Monografia

“A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica

The present study aims to analyze the didactic-pedagogical contributions that electronic games can provide to Physical Education classes in elementary school II, in a public school of integral education in the city of Tocantinópolis -TO. For this, a qualitative research was car...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Jeferson Alves de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1602
id ir-11612-1602
recordtype dspace
spelling ir-11612-16022020-02-06T06:01:02Z “A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica Sousa, Jeferson Alves de Farias, Mayrhon José Abrantes Jogos eletrônicos Mídia Educação Física Escola Electronic games Media Physical education School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present study aims to analyze the didactic-pedagogical contributions that electronic games can provide to Physical Education classes in elementary school II, in a public school of integral education in the city of Tocantinópolis -TO. For this, a qualitative research was carried out, using the action research method. The theoretical and conceptual contribution was supported by articles that emerged from a systematic review in eight journals in the field of Physical Education between 2009-2018, reaching the final sampling of 26 articles concerning the evoked theme. The field research consisted of two phases, the first one mapping the physical and pedagogical structure of the school listed for the study, and the second, consisting of a block of five pedagogical interventions that addressed the electronic games, besides the relations between the “virtual” and “real” world promoted in everydaylife, inside and outside the school. The research techniques used were the participant observation of the school routine and the drawings produced by the subjects under the proposed theme “My relationship with the media”. The classes were held in a 6th grade class, with 25 students (14 girls and 11 boys), aged 10 to 14 years. The data analysis was conceived from the intersection between the researcher's gaze, the literature and the content produced in the field. Some themes were raised during the interventions such as: sport, violence and gender issues. In the end, it was realized that electronic games can be great allies to the process of teaching and learning in school physical education, especially by helping to understand the boundaries between the "real" and the "virtual". O presente estudo tem por objetivo analisar a contribuições didático-pedagógicas que os jogos eletrônicos podem proporcionar às aulas de Educação física no ensino fundamental II, em uma escola pública de ensino integral na cidade de Tocantinópolis – TO. Para isso realizou-se uma pesquisa de natureza qualitativa, tendo como método a pesquisa-ação. O aporte teórico-conceitual foi subsidiado por artigos que emergiram de uma revisão sistemática em oito periódicos no campo da Educação Física entre os anos de 2009-2018, chegando a amostragem final de 26 artigos concernentes à temática evocada. A pesquisa de campo foi composta por duas fases, sendo a primeira de mapeamento da estrutura física e pedagógica da escola elencada para o estudo, e a segunda, composta por um bloco de cinco intervenções pedagógicas que tematizaram os jogos eletrônicos, além das relações entre o mundo “virtual” e o “real” promovidas no cotidiano, dentro e fora da escola. As técnicas de pesquisa utilizadas foram a observação participante da rotina escolar e os desenhos produzidos pelos sujeitos sob o tema proposto “A minha relação com as mídias”. As aulas ministradas foram realizadas em uma turma de 6o ano, com 25 alunos (14 meninas e 11 meninos), de faixa etária entre 10 a 14 anos. A análise dos dados foi concebida a partir do cruzamento entre o olhar do pesquisador, a literatura e o conteúdo produzido em campo. Alguns temas foram sobrelevados durante as intervenções dentre os quais: o esporte, a violência e questões de gênero. Percebeu-se, ao final, que os jogos eletrônicos podem ser grandes aliados ao processo de ensino e aprendizagem na Educação Física escolar, sobretudo, por auxiliarem na compreensão dos limites entre o “real” e o “virtual”. 2020-02-05T18:00:28Z 2020-02-05T18:00:28Z 2019-12-26 Monografia Sousa, Jeferson Alves de.“A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica. 2019. 51 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, UFT, Tocantinópolis, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1602 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Jogos eletrônicos
Mídia
Educação Física
Escola
Electronic games
Media
Physical education
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Jogos eletrônicos
Mídia
Educação Física
Escola
Electronic games
Media
Physical education
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Sousa, Jeferson Alves de
“A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
topic_facet Jogos eletrônicos
Mídia
Educação Física
Escola
Electronic games
Media
Physical education
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study aims to analyze the didactic-pedagogical contributions that electronic games can provide to Physical Education classes in elementary school II, in a public school of integral education in the city of Tocantinópolis -TO. For this, a qualitative research was carried out, using the action research method. The theoretical and conceptual contribution was supported by articles that emerged from a systematic review in eight journals in the field of Physical Education between 2009-2018, reaching the final sampling of 26 articles concerning the evoked theme. The field research consisted of two phases, the first one mapping the physical and pedagogical structure of the school listed for the study, and the second, consisting of a block of five pedagogical interventions that addressed the electronic games, besides the relations between the “virtual” and “real” world promoted in everydaylife, inside and outside the school. The research techniques used were the participant observation of the school routine and the drawings produced by the subjects under the proposed theme “My relationship with the media”. The classes were held in a 6th grade class, with 25 students (14 girls and 11 boys), aged 10 to 14 years. The data analysis was conceived from the intersection between the researcher's gaze, the literature and the content produced in the field. Some themes were raised during the interventions such as: sport, violence and gender issues. In the end, it was realized that electronic games can be great allies to the process of teaching and learning in school physical education, especially by helping to understand the boundaries between the "real" and the "virtual".
author_additional Farias, Mayrhon José Abrantes
author_additionalStr Farias, Mayrhon José Abrantes
format Monografia
author Sousa, Jeferson Alves de
title “A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
title_short “A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
title_full “A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
title_fullStr “A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
title_full_unstemmed “A educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
title_sort “a educação física escolar entre o real e o virtual”: a utilização dos jogos eletrônicos como possibilidade pedagógica
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/1602
_version_ 1787134172382363648
score 11.755432