/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica
This work aims teaching topics of Thermal Physics in an interdisciplinary and nontraditional way, from an investigative teaching perspective, through an educational product in the form of teacher and student support material. Therefore considered the effects of interdisciplinarity in the process of...
Autor principal: | Sales, João Pedro Almeida |
---|---|
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/2198 |
id |
ir-11612-2198 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-21982020-11-24T06:01:31Z Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica Sales, João Pedro Almeida Gomes, Érica Cupertino Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA This work aims teaching topics of Thermal Physics in an interdisciplinary and nontraditional way, from an investigative teaching perspective, through an educational product in the form of teacher and student support material. Therefore considered the effects of interdisciplinarity in the process of teaching and learning of Thermal Physics, the use of an Inquiry-Based Teaching Sequences-IBTS and the vision of official documents governing high school. The work was designed from a investigation perspective, with the student being a participant with the possibility to plan, act, observe and analyze the procedures adopted. For an analysis of the results of the implementation of the work, considered quantitative and qualitative aspects. The main result was the development of an educational product entitled “An Interdisciplinary Path for the Study of Thermal Physics Topics”, which serves as a pedagogical support for basic education, available on the Internet in free. The main objective, which has been achieved, is to contribute to the cognitive, critical, academic and citizen formation of the students. Este trabalho visa o ensino de tópicos de Física Térmica de forma interdisciplinar e não tradicional, sob a perspectiva do ensino investigativo, através de um produto educacional em forma de material de apoio ao professor e ao aluno. Para tanto considerou-se os efeitos da interdisciplinaridade no processo de ensino e aprendizagem, o uso de uma Sequência de Ensino Investigativo - SEI e a visão de documentos oficiais que regem o Ensino Médio. O trabalho foi desenvolvido sob a perspectiva da investigação tendo o aluno na posição de participante com possibilidade de planejar, agir, observar e analisar os procedimentos adotados. Para a análise dos resultados da implementação do trabalho levou-se em consideração aspectos quantitativos e qualitativos. Como resultado principal tem-se o desenvolvimento de um produto educacional intitulado “Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da Física Térmica” que servirá de apoio pedagógico para a educação básica e estará disponível na internet em formato livre e gratuito. O objetivo principal, que foi alcançado, é contribuir na formação cognitiva, crítica, acadêmica e cidadã dos estudantes. 2020-11-23T11:31:12Z 2020-11-23T11:31:12Z 2020-01-30 SALES, João Pedro Almeida. Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional Nacional em Ensino de Física) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação Profissional Nacional em Ensino de Física, Araguaína, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2198 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
spellingShingle |
Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Sales, João Pedro Almeida Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
topic_facet |
Física Térmica; Interdisciplinaridade; SEI; Thermal Physics; Interdisciplinarity; IBTS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
This work aims teaching topics of Thermal Physics in an interdisciplinary and nontraditional way, from an investigative teaching perspective, through an educational product in the form of teacher and student support material. Therefore considered the
effects of interdisciplinarity in the process of teaching and learning of Thermal Physics, the use of an Inquiry-Based Teaching Sequences-IBTS and the vision of official
documents governing high school. The work was designed from a investigation perspective, with the student being a participant with the possibility to plan, act, observe
and analyze the procedures adopted. For an analysis of the results of the implementation of the work, considered quantitative and qualitative aspects. The main result was
the development of an educational product entitled “An Interdisciplinary Path for the
Study of Thermal Physics Topics”, which serves as a pedagogical support for basic
education, available on the Internet in free. The main objective, which has been achieved, is to contribute to the cognitive, critical, academic and citizen formation of the
students. |
author_additional |
Gomes, Érica Cupertino |
author_additionalStr |
Gomes, Érica Cupertino |
author |
Sales, João Pedro Almeida |
title |
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
title_short |
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
title_full |
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
title_fullStr |
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
title_full_unstemmed |
Um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
title_sort |
um caminho interdisciplinar para o estudo de tópicos da física térmica |
publishDate |
2020 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/2198 |
_version_ |
1787134147589832704 |
score |
11.653393 |