Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir

The inconsistencies about Portuguese language teaching, the difficulties created over time in the transmission of grammatical contents and doubts about the value of work with grammatical normativity in the initial classes of Elementary School were the main concerns that originated in this master's d...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Rosélia Sousa
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1725
id ir-11612-1725
recordtype dspace
spelling ir-11612-17252020-02-20T06:01:07Z Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir Silva, Rosélia Sousa Oliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de Língua Portuguesa; Ensino de Gramática; Normatividade; Des(re)territorialização; Portuguese Language; Grammar teaching; Normativity; Des(re)territorization CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The inconsistencies about Portuguese language teaching, the difficulties created over time in the transmission of grammatical contents and doubts about the value of work with grammatical normativity in the initial classes of Elementary School were the main concerns that originated in this master's degree. We perceive the existence of a common situation in practically all school environments, viewed with concern by many scholars and professionals of education and reason for great debates, constant changes in pedagogical plans of courses and the constancy of pedagogical meetings and curricular reformulations; However, in spite of all this effort, the teaching of Portuguese language remains constituted of failures in its procedural praxis provoked by the linguistic processes of deterritorialization. Thus, in this dissertation, we deal with a subject that can be considered recurrent, but the view we propose is the view of the event (a point of view based on the philosophical concepts of multiplicity, experimentation, becoming); is our reflection in trying to build a new look that produces good results; it is also the defense of a change of attitude regarding grammar teaching, a new thinking and acting for the transmission of contents and production of knowledge within the discipline of Portuguese Language. Thus, the main theoretical north of the work was configured from the theoretical assumptions of Gilles Deleuze and Felix Guattari. Besides scientifically, we use the types of bibliographical and documentary research, we go through cartographic paths as methodology, since we are not limited to the procedures of induction and deduction, but we draw a map of rhizomes, in which the procedures are still abductive and transductive, and we immerse ourselves in political-desiring research in order to reflect and argue about the teaching of linguistic-grammatical normativity as a primordial activity to be developed, but in a reprogrammed, rhizomatic and affective way. As inconsistências acerca do ensino de Língua Portuguesa, os desafetos criados ao longo dos tempos na transmissão dos conteúdos gramaticais e as dúvidas sobre o valor do trabalho com a normatividade gramatical nas classes iniciais do Ensino Fundamental foram as grandes preocupações que originaram este mestrado. Percebemos a existência de uma situação comum em praticamente todos os ambientes escolares, vista com preocupação por muitos estudiosos e profissionais da educação e motivo de grandes debates, de alterações constantes em planos pedagógicos de cursos e da constância de reuniões pedagógicas e de reformulações curriculares; porém, apesar de todo esse esforço, o ensino de língua portuguesa permanece constituído de fracassos na sua práxis processual, provocados pelos processos linguísticos de desterritorialização. Dessa forma, nesta dissertação, tratamos de um assunto que pode ser considerado recorrente, todavia a ótica que propomos é a ótica do acontecimento (um ponto de vista calcado nos conceitos filosóficos da multiplicidade, da experimentação e do devir); é a nossa reflexão na tentativa de construir um novo olhar que produza bons resultados; é, ainda, a defesa por uma mudança de postura em relação ao ensino de gramática, um pensar e agir novo para a transmissão de conteúdos e produção de conhecimentos dentro da disciplina de Língua Portuguesa. Sendo assim, o norte teórico principal do trabalho se configurou a partir dos pressupostos teóricos de Gilles Deleuze e Félix Guattari. Além de, cientificamente, utilizarmos os tipos de pesquisa bibliográfica e documental, percorremos caminhos cartográficos como metodologia, posto que não nos limitamos aos procedimentos da indução e da dedução, mas traçamos um mapa de rizomas, em que os procedimentos são ainda abdutivos e transdutivos, e mergulhamos na pesquisa político-desejante com intuito de refletir e argumentar sobre o ensino da normatividade linguístico-gramatical como uma atividade primordial a ser desenvolvida, porém, de forma reprogramada, rizomática e afetiva. 2020-02-19T13:03:38Z 2020-02-19T13:03:38Z 2019-06-25 SILVA, Rosélia Sousa. Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir.2019. 118f. Dissertação (Mestrado em Letras: ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras: ensino de Língua e Literatura, Araguaína, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1725 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Língua Portuguesa; Ensino de Gramática; Normatividade; Des(re)territorialização; Portuguese Language; Grammar teaching; Normativity; Des(re)territorization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Língua Portuguesa; Ensino de Gramática; Normatividade; Des(re)territorialização; Portuguese Language; Grammar teaching; Normativity; Des(re)territorization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Silva, Rosélia Sousa
Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
topic_facet Língua Portuguesa; Ensino de Gramática; Normatividade; Des(re)territorialização; Portuguese Language; Grammar teaching; Normativity; Des(re)territorization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description The inconsistencies about Portuguese language teaching, the difficulties created over time in the transmission of grammatical contents and doubts about the value of work with grammatical normativity in the initial classes of Elementary School were the main concerns that originated in this master's degree. We perceive the existence of a common situation in practically all school environments, viewed with concern by many scholars and professionals of education and reason for great debates, constant changes in pedagogical plans of courses and the constancy of pedagogical meetings and curricular reformulations; However, in spite of all this effort, the teaching of Portuguese language remains constituted of failures in its procedural praxis provoked by the linguistic processes of deterritorialization. Thus, in this dissertation, we deal with a subject that can be considered recurrent, but the view we propose is the view of the event (a point of view based on the philosophical concepts of multiplicity, experimentation, becoming); is our reflection in trying to build a new look that produces good results; it is also the defense of a change of attitude regarding grammar teaching, a new thinking and acting for the transmission of contents and production of knowledge within the discipline of Portuguese Language. Thus, the main theoretical north of the work was configured from the theoretical assumptions of Gilles Deleuze and Felix Guattari. Besides scientifically, we use the types of bibliographical and documentary research, we go through cartographic paths as methodology, since we are not limited to the procedures of induction and deduction, but we draw a map of rhizomes, in which the procedures are still abductive and transductive, and we immerse ourselves in political-desiring research in order to reflect and argue about the teaching of linguistic-grammatical normativity as a primordial activity to be developed, but in a reprogrammed, rhizomatic and affective way.
author_additional Oliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de
author_additionalStr Oliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de
author Silva, Rosélia Sousa
title Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
title_short Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
title_full Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
title_fullStr Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
title_full_unstemmed Gramática, normatividade e ensino de Língua Portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
title_sort gramática, normatividade e ensino de língua portuguesa nos anos iniciais do ensino fundamental: processos linguísticos de des(re)territorialização e a necessidade do devir
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/1725
_version_ 1787134460488056832
score 11.653393