Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica

This work aims teaching topics of Thermal Physics in an interdisciplinary and nontraditional way, from an investigative teaching perspective, through an educational product in the form of teacher and student support material. Therefore considered the effects of interdisciplinarity in the process of...

ver descrição completa

Autor principal: Sales, João Pedro Almeida
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2198
id ir-11612-2198
recordtype dspace
spelling ir-11612-21982020-11-24T06:01:31Z Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica Sales, João Pedro Almeida Gomes, Érica Cupertino Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA This work aims teaching topics of Thermal Physics in an interdisciplinary and nontraditional way, from an investigative teaching perspective, through an educational product in the form of teacher and student support material. Therefore considered the effects of interdisciplinarity in the process of teaching and learning of Thermal Physics, the use of an Inquiry-Based Teaching Sequences-IBTS and the vision of official documents governing high school. The work was designed from a investigation perspective, with the student being a participant with the possibility to plan, act, observe and analyze the procedures adopted. For an analysis of the results of the implementation of the work, considered quantitative and qualitative aspects. The main result was the development of an educational product entitled “An Interdisciplinary Path for the Study of Thermal Physics Topics”, which serves as a pedagogical support for basic education, available on the Internet in free. The main objective, which has been achieved, is to contribute to the cognitive, critical, academic and citizen formation of the students. Este trabalho visa o ensino de tópicos de Física Térmica de forma interdisciplinar e não tradicional, sob a perspectiva do ensino investigativo, através de um produto educacional em forma de material de apoio ao professor e ao aluno. Para tanto considerou-se os efeitos da interdisciplinaridade no processo de ensino e aprendizagem, o uso de uma Sequência de Ensino Investigativo - SEI e a visão de documentos oficiais que regem o Ensino Médio. O trabalho foi desenvolvido sob a perspectiva da investigação tendo o aluno na posição de participante com possibilidade de planejar, agir, observar e analisar os procedimentos adotados. Para a análise dos resultados da implementação do trabalho levou-se em consideração aspectos quantitativos e qualitativos. Como resultado principal tem-se o desenvolvimento de um produto educacional intitulado “Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da Física Térmica” que servirá de apoio pedagógico para a educação básica e estará disponível na internet em formato livre e gratuito. O objetivo principal, que foi alcançado, é contribuir na formação cognitiva, crítica, acadêmica e cidadã dos estudantes. 2020-11-23T11:31:12Z 2020-11-23T11:31:12Z 2020-01-30 SALES, João Pedro Almeida. Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional Nacional em Ensino de Física) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação Profissional Nacional em Ensino de Física, Araguaína, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2198 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
spellingShingle Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Sales, João Pedro Almeida
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
topic_facet Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description This work aims teaching topics of Thermal Physics in an interdisciplinary and nontraditional way, from an investigative teaching perspective, through an educational product in the form of teacher and student support material. Therefore considered the effects of interdisciplinarity in the process of teaching and learning of Thermal Physics, the use of an Inquiry-Based Teaching Sequences-IBTS and the vision of official documents governing high school. The work was designed from a investigation perspective, with the student being a participant with the possibility to plan, act, observe and analyze the procedures adopted. For an analysis of the results of the implementation of the work, considered quantitative and qualitative aspects. The main result was the development of an educational product entitled “An Interdisciplinary Path for the Study of Thermal Physics Topics”, which serves as a pedagogical support for basic education, available on the Internet in free. The main objective, which has been achieved, is to contribute to the cognitive, critical, academic and citizen formation of the students.
author_additional Gomes, Érica Cupertino
author_additionalStr Gomes, Érica Cupertino
author Sales, João Pedro Almeida
title Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
title_short Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
title_full Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
title_fullStr Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
title_full_unstemmed Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
title_sort um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/2198
_version_ 1787134147589832704
score 11.653393