Monografia

A Educação Física na Educação Infantil de Miracema do Tocantins: a percepção dos coordenadores pedagógicos

The present study is entitled “Perceptions about the importance of Physical Education classes in Early Childhood Education”. While the general objective we list: To analyze what would be the perception about Physical Education classes for Early Childhood Education through the eyes of the coordinator...

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Autor principal: Sousa, Laysa Gabriella Sales
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2451
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spelling ir-11612-24512021-03-25T06:01:22Z A Educação Física na Educação Infantil de Miracema do Tocantins: a percepção dos coordenadores pedagógicos Sousa, Laysa Gabriella Sales Brito, Lucas Xavier de Educação física; Educação Infantil; Coordenadores; Professores. Educação Física; Educação Infantil; Coordenadores; Professores. The present study is entitled “Perceptions about the importance of Physical Education classes in Early Childhood Education”. While the general objective we list: To analyze what would be the perception about Physical Education classes for Early Childhood Education through the eyes of the coordinators of the municipal school system from the city of Miracema –TO? .The research will be based on the authors studies as: Ariès (1981), Kuhlmann and Fernandes (2004), Martins (2004), Del Priore (2013), Souza (2007), LDB (1996), Basei (2008), Vygotsky, (1984 ), Freire (1997), Andrade Filho et al (2006), Education (2006), Sayão (2002), D'avila (2016), BNCC (2018), Rodrigues (2008), Nista-Picolo (2012), Kishimoto (2003) and Gallardo (2005). Methodologically, it is characterized as a bibliographic, field and descriptive study of a qualitative nature. The research sample consists of three coordinators of the municipal schoo system. For data collection we will carry out a questionnaire, containing three generating questions and to analyze the information acquired through the field research questionnaires, using the data analysis technique as the content analysis. Therefore, the results show that the coordinators understand that these demonstrate the importance of including this professional in this phase of education, but we must understand that early childhood education has its specificities, so it is necessary that professionals are qualified to work in this phase of education. In conclusion, Physical Education contributes directly to the cognitive, social, affective, and motor aspects of children, through its playful and creative practices that enable the little ones to construct their knowledge, allowing them to discover new experiences. O presente estudo tem como título “Percepções sobre a importância das aulas de Educação Física na Educação Infantil”. Enquanto objetivo geral elencamos: Analisar qual seria a percepção sobre as aulas de Educação Física para a Educação Infantil pelos olhares dos coordenadores da rede municipal de ensino da idade de Miracema – TO ? A pesquisa será baseada nos estudos dos autores como: Ariès (1981), Arantes (2003), Baião (2009), Kuhlmann e Fernandes (2004), Martins (2004), Del Priore (2013), Souza (2007), LDB (1996), Basei (2008), Vygotsky, (1984), Freire (1997), Andrade filho et al (2006), Educação (2006), Sayão (2002), D’avila (2016), Rodrigues (2008), Nista-Picolo (2012), Kishimoto (2003) e Gallardo (2005). Metodologicamente, caracteriza-se como um estudo de caráter bibliográfico, de campo e descritivo, de natureza qualitativa. A amostra da pesquisa é composta por três coordenadores da rede municipal de ensino. Para levantamento dos dados realizaremos um questionário, contendo três questões geradoras e para analisarmos as informações adquiridas por meio dos questionários da pesquisa de campo, tendo como técnica de análise de dados a análise de conteúdo. Diante disso os resultados demonstram que as coordenadoras compreendem e demonstram a importância da inclusão desse profissional nesta fase de ensino, mas devemos compreender que a Educação Infantil tem suas especificidades, assim é preciso que os profissionais sejam qualificados para atuar nesta fase de ensino. Concluindo que a Educação Física contribui diretamente nos aspectos cognitivos, sociais, afetivos, motores das crianças, por meio de suas práticas lúdicas e criativas que possibilita aos pequenos uma construção dos conhecimentos, de modo que permite a eles novas descobertas de vivências. 2021-03-24T13:33:40Z 2021-03-24T13:33:40Z 2021-03-24 Monografia SOUSA, Laysa Gabriella Sales. A Educação Física na Educação Infantil: a percepção dos coordenadores pedagógicos. 2019. 69 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2019. http://hdl.handle.net/11612/2451 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Educação Física Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
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description The present study is entitled “Perceptions about the importance of Physical Education classes in Early Childhood Education”. While the general objective we list: To analyze what would be the perception about Physical Education classes for Early Childhood Education through the eyes of the coordinators of the municipal school system from the city of Miracema –TO? .The research will be based on the authors studies as: Ariès (1981), Kuhlmann and Fernandes (2004), Martins (2004), Del Priore (2013), Souza (2007), LDB (1996), Basei (2008), Vygotsky, (1984 ), Freire (1997), Andrade Filho et al (2006), Education (2006), Sayão (2002), D'avila (2016), BNCC (2018), Rodrigues (2008), Nista-Picolo (2012), Kishimoto (2003) and Gallardo (2005). Methodologically, it is characterized as a bibliographic, field and descriptive study of a qualitative nature. The research sample consists of three coordinators of the municipal schoo system. For data collection we will carry out a questionnaire, containing three generating questions and to analyze the information acquired through the field research questionnaires, using the data analysis technique as the content analysis. Therefore, the results show that the coordinators understand that these demonstrate the importance of including this professional in this phase of education, but we must understand that early childhood education has its specificities, so it is necessary that professionals are qualified to work in this phase of education. In conclusion, Physical Education contributes directly to the cognitive, social, affective, and motor aspects of children, through its playful and creative practices that enable the little ones to construct their knowledge, allowing them to discover new experiences.
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