Dissertação

Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais

This paper analyzes the possibilities of integrating ICT into the curriculum of literacy classes, from the perspective of teachers of the public schools of Palmas, Tocantins, aiming to explain the training needs of these literacy teachers. It is well known that the development of digital techn...

ver descrição completa

Autor principal: Araújo, Eliane Oliveira Santos
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2377
id ir-11612-2377
recordtype dspace
spelling ir-11612-23772021-03-09T06:01:18Z Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais Araújo, Eliane Oliveira Santos Gonçalves, Lina Maria Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação; Formação Docente Continuada; Alfabetização; Digital Information and Communication Technologies; Continuing Teacher Education; Literacy. CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA This paper analyzes the possibilities of integrating ICT into the curriculum of literacy classes, from the perspective of teachers of the public schools of Palmas, Tocantins, aiming to explain the training needs of these literacy teachers. It is well known that the development of digital technologies has caused significant changes in educational practices. They are increasingly present in daily school life and teachers need to qualify to deal with these tools, which can innovate in teaching and learning. The universe of research is composed of teachers and literacy teachers and the management team of the Palmas, Tocantins municipal education network, in a total of three school units and approximately 60 teachers. All were invited to participate in the research, but the adhesion was voluntary. Thus, the research had 39 participants. This is a qualitative research, which values the description and explanation of the investigated phenomena. Data collection was performed from online questionnaire and document analysis. The results showed that there is a need for structuring technological and digital resources in the researched schools, as well as evidencing the relevance of continuing education and / or training in the context of ICTs, for teachers, for the educational use of such technologies. Therefore, as a contribution of the present research, a plan for continuing teacher education was developed, appropriate to the context. O presente trabalho analisa as possibilidades de integração das TDIC ao Currículo das turmas de alfabetização, na perspectiva dos professores da rede pública municipal de Palmas, Tocantins, visando explicitar as necessidades de formação destes docentes alfabetizadores. É notório que o desenvolvimento das tecnologias digitais tem provocado mudanças significativas nas práticas educacionais. Cada vez mais estão presentes no cotidiano escolar e os professores precisam se qualificar para lidar com essas ferramentas, que podem inovar no ensino-aprendizagem. O universo da pesquisa compõe-se dos professores alfabetizadores e equipe diretiva da rede municipal de educação de Palmas, Tocantins, em um total de três unidades escolares e aproximadamente 60 professores. Todos foram convidados a participar da pesquisa, mas a adesão foi voluntária. Assim, a pesquisa contou com 39 participantes. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que valoriza a descrição e a explicação dos fenômenos investigados. A coleta de dados foi realizada a partir questionário online e análise documental. Os resultados mostraram que há necessidade de estruturação dos recursos tecnológicos e digitais nas escolas pesquisadas, como também, evidenciou a relevância da formação continuada e/ou capacitação no contexto das TDIC, para os docentes, para o uso educacional de tais tecnologias. Portanto, como contribuição da presente pesquisa, foi elaborado um plano de formação continuada de docentes, adequado ao contexto. 2021-03-08T17:28:23Z 2021-03-08T17:28:23Z 2019-12-13 Dissertação ARAÚJO, Eliane Oliveira Santos. Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais. 2020. 111f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2377 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas - Gespol Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação; Formação Docente Continuada; Alfabetização; Digital Information and Communication Technologies; Continuing Teacher Education; Literacy.
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
spellingShingle Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação; Formação Docente Continuada; Alfabetização; Digital Information and Communication Technologies; Continuing Teacher Education; Literacy.
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
Araújo, Eliane Oliveira Santos
Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
topic_facet Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação; Formação Docente Continuada; Alfabetização; Digital Information and Communication Technologies; Continuing Teacher Education; Literacy.
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
description This paper analyzes the possibilities of integrating ICT into the curriculum of literacy classes, from the perspective of teachers of the public schools of Palmas, Tocantins, aiming to explain the training needs of these literacy teachers. It is well known that the development of digital technologies has caused significant changes in educational practices. They are increasingly present in daily school life and teachers need to qualify to deal with these tools, which can innovate in teaching and learning. The universe of research is composed of teachers and literacy teachers and the management team of the Palmas, Tocantins municipal education network, in a total of three school units and approximately 60 teachers. All were invited to participate in the research, but the adhesion was voluntary. Thus, the research had 39 participants. This is a qualitative research, which values the description and explanation of the investigated phenomena. Data collection was performed from online questionnaire and document analysis. The results showed that there is a need for structuring technological and digital resources in the researched schools, as well as evidencing the relevance of continuing education and / or training in the context of ICTs, for teachers, for the educational use of such technologies. Therefore, as a contribution of the present research, a plan for continuing teacher education was developed, appropriate to the context.
author_additional Gonçalves, Lina Maria
author_additionalStr Gonçalves, Lina Maria
format Dissertação
author Araújo, Eliane Oliveira Santos
title Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
title_short Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
title_full Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
title_fullStr Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
title_full_unstemmed Tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
title_sort tecnologias digitais da informação e comunicação e a alfabetização de nativos digitais
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2377
_version_ 1787134101563637760
score 11.653393