/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA.
The present work aims to analyze Jiu-jitsu, as a martial art and non-formal educational practice, in the process of human formation of practitioners of an academy of that fight, in the city of Porto Franco - MA. For this purpose, a research was carried out in two stages. The first stage, of a biblio...
Autor principal: | Rodrigues, Samara dos Santos |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/2306 |
id |
ir-11612-2306 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-23062021-03-11T06:01:08Z Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. Rodrigues, Samara dos Santos Farias, Mayrhon José Abrantes Jiu-Jitsu Prática Educativa Formação Humana Jiu-Jitsu Educational Practice Human formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM The present work aims to analyze Jiu-jitsu, as a martial art and non-formal educational practice, in the process of human formation of practitioners of an academy of that fight, in the city of Porto Franco - MA. For this purpose, a research was carried out in two stages. The first stage, of a bibliographic nature, served as theoretical support for the elaboration of the subsequent phases. The second stage, consisted of a field research, which used as techniques: the participant observation, of classes of a children's class; the semi-structured interview, carried out with the three (03) teachers of the academy and with six (06) parents / guardians for the children participating in the research; and the production of drawings by nine (09) children observed in class, from 06 (six) to 12 (twelve) years. The analysis of the field records took place in a qualitative way, privileging the crossing between the subjects' points of view and the reading concerning the theme. The interpretations made it possible to understand Jiu-jitsu beyond a competitive sport, forging an educational practice with a significant influene on the various dimensions of the articipants' social life. The theoretical contribution of bibliographic research was supported by authors such as Tubino, 2002; Castro, 2018; Rufino and Darido, 2015; Brazil, 1997. O presente trabalho tem como objetivo analisar o Jiu-jitsu, enquanto arte marcial e prática educativa não formal, no processo de formação humana dos praticantes de uma academia da referida luta, da cidade de Porto Franco – MA;;. Para tanto, foi realizado uma pesquisa em duas etapas. A primeira etapa, de cunho bibliográfico, serviu de subsídio teórico para a elaboração das fases subsequentes. A segunda etapa consistiu em uma pesquisa de campo, que utilizou como técnicas: a observação participante, de aulas de uma turma infantil; a entrevista semiestruturada, realizada com os três (03) professores da academia e com seis (06) pais/responsáveis pelas crianças participantes da pesquisa; e a produção de desenhos, por nove (09) crianças observadas nas aulas, de 06 (seis) a 12 (doze) anos. A análise dos registros de campo se deu de forma qualitativa, privilegiando o cruzamento entre os pontos de vista dos sujeitos e a leitura concernente à temática. As interpretações realizadas permitiram a compreensão do Jiu-jitsu para além de um esporte competitivo, forjando-se uma prática educativa com representativa influência nas várias dimensões da vida social dos participantes. O aporte teórico da pesquisa bibliográfica foi subsidiado por autores como Tubino, 2002; Castro, 2018; Rufino e Darido,2015; Brasil, 1997. 2021-03-01T14:24:11Z 2021-03-01T14:24:11Z 2020-12-04 Monografia Rodrigues, Samara dos Santos. Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. 2020. 44 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia - Campus Universitário de Tocantinópolis TO. http://hdl.handle.net/11612/2306 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Tocantinópolis Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Jiu-Jitsu Prática Educativa Formação Humana Jiu-Jitsu Educational Practice Human formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
Jiu-Jitsu Prática Educativa Formação Humana Jiu-Jitsu Educational Practice Human formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM Rodrigues, Samara dos Santos Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. |
topic_facet |
Jiu-Jitsu Prática Educativa Formação Humana Jiu-Jitsu Educational Practice Human formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
description |
The present work aims to analyze Jiu-jitsu, as a martial art and non-formal educational practice, in the process of human formation of practitioners of an academy of that fight, in the city of Porto Franco - MA. For this purpose, a research was carried out in two stages. The first stage, of a bibliographic nature, served as theoretical support for the elaboration of the subsequent phases. The second stage, consisted of a field research, which used as techniques: the participant observation, of classes of a children's class; the semi-structured interview, carried out with the three (03) teachers of the academy and with six (06) parents / guardians for the children participating in the research; and the production of drawings by nine (09) children observed in class, from 06 (six) to 12 (twelve) years. The analysis of the field records took place in a qualitative way, privileging the crossing between the subjects' points of view and the reading concerning the theme. The interpretations made it possible to understand Jiu-jitsu beyond a competitive sport, forging an educational practice with a significant influene on the various dimensions of the articipants' social life. The theoretical contribution of bibliographic research was supported by authors such as Tubino, 2002; Castro, 2018; Rufino and Darido, 2015; Brazil, 1997. |
author_additional |
Farias, Mayrhon José Abrantes |
author_additionalStr |
Farias, Mayrhon José Abrantes |
format |
Monografia |
author |
Rodrigues, Samara dos Santos |
title |
Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. |
title_short |
Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. |
title_full |
Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. |
title_fullStr |
Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. |
title_full_unstemmed |
Jiu-Jitsu e educação: análise de uma equipe de Jiu-Jitsu da cidade de Porto Franco-MA. |
title_sort |
jiu-jitsu e educação: análise de uma equipe de jiu-jitsu da cidade de porto franco-ma. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/2306 |
_version_ |
1787134338427518976 |
score |
11.755432 |