) na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Câmpus Universitário de Palmas, situado no Município de Palmas, capital do Estado do Tocantins (TO). Buscou-se compreender as expectativas dos jovens beneficiários do programa com relação aos temas educação e trabalho. A educação e o trabalho são as principais buscas das juventudes, conforme evidenciado nas Conferências Nacionais de Juventudes (CNJ) de 2008, 2011 e 2015. Entretanto, muitos jovens não possuem o acesso à universidade, outros apresentam dificuldade de permanência em razão das condições socioeconômicas. Neste sentido, a assistência estudantil, por meio de suporte de condições básicas como auxílio permanência, alimentação e moradia, atua na prevenção dos casos de evasão e retenção. Baseado nesses pressupostos, o PAP, por meio de recursos oriundos do Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAES) fornece apoio aos estudantes da UFT, porém tem encontrado muitos desafios, uma vez que, a UFT está situada na Região Norte do país, onde mais de 70% dos estudantes das Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) apresentam baixas condições econômicas (FONAPRACE, 2016). Os resultados desta pesquisa ratificam esta informação, apontando que os jovens beneficiários do PAP têm buscado cada vez mais a assistência estudantil, porém, em razão do alto percentual de estudantes na condição de vulnerabilidade social e da desproporcionalidade de recursos para este fim, muitos não são contemplados com o auxílio e acabam evadindo da universidade. 2019-05-07T12:49:07Z 2019-05-07T12:49:07Z 2018-05-09 Dissertação LINO, Ana Lúcia Pinto da Silva. Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins. 2018. 115f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, Palmas, 2018. http://hdl.handle.net/11612/1160 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional - PPGDR Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Juventudes; Ensino superior; Assistência estudantil; Youth; Higher education; Student assistance
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
spellingShingle Juventudes; Ensino superior; Assistência estudantil; Youth; Higher education; Student assistance
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
Lino, Ana Lúcia Pinto da Silva
Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins
topic_facet Juventudes; Ensino superior; Assistência estudantil; Youth; Higher education; Student assistance
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
description This dissertation presents considerations and results from qualitative-quantitative research on the Permanent Residency Program (PAP) at the Federal University of Tocantins (UFT), Campus University of Palmas, located in the Municipality of Palmas, capital of the State of Tocantins. It was sought to understand the expectations of the young beneficiaries of the program in relation to the themes of education and work. Education and work are the main pursuits of youth, as evidenced by the 2008, 2011 and 2015 National Youth Conferences. However, many young people do not have access to university, others find it difficult to stay because of socioeconomic conditions. In this sense, student assistance, through support of basic conditions such as stay, food and housing assistance, acts in the prevention of evasion and retention cases. Based on these assumptions, the PAP, through resources from the National Program of Student Assistance (PNAES) provides support to UFT students, but has encountered many challenges, since UFT is located in the Northern Region of the country, where of 70% of the students of the Federal Institutions of Higher Education (IFES) present low economic conditions (FONAPRACE, 2016). The results of this research confirm this information, pointing out that the young beneficiaries of the PAP have increasingly sought student assistance, but due to the high percentage of students in the condition of social vulnerability and the disproportionality of resources for this purpose, many are not contemplated with the aid and end up evading the university.
author_additional Miranda, Cynthia Mara
author_additionalStr Miranda, Cynthia Mara
format Dissertação
author Lino, Ana Lúcia Pinto da Silva
title Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins
title_short Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins
title_full Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins
title_fullStr Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins
title_full_unstemmed Juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa Auxílio Permanência da Universidade Federal do Tocantins
title_sort juventudes: interfaces entre educação e trabalho no programa auxílio permanência da universidade federal do tocantins
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11612/1160
_version_ 1787134429270900736
score 11.755432