Dissertação

Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas

This work aims to analyze or the level of proficiency in digital technologies of UFT professors, Câmpus Palmas, based on the DigCompEdu “Check-In” self-assessment model. Model developed by the European Union Science Center. More punctually, this research includes the digital skills of documents i...

ver descrição completa

Autor principal: Carvalho, Yasmin Barbosa de
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2346
id ir-11612-2346
recordtype dspace
spelling ir-11612-23462021-03-04T06:01:30Z Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas Carvalho, Yasmin Barbosa de Nunes, Suzana Gilioli da Costa Proficiência Digital; Políticas Públicas; Formação de Professores.Competências Digitais; DigCompEdu Check-In; Digital Proficiency; Public policy; Teacher training; Digital Skills; DigCompEdu Check-In CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA This work aims to analyze or the level of proficiency in digital technologies of UFT professors, Câmpus Palmas, based on the DigCompEdu “Check-In” self-assessment model. Model developed by the European Union Science Center. More punctually, this research includes the digital skills of documents in three specific dimensions, which are: professional, pedagogical and student. An assessment of the level of digital proficiency, seeks to measure an individual's competence in the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) treaty for beneficiaries themselves and third parties. This assessment of digital skills measured by scales, used as a methodological procedure of quantitative approach of an exploratory and descriptive nature. Gil (2008) was used to understand a content analysis and an association of statistical methods on a collected sample.This research was carried out with 102 professors from the Campus Palmas, distributed in the most diverse areas of knowledge. In the theoretical framework, policies to promote TDIC in the educational environment, Brazilian education policies, research at international, national, state and municipal levels on the same theme were addressed. The largest audience of the survey is female, the largest age group of participants is between 40 and 49 years. Through data analysis, this research shows that, in general, the professors of UFT, Câmpus Palmas are classified in the Integrator Profile, level B1, that is, they have a moderate level of digital proficiency. Statistically, the average global performance regarding the variables sex, age, area of education or education, did not have significant differences in terms of the range of competences Este trabalho tem como objetivo analisar o nível de proficiência em tecnologias digitais de professores da UFT, Câmpus Palmas, com base no modelo de autoavaliação DigCompEdu “Check-In”. Modelo este desenvolvido pelo EU Science Hub (Centro de Ciências da União Europeia). De maneira mais pontual, esta pesquisa compreende as competências digitais dos docentes em três dimensões específicas, que são: profissional, pedagógicas e de estudantes. A avaliação do nível de proficiência digital, busca medir a competência de um indivíduo no trato das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação- TDIC- para beneficiar a si mesmo e a terceiros. Sendo esta avaliação de competências digitais medidas por escalas, utilizou-se como procedimento metodológico a abordagem quantitativa de natureza exploratória e descritiva. Utilizou-se Gil (2008) para compreender a análise de conteúdo e a associação de métodos estatísticos sobre a amostragem coletada. Esta pesquisa foi feita com 102 docentes do Câmpus Palmas, distribuídos nas mais diversas áreas de conhecimento. No referencial teórico foram abordadas políticas de promoção das TDIC no meio educacional, políticas brasileiras de educação, pesquisas em âmbito internacional, nacional, estadual e municipal sobre igual temática. O maior público da pesquisa é do sexo feminino, a maior faixa etária dos participantes é entre 40 e 49 anos. Através da análise de dados, esta pesquisa mostra que, de um modo geral, os docentes da UFT, Câmpus Palmas estão classificados no Perfil Integrador, nível B1, ou seja, possuem um nível de proficiência digital moderado. Estatisticamente o desempenho médio global acerca das variáveis sexo, idade, área de formação ou escolaridade, não tiveram diferenças significativas quanto ao alcance das competências. 2021-03-03T13:56:22Z 2021-03-03T13:56:22Z 2020-07-26 Dissertação CARVALHO, Yasmin Barbosa de. Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas . 2020. 103f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2346 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas - Gespol Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Proficiência Digital; Políticas Públicas; Formação de Professores.Competências Digitais; DigCompEdu Check-In; Digital Proficiency; Public policy; Teacher training; Digital Skills; DigCompEdu Check-In
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
spellingShingle Proficiência Digital; Políticas Públicas; Formação de Professores.Competências Digitais; DigCompEdu Check-In; Digital Proficiency; Public policy; Teacher training; Digital Skills; DigCompEdu Check-In
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
Carvalho, Yasmin Barbosa de
Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas
topic_facet Proficiência Digital; Políticas Públicas; Formação de Professores.Competências Digitais; DigCompEdu Check-In; Digital Proficiency; Public policy; Teacher training; Digital Skills; DigCompEdu Check-In
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
description This work aims to analyze or the level of proficiency in digital technologies of UFT professors, Câmpus Palmas, based on the DigCompEdu “Check-In” self-assessment model. Model developed by the European Union Science Center. More punctually, this research includes the digital skills of documents in three specific dimensions, which are: professional, pedagogical and student. An assessment of the level of digital proficiency, seeks to measure an individual's competence in the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) treaty for beneficiaries themselves and third parties. This assessment of digital skills measured by scales, used as a methodological procedure of quantitative approach of an exploratory and descriptive nature. Gil (2008) was used to understand a content analysis and an association of statistical methods on a collected sample.This research was carried out with 102 professors from the Campus Palmas, distributed in the most diverse areas of knowledge. In the theoretical framework, policies to promote TDIC in the educational environment, Brazilian education policies, research at international, national, state and municipal levels on the same theme were addressed. The largest audience of the survey is female, the largest age group of participants is between 40 and 49 years. Through data analysis, this research shows that, in general, the professors of UFT, Câmpus Palmas are classified in the Integrator Profile, level B1, that is, they have a moderate level of digital proficiency. Statistically, the average global performance regarding the variables sex, age, area of education or education, did not have significant differences in terms of the range of competences
author_additional Nunes, Suzana Gilioli da Costa
author_additionalStr Nunes, Suzana Gilioli da Costa
format Dissertação
author Carvalho, Yasmin Barbosa de
title Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas
title_short Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas
title_full Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas
title_fullStr Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas
title_full_unstemmed Análise das competências digitais dos professores da Universidade Federal do Yocantins – câmpus Palmas
title_sort análise das competências digitais dos professores da universidade federal do yocantins – câmpus palmas
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2346
_version_ 1787134174084202496
score 11.755432