Monografia

Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental

The objective of this study was to evaluate the level of physical activity and perception of the quality of life of schoolchildren in a school in the municipality of Miracema TO. It is known that the practice of physical activity has been associated with health benefits, however, children do not alw...

ver descrição completa

Autor principal: Reis, Giselle Capistano
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1430
id ir-11612-1430
recordtype dspace
spelling ir-11612-14302021-04-14T21:53:20Z Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental Reis, Giselle Capistano Maciel, Erika da Silva Educação física Atividade física Qualidade de vida Physical education Physical activity Quality of life CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The objective of this study was to evaluate the level of physical activity and perception of the quality of life of schoolchildren in a school in the municipality of Miracema TO. It is known that the practice of physical activity has been associated with health benefits, however, children do not always perform enough physical activity in their daily life, which can make them young and sedentary adults. Sedentary lifestyle is one of the most important modifiable risk factors for health promotion, together with the perception of quality of life. This result allows us to understand beyond physical practice the feelings and perceptions that children have in the school environment. For the evaluation, we used instruments of the Physical Activity Level (NAF) and the perception of Quality of Life (QL), validated in Brazil. The research was carried out with 13 children (7 boys and 6 girls) with ages ranging from 10 to 12 years of age. Data analysis showed that in the face of various problems that the school unit is in, the children present a positive Physical Activity Level, classified as very active, being fundamental the figure of the physical education teacher in their classes to encourage healthy habits and structure family being a complement to well-being and active behavior, thus positively arousing in the level of physical activity and perception of the quality of life of elementary school students. O presente trabalho teve como objetivo avaliar o nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida de escolares do ensino fundamental de uma escola no município de Miracema do Tocantins - TO. Sabe-se que a prática de atividade física tem sida aliada à benefícios à saúde, porém, nem sempre as crianças executam atividade física suficiente em seu dia a dia, o que pode torná-las jovens e adultos sedentários. O sedentarismo é um dos fatores de risco modificáveis mais importantes para a promoção da saúde, aliado a percepção da qualidade de vida esse resultado permite compreender além da prática física os sentimentos e percepções que são tidos pelas crianças no ambiente escolar. Para avaliação, foi utilizado instrumentos do Nível de Atividade Física (NAF) e da percepção da Qualidade de Vida (QV), validados no Brasil. A pesquisa foi realizada com 13 crianças sendo (7 meninos e 6 meninas) com faixa etária de 10 à 12 anos de idade. Análise dos dados demonstrou que diante de vários problemas que a unidade escolar se encontra, as crianças apresentam um Nível de Atividade Física positivo, classificados como muito ativo, sendo fundamental a figura do professor de educação física em suas aulas para incentivar há hábitos saudáveis e estrutura familiar sendo complemento para bem-estar e comportamento ativo, desse modo despertando positivamente no nível de atividade física e percepção de qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental. 2019-10-11T19:12:06Z 2019-10-11T19:12:06Z 2019-10-11 Monografia REIS, Giselle Capistano. Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental. 2019. 49 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação física, UFT, Miracema, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1430 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação física
Atividade física
Qualidade de vida
Physical education
Physical activity
Quality of life
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Educação física
Atividade física
Qualidade de vida
Physical education
Physical activity
Quality of life
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Reis, Giselle Capistano
Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
topic_facet Educação física
Atividade física
Qualidade de vida
Physical education
Physical activity
Quality of life
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The objective of this study was to evaluate the level of physical activity and perception of the quality of life of schoolchildren in a school in the municipality of Miracema TO. It is known that the practice of physical activity has been associated with health benefits, however, children do not always perform enough physical activity in their daily life, which can make them young and sedentary adults. Sedentary lifestyle is one of the most important modifiable risk factors for health promotion, together with the perception of quality of life. This result allows us to understand beyond physical practice the feelings and perceptions that children have in the school environment. For the evaluation, we used instruments of the Physical Activity Level (NAF) and the perception of Quality of Life (QL), validated in Brazil. The research was carried out with 13 children (7 boys and 6 girls) with ages ranging from 10 to 12 years of age. Data analysis showed that in the face of various problems that the school unit is in, the children present a positive Physical Activity Level, classified as very active, being fundamental the figure of the physical education teacher in their classes to encourage healthy habits and structure family being a complement to well-being and active behavior, thus positively arousing in the level of physical activity and perception of the quality of life of elementary school students.
author_additional Maciel, Erika da Silva
author_additionalStr Maciel, Erika da Silva
format Monografia
author Reis, Giselle Capistano
title Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
title_short Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
title_full Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
title_fullStr Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
title_full_unstemmed Avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
title_sort avaliação do nível de atividade física e a percepção da qualidade de vida dos escolares do ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11612/1430
_version_ 1787134412299698176
score 11.755432