Dissertação

Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins

The goal of our research is to reflect aver the use of restorative justice as self-compositional social peacemaker instrument and appropriate means of achieving the fundamental rights of the children and adolescents in the school domain of Araguaína County in Tocantins. This thesis talks about Resto...

ver descrição completa

Autor principal: Marques, Julianne Freire
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2016
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/139
id ir-11612-139
recordtype dspace
spelling ir-11612-1392019-05-25T06:02:20Z Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins Marques, Julianne Freire Martins, Paulo Fernando de Melo Justiça restaurativa Educação restaurativa Violência escolar no Tocantins Cultura de paz CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO The goal of our research is to reflect aver the use of restorative justice as self-compositional social peacemaker instrument and appropriate means of achieving the fundamental rights of the children and adolescents in the school domain of Araguaína County in Tocantins. This thesis talks about Restorative Justice, its origins, the conceptual debate between the theorists and their position in the face of Retributive Justice as an alternative form of dispute resolution, where are considered the needs of the victim and the restoration of relations broken by crime. Our study discusses the implementation of Restorative Justice, particularly in fighting violence in the Brazilian school environment, resorting to different pioneering restorative practices in the country. To address violence in schools it is presented statistical data and questions the current way of routing problem by proposing the implementation of Restorative Justice in the schools, with community participation in resolving conflicts. Under the critical-dialectical approach and referencing the studies of Howard Zehr, it promotes the collection of data on school violence in Araguaína County, Tocantins, with analysis of 136 cases involving infractions reported in 2013, seeking out in which of the crimes cases were practiced within Basic Education institutions. The research reveals the absence of projects guided by Restorative Justice in basic education of Tocantins public schools against, school violence. The research allows us to infer that it is timely for the immediate application of restorative justice in schools, so that there isn’t an escalation of violence, which can result in more serious infractions. In addition, the survey estimates that restorative practices can facilitate the development of peace culture, which assists in the promotion of breaking the vicious circle of school violence. O objetivo de nossa investigação é refletir sobre o uso da justiça restaurativa como instrumento de pacificação social autocompositivo e, meio adequado de concretização dos direitos fundamentais da criança e do adolescente no âmbito escolar da Comarca de Araguaína do Estado do Tocantins. A presente dissertação explana sobre a Justiça Restaurativa, suas origens, o debate conceitual travado pelos teóricos e sua posição diante da Justiça Retributiva, como forma alternativa de solução de conflitos, onde são consideradas as necessidades da vítima e a restauração das relações rompidas pela infração. O nosso estudo discorre sobre a implantação da Justiça Restaurativa, em especial, no enfrentamento da violência no ambiente escolar brasileiro, recorrendo às diferentes práticas restaurativas pioneiras no país. Ao abordar a violência nas escolas apresenta dados estatísticos e questiona a atual forma de encaminhamento do problema, propondo a implantação da justiça restaurativa nas escolas, com a participação da comunidade na resolução dos conflitos. Sob o enfoque crítico-dialético e referenciando-se nos estudos de Howard Zehr promoveu-se a coleta dos dados sobre a violência escolar na Comarca de Araguaína, Tocantins, com análise dos 136 processos relativos a atos infracionais noticiados no ano de 2013, buscando-se em quais casos os delitos foram praticados no interior de instituições de ensino na Educação Básica. A pesquisa revela a inexistência de projetos orientados pela Justiça Restaurativa na educação básica da rede pública tocantinense para o enfretamento da violência escolar. A investigação permite inferir que é oportuna a imediata aplicação da Justiça Restaurativa no âmbito escolar, para que não haja uma escalada da violência, o que pode resultar em atos infracionais mais graves. Além disso, a pesquisa avalia que as práticas restaurativas podem viabilizar o desenvolvimento da cultura da paz que, por sua vez, colabora na promoção da ruptura do círculo vicioso da violência escolar. 2016-03-30T13:46:46Z 2016-03-30T13:46:46Z 2015-12-10 Dissertação MARQUES, Julianne Freire. Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins. 2015.67f. Dissertação (Mestrado profissional e interdisciplinar em Prestação Jurisdicional e Direitos Humanos) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Prestação Jurisdicional em Direitos Humanos, Palmas, 2015. http://hdl.handle.net/11612/139 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Prestação Jurisdicional e Direitos Humanos - PPGPJDH Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Justiça restaurativa
Educação restaurativa
Violência escolar no Tocantins
Cultura de paz
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
spellingShingle Justiça restaurativa
Educação restaurativa
Violência escolar no Tocantins
Cultura de paz
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
Marques, Julianne Freire
Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins
topic_facet Justiça restaurativa
Educação restaurativa
Violência escolar no Tocantins
Cultura de paz
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
description The goal of our research is to reflect aver the use of restorative justice as self-compositional social peacemaker instrument and appropriate means of achieving the fundamental rights of the children and adolescents in the school domain of Araguaína County in Tocantins. This thesis talks about Restorative Justice, its origins, the conceptual debate between the theorists and their position in the face of Retributive Justice as an alternative form of dispute resolution, where are considered the needs of the victim and the restoration of relations broken by crime. Our study discusses the implementation of Restorative Justice, particularly in fighting violence in the Brazilian school environment, resorting to different pioneering restorative practices in the country. To address violence in schools it is presented statistical data and questions the current way of routing problem by proposing the implementation of Restorative Justice in the schools, with community participation in resolving conflicts. Under the critical-dialectical approach and referencing the studies of Howard Zehr, it promotes the collection of data on school violence in Araguaína County, Tocantins, with analysis of 136 cases involving infractions reported in 2013, seeking out in which of the crimes cases were practiced within Basic Education institutions. The research reveals the absence of projects guided by Restorative Justice in basic education of Tocantins public schools against, school violence. The research allows us to infer that it is timely for the immediate application of restorative justice in schools, so that there isn’t an escalation of violence, which can result in more serious infractions. In addition, the survey estimates that restorative practices can facilitate the development of peace culture, which assists in the promotion of breaking the vicious circle of school violence.
author_additional Martins, Paulo Fernando de Melo
author_additionalStr Martins, Paulo Fernando de Melo
format Dissertação
author Marques, Julianne Freire
title Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins
title_short Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins
title_full Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins
title_fullStr Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins
title_full_unstemmed Círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do Tocantins
title_sort círculos da paz: práticas restaurativas como instrumento de acesso à justiça nas escolas do tocantins
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11612/139
_version_ 1787134095740895232
score 11.653393