/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017)
This research was conducted to pinpoint the possibilities for the teaching of women history according to the experience of the students in EJA. We were encouraged to think about teaching methodologies, including the experience of such individuals. We used the methodology of oral history in conduc...
Autor principal: | Almeida, Jucileide da Silva |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/1704 |
id |
ir-11612-1704 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-17042020-02-19T06:01:48Z Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) Almeida, Jucileide da Silva Caixeta, Vera Lúcia Ensino de História; Educação de Jovens e Adultos – EJA; História das Mulheres; Gênero; Imagens no Livro Didático; Teaching History; Youth and Adult Education - EJA; History of Women; Gender; Images in the Didactic Book CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This research was conducted to pinpoint the possibilities for the teaching of women history according to the experience of the students in EJA. We were encouraged to think about teaching methodologies, including the experience of such individuals. We used the methodology of oral history in conducting interviews with ten selected students, applying a dynamic in the classroom to raise the representations of the students about the feminine and the masculine. Finally, we worked with the class to survey and analyze the female images in the EJA textbook. The use of all these methodologies aimed to contribute to reflection on the use of female image for the teaching of history and gender discussions in the educational environment. The analyzes carried out point to the richness of the life experiences that are discussed and analyzed in the classroom, together with the work with feminine images contributes to the historical learning about the relations between men and women in the present time. As a product, we present a didactic sequence that goes through the students' life histories, using a strategy to stimulate them to show their representations of feminine and masculine, conversational circles and analysis of the feminine images in the didactic book. Esta pesquisa teve por objetivo apontar possibilidades do ensino de história das mulheres segundo a partir das experiências dos/as estudantes da Educação de Jovens e Adultos. Fomos instigados a pensar metodologias de ensino, incluindo as experiências desses sujeitos. Defendemos que a escola e as aulas de história podem tanto ser espaço para legitimação do status quo, quanto de emancipação e de mudanças. Utilizamos a metodologia da história oral na realização de entrevistas com dez alunos (as) selecionados, aplicamos uma dinâmica em sala de aula para levantar as representações dos estudantes sobre o feminino e o masculino. Por fim, trabalhamos com a turma o levantamento e análise das imagens femininas no livro didático da EJA. O uso de todas essas metodologias teve por objetivo contribuir para reflexão sobre o uso da imagem feminina para o ensino de história e discussões de gênero no ambiente educacional. As análises realizadas apontam para a riqueza das experiências de vida que discutidas e analisadas em sala de aula, juntamente com o trabalho com imagens femininas contribui para a aprendizagem histórica sobre as relações entre homens e mulheres no tempo presente. Como produto, apresentamos uma sequência didática, que passa pela história de vida dos/as estudantes, uso de uma estratégia estimulando-os/as a apresentar suas representações sobre feminino e masculino, rodas de conversas e análise das imagens femininas do livro didático. 2020-02-18T18:44:51Z 2020-02-18T18:44:51Z 2018-08-08 Dissertação ALMEIDA, Jucileide da Silva. Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017). 2018.177f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Araguaína, 2018. http://hdl.handle.net/11612/1704 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Ensino de História - ProfHistória Araguaína |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de História; Educação de Jovens e Adultos – EJA; História das Mulheres; Gênero; Imagens no Livro Didático; Teaching History; Youth and Adult Education - EJA; History of Women; Gender; Images in the Didactic Book CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Ensino de História; Educação de Jovens e Adultos – EJA; História das Mulheres; Gênero; Imagens no Livro Didático; Teaching History; Youth and Adult Education - EJA; History of Women; Gender; Images in the Didactic Book CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Almeida, Jucileide da Silva Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) |
topic_facet |
Ensino de História; Educação de Jovens e Adultos – EJA; História das Mulheres; Gênero; Imagens no Livro Didático; Teaching History; Youth and Adult Education - EJA; History of Women; Gender; Images in the Didactic Book CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This research was conducted to pinpoint the possibilities for the teaching of women
history according to the experience of the students in EJA. We were encouraged to think
about teaching methodologies, including the experience of such individuals. We used the
methodology of oral history in conducting interviews with ten selected students, applying a
dynamic in the classroom to raise the representations of the students about the feminine and
the masculine. Finally, we worked with the class to survey and analyze the female images in
the EJA textbook. The use of all these methodologies aimed to contribute to reflection on the
use of female image for the teaching of history and gender discussions in the educational
environment. The analyzes carried out point to the richness of the life experiences that are
discussed and analyzed in the classroom, together with the work with feminine images
contributes to the historical learning about the relations between men and women in the
present time. As a product, we present a didactic sequence that goes through the students' life
histories, using a strategy to stimulate them to show their representations of feminine and
masculine, conversational circles and analysis of the feminine images in the didactic book. |
author_additional |
Caixeta, Vera Lúcia |
author_additionalStr |
Caixeta, Vera Lúcia |
format |
Dissertação |
author |
Almeida, Jucileide da Silva |
title |
Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) |
title_short |
Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) |
title_full |
Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) |
title_fullStr |
Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) |
title_full_unstemmed |
Ensino de história das mulheres: experiência na Educação de Jovens e Adultos– EJA em Imperatriz-MA (2017) |
title_sort |
ensino de história das mulheres: experiência na educação de jovens e adultos– eja em imperatriz-ma (2017) |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2020 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/1704 |
_version_ |
1787134871872733184 |
score |
11.755432 |